Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Viewing 10 replies - 7,651 through 7,660 (of 7,667 total)
  • Metsuri motokuski

    Näin minä AC sen uskon tapahtuneen. Poliisihan voi esitutkintavaiheessa pyytää asiantuntijalausuntoja tai selvityksiä joihin mestäalan asiantuntijoilla on parempi ammattitaito. Videointihan on yksi tällainen tapa toimia. Mutta sehän ei poista kuitenkaan koko ongelmaa vaan oikeudessahan se viime kädessä ratkaistaan todella tapahtuman kulku kun kaikkien osapuolten näkökannat ovat lyöty pöytään. Nythän ilmeisesti vain kerätään esitutkinta-aineistoa.

    Metsuri motokuski

    Nythän me olemme kuulleet tässä tapahtuneesta vain yhden osapuolen kertomuksen (tontin omistajan). Olen lukenut jonkin verran näitä kannaottoja tilanteesta ja jotain tässä hommassa ei nyt täsmää. Väitän että tästä tapauksesta puuttuu joitain ratkaisevia osatekijöitä jota ei ole kerrottu. Vastapuolen argumentit puuttuvat kokonaan.

    Se että tänä päivänä mentäisiin tekemään hakkuu noin kun se on kuvattu ei tunnu uskottavalta, tai sitten leimikon suunnittelijalle on tapahtunut emä munaus ja hän on yksinomaan siitä vastuussa. Työn suorittajahan on tehnyt annettujen ohjeiden mukaan joten hänhän on käsittääkseni vastuusta vapaa. Tänä päivänä leimikot rajataan jo gps- tietojen perusteella ja siten paikkatieto on kiistaton. Se että leimikon ostaja menisi kysymättä toisen kesämökkitontille ja rajannut sen siten että hakkuu olisi alkanut väärältä puolelta noinkin pahasti kuuluu uskomattomalta. Samoin tiestön käyttö ilman lupaa tuntuu käsittämättömältä. Sehän voi olla niin että tielle on kuitenkin käyttöoikeus hakattavalla lohkolla ja siten mökkiläisen lupaa ei tarvitse edes kysellä.

    Poliisien ja mhy:n toimihenkilöiden kannaotot voi unohtaa. Hehän eivät oikeutta jaa vaan he saattavat kerätä aineistoa esitutkintaa varten. Käräjäoikeus sen vahingon (jos sitä on tapahtunut) lopulta ratkaisee. Mutta kaiken kaikkiaan uskomaton juttu jos se noin on, jota kyllä hiukan epäilen.

    Metsuri motokuski

    Tuo suorittava kirjoitteli noista koneiden painoista. Niinhän niissä on käynyt että painot ovat nousseet monestakin syystä. Syitä on mm. tuotoksen lisäämisen tavoite joka vaatii voimakkaamman hydrauliikan, kuormaimen ulottuman kasvaminen joka vaatii vahvemmat kuormaimet ja suuremman alustan, hakkuupäiden kokojen kasvaminen jolla pyritään lisäämään koneiden käytettävyyttä erilaisiin hakkuutyyppiehin. Ajokonepuolella sama on tapahtumassa kuormatilojen kokojen kasvun suhteen. Näille kaikille on yhteistä paremman tuoton saaminen yrittäjälle kun samalla taksat laskevat suhteessa hakattuun kuution määrään.

    Lienee kuitenkin oleellista se että maahan kohdistuva pintapainen ei ole noussut siinä suhteessa kuin koneen painot ovat kasvaneet. Johtuen noista mainituista pyörien lukumääristä, leveyksistä ja renkaiden muustakin kehityksestä.

    Tuossa on yksi linkki miten tuo metsäpuoli on kehittynyt 50 – vuoden aikana.

    Eiköhän kuitenkin nyt olla jo aika lähellä maksimipainoja kun koneiden siirtoautojen kantavuudet alkavat tulemaan vastaan. Taitaapi olla kohta niin että Ponssen uusimman 8-pyörä ergon kokonaispaino nesteillä alkaa olla jo monen lavetin kantavuuden ulottumattomissa.

    Metsuri motokuski

    Niin jos minua tarkoitat niin jätän tarjouksesi tällä kertaa väliin. Kun noita ”pessisiä” ta ”iironmaneja” ei täällä ole töissä niin ei se auta vaikka siellä kotiperällä niitä tukkeja hartoillas kanteletkin. Täällä ne tukit ei paikallisten metsureiden voimin liiku mihinkään. Joten edelleen ne ovat siellä hujan hajan vaikka kuinka ryssän rohtoja popsit siellä kotipuolessa. Kiitos tarjouksesta kuitenkin. Olet hieno mies….

