Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,601 - 7,610 (kaikkiaan 7,636)
  • Metsuri motokuski

    Minä ymmärrän täysin nuo Perhon miesten toimet. Tälläkin palstalla kirjoitellaan isoon ääneen jos moottorikelkka talloo taimikoita, hirvi syö taimia tai metsäkone menee mökintontin nurkalta katkoen muutaman puun mennessään. Se on helppoa ymmärtää sellaista joka koskee minua tai minun omaisuutta ja vastaavasti on helppo tuomita joka ei koske minua tai tee vahinkoa minun omaisuudelle. Perhon alueelle on istutettu mm. metsäpeuroja joista yritetään saada pysyvä kanta alueelle. Nyt susien myötä on kannan kasvu pysähtynyt ihan samoin kuin Kuusamossa.

    Sen voi sanoa että että sudet saavat vapaasti syödä sen hirvimäärän jonka he tarvitsevat. Metsästäjät ymmärtävät tuon luontaisen poistuman ja hyväksyvät sen omissa kaatoluvissaan vähentävänä tekijänä. Mutta kun sudet Perhossakin ovat kohdistaneet verotuksen myös koiriin niin alkaa mitta riittää. Ei ole oikein että tuhansia euroja sijoitettuun omaisuus annetaan susien syötäväksi ihan noin vain. Näinhän on käynyt kun metsästä oleva ravinto on loppunut. Perhon alueella on lukuisia ajokoiria ja hirvikoiria menehtynyt susien suihin ja tämäkö tuho olisi noin vain hyväksyttävä. Itse omistan käyttövaliohirvikoiran ja ihan varmasti jos susi sitä havittelee niin hukan pävät on luettu. Mutta jos susi syö metsästysalueellani olevia hirviä niin siitä vaan. Olen valmis siihen niin kuin suurinosa metsästäjistäkin.

    Toivon että ette arvostele sellaista mistä ette todellakaan tiedä kaikkea.

    Metsuri motokuski

    Olet jesse oikeassa. Vielä kun saataisiin nuo metsävaratiedot myös näiden metsäpalveluyritysten käyttöön niin voisi niihin tarjouskilpailuihin osallistua. Nythän niihin pääsee vain mhy:n kautta, joka ei ilmaiseksi hevillä niitä jaa.

    Metsuri motokuski

    Ilman muuta kuitunauha ja vielä jos on ne heijastinkaistalla oleva nauha niin aina parempi. Mitäs sillä on väliä vaikka ne tippuvat maahan harvennuksen aikana. Kyllä ne silloin on jo havaittu. Selvät kuvionrajat ei tarvitse merkata mitenkään. Mutta rajalinjat sitäkin tiukemmin.

    Metsuri motokuski

    Se hybridihaapa taitaa olla niin marginaalilajike että organisaatio ei oikein taida taipua näihin erikoislajikkeisiin.

    Tuota mhy:n tulevaisuudesta, että kyllä sillä paikka jatkossakin on ilman muuta. Ihan niin kuin isännöimis tai talonmiespalveluilakin. Joku tarvitsee vaivatonta palvelua ja on siitä valmis maksamaan niin mikä ettei. Kaikki eivät ole metsäammattilaisia eivätkä haluakkaan vaikka metsää omistavatkin. Näille mhy:n palvelu on edelleen paikallaan. Mutta se lienee varmaa että nykyinen, hyvinkin raskas organisaatio, joutuu muutoksen kouriin ja toimintaa aletaan entistä enemmän ajattelemaan vain tulorahoituksen putteissa pakollisen metsähoitomaksun poistuttua. Tämä maksuhan se on lihottanut tarpeettomasti mhy:en organisaatioita.

    Metsuri motokuski

    Kyllä minä olen kierrekorkin kannattaja. On parikin kertaa teräöljyt valahtaneet housuille kun korkki on mennyt heikosti kiinni. Jontikassa oli hyvät korkit vaikka saha ei nyt kummoinen ollut.

    Metsuri motokuski

    Itsellani samanlainen peli ja havainnot ovat samansuuntaiset. Tulee ainakin taukoja tarpeeksi. Välillä tosin aika ärsyttävä ominaisuus vaikka muuten kelpo laite onkin.

