Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Mites se herrojen hirvijahti nyt niin huono asia on ? Eikös tavoitteena ole ampua niitä hirviä ja yleensä noilla herrojen jahtialueilla on aika vahva hirvikanta eikä taatusti valikoivaa metsästystä harrasteta. Kaikki ammutaan mitä eteen tulee. Usein nämä herrojen jahtialueet ovat pitkää rauhoitettuna ja hirvet kokoontuvat ympäröiviltä alueilta niille kun muualla jahti on käynnissä. Itse olen ollut työntekijänä usien noissa edustusjahdeissa koiran kanssa ja ilman joten aika kovaa lahtaamista jahti on.
Monesti nuo edustsujahdit ovat aika pitkälle jessen toivomia jahteja. Ilman suurempaa etiikkaa saaliseläimen nopeasta ja kivuttomasta lopettamaisesta.
Metsuri motokuski 3.4.2017, 12:49Jos omasta edellisestä myynnistä on 20 vuotta eikä metsäkauppaa ole sen jälkeen tehnyt niin ehdottomasti mhy tai joku muu ammattilainen mukaan tarjousten kilpailutukseen. Tällaiset myyjät ovat niin helppoja asiakkaita ostajille että ne saadaan helposti koukutettua. Jos myyjällä ei ole muuta ammattitaitoa vertailuun kuin kuutiohinta niin aika ohuella mennään.
Metsuri motokuski 2.4.2017, 18:23Eiköhän se ole lappilaisten ihan oma asia kuinka porojaan hoitaa. Ainakin mitä minä siellä olen käynyt niin vähemmän siellä on maastot muuttuneet kuin täällä. Onko meillä perusteita arvioida heidän toimintaa kun omakaan maaseutu ei ole mitenkään erinomaisesti hoidettu. Uskon että paliskunnat saavat poromäärät sille tasolle kun on tarvis. Onhan niiden määrä jo 40 % vähentynyt parhaasta ajasta.
Metsuri motokuski 2.4.2017, 18:18Niin vielä kun joku onneton ei olisi keksinyt moottorisahaa ja traktoria. Töitä olisi vielä enemmän. Siinä eläis hevostalous ja ”jätkäkulttuuri” pokasahoineen. Kyllä oikea tie olisi edelleen ”linkolaisuus”. Paluuta ei taida olla.
Se Kekkonenkin meni kuolemaan.
Metsuri motokuski 30.3.2017, 20:23Uskon että jos verottaja todellakin haluaa puuttua metsäpohjan verotuksen niin ei kai siinä kuitenkaan Metsään.fi- sovellusta tarvita. Toisekseen tietääkseni veropohjan laajennuksesta päättää vielä eduskunta eikä verottaja omien mieltymysten mukaan.
Metsuri motokuski 30.3.2017, 20:17No jesse. Minä en nyt toivo yhtään elukkaa Suomen luontoon. Minulla ei ole mitään kiinnostusta niiden metsästykseen. Tiedän vain mistä kirjoitan kun olen paljon keskustellut niiden ihmisten kanssa jotka ovat olleet metsätöissä ja myös metsällä ulkomailla. Heiltä olen saanut sellaista infoa että melkoisesta tuholaisesta on kyse.
Toisekseen jos tarviin neuvoja hirvenmetsästykseen sinulta niin kysyn varmasti. Tähän mennessä olemme ampuneet kaikki kiintiöhirvet ja jopa ilman sinun neuvojaksi. Ehkä joskus tulee aika että tarvitsen apuasi siihen mutta en vielä tällä kertaa.
Metsuri motokuski 30.3.2017, 20:07Villisika on Suomessa tietääkseni lainsuojaton aina. Paitsi jos emakolla on porsaat mukana. Villisika jahti tarvii kuitenkin metsänomistajan suostumuksen joten nykyisillä vuokrasopimuksilla ei sikaa saa metsästää jos sitä ei ole erikseen mainittu. Laittakaa sopimukset kuntoon jos haluatte että sikoja voi metsästää metsätiloilla. Sian kaataja tekee ilmoituksen Oma riista – sovellukseen kaadon tehtyään.
Villisiasta tulee todellakin vielä ongelma jos sen hoitamiseen aloiteta ajoissa. Se lisääntyy runsaasti ja pahnueessa voi olla 10 – 15 poikasta. Hirvituhot ovat vielä pieniä mitä siat tekevät kuusikoille kun tonkivat maat mustalle mullalle. Ruotsissa maanviljely on monilla pakoilla pahoissa vaikeuksissa kun siat syövät viljat pelloista ja polkevat kasvustot.
Metsuri motokuski 30.3.2017, 10:31Niin sehän se onkin ainoa syy miksi täällä vaaditaan suden määrän kasvattamista. Muuta intressiä ei kenelläkään ole. Olisipa mukava nähdä jokin muukin eläin kuin kettu ja susi, joka saa samanlaisen ihailun kohdalleen.
Metsuri motokuski 29.3.2017, 20:14Jotenkin alkaa tuntumaan että Äänkoski ei pelasta mitään jos lopputuotteelle ei ole menekkiä. Nyt näyttää siltä että sellutehtaita nousee ympäri Suomea ja kohta taitaa sellumarkkinat mennä tukkoon. Euroopassa on suuntaus sama kuin Suomessa. Mihinkä sitä puuta sen jälkeen tarvitaan ? Toivottavasti näin ei käy ja kauppa kävisi edelleen varsinkin kutupuun osalta. Sillä ilman kuitupuun menekkiä ei tukkiakaan jatkossa saada.
Metsuri motokuski 29.3.2017, 20:09Kannattaako tuomita kun asia on vielä täysin kesken. Eri oikeusasteet tekivät erilaiset päätökset joten kukapa meistä omaa sellaisen ammattitaidon että tietää kuinka asiassa käy. Arvata tietenkin voi mutta se ei paljon kerro.