Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
Vielä viimeinen kaneetti muista harrastuksista kuin metsästyksestä. Itse kukin harrastaa mitä tahtoo ja hyvä niin. Minä en vain tiedä omalle kohdalle ajateltuna typerämpää harrastusta kuin tanssiminen. Hirveässä tungoksessa, metelissä ja kuumuudessa lykätä naista edellään nurkasta nurkkaan. Koulussa sitä liikuntatunnilla opetettiin, senverran, että perusaskeleet jäivät katkerana mieleen. Ja joskus nuorempana tuli näillä soitimilla joskus käytyäkin. Mutta ei ole minun laji.
Nostokoukku 28.8.2025, 13:33Pientä on trollien näpertely täällä. Pelkällä sanansäilällä yrittävät lyödä. Todelliset trollit löytyvät saksalaisista teollisuuspampuista. He kun yrittävät saada Venäjän kaasuhanat taas auki. Menisivät Venäjälle ilmaisen kaasun perässä.
Hakaristien poistaminen on jälkijättöistä. Nyt niitä piäisi ruveta kaivertamaan näkyvämmiksi. Tulee elävästi mieleen Kari Suomalaisen karikatyyri kypäräpäisestä papista….
Nostokoukku 28.8.2025, 13:26Suorittavalle tuntuu tulleen hirvenmetsästyksestä luopuminen taivaanlahjana. Eikö tuo ratkaisu olisi ollut parempi tehdä jo vuosikymmeniä sitten? Tai olla aloittamatta ollenkaan? Sinulla on sana hallussa. Olisit ollut loistava täydennys hirvituhoja päivittelevien joukkoon.
Nostokoukku 28.8.2025, 12:19Tuohon kisaan osallistuminen vaatii jo jonkun verran lenkillä käyntiä. Onkohan perhe tullut huomioitua riittävästi lenkkeilyn välissä? Ettei vain rysähdä karille. Kuten on pelkona lökäpöksyisimmillä hirvimiehillä.
Itsestäni ei olisi ollut tuohon kisaan. Uinut olen viimeksi kesällä 1981. Oli pikku pakko, kun kanootti kaatui. Juossut olen viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Ryntäsin pakenevan hirven perään, mutta huomasin muutaman askeleen jälkeen turhaksi. Pyörällä olen ajanut viimeksi keväällä 2014. Vaimon eno soitti iltayönä käymään ja sanoi, että tule pyörällä, älä autolla. