Käyttäjän MJO kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 3,561)
  • MJO

Rööri. Kyllä minun asteikolla edellä mainittu Jaguar hakkaa mennen tullen pösöt, sitikat ja rellut. Hintakin on vielä ihan vastaavien saksalaismerkkien tasoilla.

MJO

Jesselle. Britit ovat kautta aikain tehneet loistoautoja. Nopeasti mieleen tulee Bentley, rollsit, Aston martin ja jagget. Rankassa ei ole koskaa tehty eikä nähtävästi tulla koskaan tekemäänkään.

Vertauksesi ontuu pahasti. Älä puhu britti autoista ja ranskiksista samana päivänä.

MJO

Pitäisi varmaan jakaa nuo 5-10 lisälupaa naaraille. Siinä sivussa voi ampua kaikki nähnyt urokset ja vasat ilman mitään kiintiötä. Alkaisi suorittavankin alueella hirvikanta lähestyä tavoitetta.

MJO

Mutta onnistuu sahalassa, jossa on maata 1100 hehtaaria, jolloin omistaja hakee omat hirviluvat (riittävästi). 

Aivan sama vaikka noin pieni alue ammutaan tyhjäksi. Sillä ei ole mitään merkitystä hirvikannan kanssa. hirvi kävelee alueen päästä päähän vajaassa tunnissa. Jutun pointti on, että hirvet ajetaan talvella pois.

MJO

En tiedä miksi mehänpojan mielestä aten omatuntö ei olisi puhdas?

Kenties aten pitäisi tuntea jonkinlaista häpeää, kun hänellä on keskusteluvälit kunnossa paikallisen metsästysseuran kanssa?

MJO

Suorittavan laskelmat hieman pistää miettimään. Jos hirviä on pystytty kaatamaan 150 kpl vuodesta toiseen 10 vuoden ajan 44 000ha alueelta. Hirviä on tapettu 3,5 /1000ha joka vuosi. Paljonko tarvitaan hirviä, että 3,5 hirveä voidaan lahdata, ettei kanta tipu yhtään? Arvioisin suorittavan alueella oleen pysyvästi 5/1000ha kanta pysyvästi.

Jos vuonna 2015 myönnettiin 64 lupaa, joka tarkoittaa 85-90 hirveä vasoineen. Eli vähennys oli 2/1000 ha. Kahdessa vuodessa pystytään kaadetut hirvet nostamaan 126. Joka on melkein 3/1000ha!

Ihmetyttää, ettei suorittavalla ole hirviä vaikka jäävä kanta näyttää sikiävän sellaista tahtia, että hirvittää.

Suorittava. Teillä on nytkin kokoajan hirviä vähintään 4/1000ha. Vuodesta toiseen samaa virttä, ettei ole hirviä jne..

MJO

En osta Jesse mitään kirjanpito-ohjelmia metsätaloutta varten. Olen kerran tehnyt hyvän pohjan excelille. Se riittää minulle ja varmasti riittäisi sinullekin. Tietysti vaatii hieman excel taitoja tehdä hyvä pohja, jota voi käyttää vuosikausia. Toiset pistää rahaa kirjanpito-ohjelmaan ja säästävät sitten hankkimalla oleo-mäkkejä jne.. Jokainen taaplaa tavallansa.

MJO

Mahtaa jeesinkin atk-ohjelman taustalla pyöriä excel tai muu taulukkolaskenta ohjelma. Tuskin Jessen hehtaareilla kovin suurta tietokanta ohjelmaa tarvitsee. Metsäliitonmiehenä varmaan heidän tarjoama ilmaisohjelma jäsenille riittää hyvin.

MJO

Minä olen hakenut korvauksia ja korvauspäätös tuli syksyllä. Korvaus on lähinnä säälittävä verrattuna kärsittyyn vahinkoon.

MJO

Eikös poliitikot ole ihan niillä töin, eli valehtelemassa, liioittelemassa ja tietoa pimittämässä? Tuskin Tiilikainen tekee poikkeusta.

Eikä Suomessa asu yhtään Anton Chigurh nimistä. Eli se siitä nimimerkin takaa räksyttämisestä.

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 3,561)