    Metsuri motokuski

    Niin kyllä kai jokainen ohjaisi koneet sinne huonompiinkin kohtiin kun hakkuu kustannuksista ei murhetta tarvitse kantaa. Mutta eihän se näin mene. Kyllä työstä täytyy ansio saada eikä tätäkään metsäalaa voida harrastaa talkoonmerkeissä. Leikki loppuu hyvin lyhyeen. Nuo koneurakoitsijoiden kannanotot ovat valitettavatsti ihan tätä päivää. Ei tällä toimialla ole sellaisia kohteita joissa niitä ”marjoja” vain päästän pomimaan. Siten ovat metsäyhtiöt nämä taksat sanelleet että täyttä työtä se on joka kohteessa. Sen vuoksi pitäisi tuohon energiapuuhakkuuseekin joku järki saada ainakin siihen mitä palstoja tarjotaan hakkuuseen.

    Metsuri motokuski

    Osu ja uppos :-). En ole vielä nähnyt sellaista metsuria joka 43,46 ja vaikka 52:t tukit pinoo kasoihin. Näköjään on vielä paljon nähtävää….

    Metsuri motokuski

    Tietääkseni suurimpia tukien saajia ovat: maatalous, laiva/telakkateollisuus sekä metsäteollisuus. Erikoista tässä STX tapauksessa on se että enää heille ei riittänyt takausten lisääminen vaan nyt he tarvitsivat suoraan rahaa. Se viittaa jo siihen että rahoitusyhtiöt eivät olleet halukkaita sitä antamaan. Toisaalta tilaaja antoi option lisätilauksille mutta eihä se sido niitä mitenkään. Tuo optio tarkoittaa että ” ne tehdään teillä jos me tilataan ja laivoille on bisneskäyttöä” . Ymmärtääkseni EU kieltää suoraan valtionlainan annon yritykselle kilpailua rajoittavan tekijänä ja sen vuoksi Suomi ei voinut lainaa antaa. Nyt katsotaan miten Ranska sen teki.

    Metsuri motokuski

    Ei tapeta. Sahatavaralla on hyvä kysyntä ja hakattavaa on niin paljon kun miehet kerkiää lyömään. Minusta hallitus teki telakkahommassa ihan oikein. Ei anneta tukirahoja sellaisille yrityksille jotka eivät muuten pärjää kuin tukieuroilla. Mikä se sellainen yritys on joka ei saa rahaa vapailta markkinoilta jos toiminta on kerta järkevää ? STX on nytkin suoritustilassa. Toisaalta valtion takaukset olivat jo 600 milj ekee että eikö se jo olis riittänyt.

    Metsuri motokuski

    Tuo poimintahakkuuhan on suoraan sieltä…..Jos metsänsä haluaa pilata niin silloin se käy. Mitä pienempi kone sen pahempi. Jos nyt väkisinkin tuota poimintaa halutaan tehdä niin suuret koneet kuin suinkin. Moton pintapaine nykyään pienempi kuin hevosella. Ajokoneelle isot ajourat ja vähän ajokertoja. Jos halutaan noita ”iironmaneja” käyttää niin voihan sen rahan siirtää suoraan niillekkin ei niistä hakkuista kantorahatuloja tule kun työt on maksettu. Ja toisaalta pitäähän ne metsurien puutkin ajaa jotenkin kun ne ovat levällään ympäri tilusta. Muutaman kuidunhan ne ovat saaneet kannettua muut ovat levällään hujan hajan.

    Metsuri motokuski

    Niin kuin täällä on usein kirjoitettu niin energiapuukauppa on vain kannatavaa kemera- tukien kanssa. Omatoiminen energiapuusavotta ilman tukia ei tuo toivottavaa taloudellista tulosta. Ainoa jossa sillä voi tienata on klapikauppa jos siihen aika ja mahdollisuus löytyy. Onhan tuo kannattomakin työ silloin kannattavaa jos sillä saadaan ötökkäriski eliminoitua ja siten riski jäävän puuston tuholta vältytään, vaikka suoraa rahallista hyötyä ei siitä olekkaan.

Viewing 10 replies - 7,651 through 7,660 (of 7,667 total)