    Metsuri motokuski

    Meidän perällä ei hirvi hierrä. Täällä on pari – kolme hirveä varmaan 5000 ha alueella. Mutta joillekkin se on varmaan jo liikaa. Ei ne kyllä hiertäneet silloinkaan kun niitä oli kymmenkertainen määrä. Se on vain asennekysymys.

    Metsuri motokuski

    Kyllä nyt alkaa mielenkiintoinen jakso mhy:n toiminnassa. Nythän mhy:t ovat rakentaneet organisaationsa pitkälti sen perusteella että jatkuva rahavirta on tullut metsähoitomaksuista. Se on kasvattanut kiistämättä ylisuuren organisaation joka varmaan jatkossa joutuu tarkastelun kohteeksi kun automaattinen rahavirta tyrehtyy. Jatkossa mhy:t joutuvat hankkimaan kustannukset toiminnalleen välityspuumarkkinoista sekä metsänhoitotöistä ja neuvontapalveluista. Mhy:t ovat tosi ongelmallisessa tilanteessa. He joutuvat myymään välityspuunsa sellaisille organisaatioille, jotka nyt toimivat samoilla markkinoilla. Metsänhoitotöistähän mhy:t ovat jo nyt ulkona hinnoittelunvuoksi jos metsänomistajat vähänkään kilpailuttavat hoitotyönsä. Organisaatio nielaisee sellaisen summan hoitotyökorvauksesta että tällä hetkellä mhy:t jäävät ilman muuta hopealle. Neuvontapalvelu ei tuo pelastusta sen enempää. Niitäkään ei voi hinnoitella määränsä enempää jos haluaa että asiakkaita pisaa.

    Mhy:n omalle puukorjuuorganisaatiolle ennustan myös huonoja aikoja. Jatkossa oma puunkorjuuorganisaatio korjaa vain ne kohteet jotka eivät valatakirjakaupoilla kelpaa yhtiöiden korjuuseen. Omat koneet saavat jatkossa huonoimmat leimikot ja pienalaisimmat leimikot. Juuri ne raivattommat kohteet joista kuvia näilläkin sivuilla löytyy.

    Metsuri motokuski

    Eikös se jokaisen kasvatusmallin tavoitteena ole se viimekädessä hyvän tukkipuun kasvatus. Itse hoidan pääosin noita aikoinaan aukkohakattuja ja taimesta istutettuja metsiä ja kyllä niistä vain erinomaista tukkipuuainesta syntyy. Varsinkin kun taimiaines on oikea ja metsähoitotoimet ovat ajallaan tehty. Se on kiistatonta että vähemmällä työllä päästään jk:ssa päästään eteenpäin. Mutta kun itse olen satoja hehtaareja myös noita jk metsiä hoitanut niin ei se kyllä sovi päähoitotavaksi missään tapauksessa.

    Jk metsissä olen huomannut sen että niissä jäävissä puissa alkaa olemaan jo lahovikaa hyvinkin pienissä puissa. Päälle niitä ei huomaa kun koneen edestä niitä kaataa niin näitä havaintoja on tullut tehtyä. Toiseksi ne alkasvos kuuset eivät ole sittenkään piristyneet kasvuun vaan jäävät juromaan vuosiksi eteenpäin. Toiseessa paikassa taimettuminen onnistuu hyvin mutta jo vieressä alkaa juromista tapahtumaan. Minusta jk kasvatus onnistuu ns yhden puusukupolven kiertoon mutta sen jälkeen on jo metsälle tehtävä suurempi ”remontti”.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tää alkaa kohta näyttämään aika hupaisalta koko metsänkasvatus. Olkoon se sitten jatkuvaa tai nykyoppien mukaista. Kohta alkaa tuntumaan siltä kun tuota metsäteollisuutta aletaan ajamaan alas koko Euroopajn sektorilla niin onkohan tuolla puulla kohta edes kysyntää. Nythän on jo tiedossa että hakkuumäärät ovat pienemmät kuin kasvu ja kohta tullaan varmaan siihen että sahatavarallakaan ei ole sitä kysyntää mitä tarjontaa on. Tämä nyt on vähän asian sivusta mutta sivuaa aihetta hieman.

Esillä 10 vastausta, 7,601 - 7,610 (kaikkiaan 7,636)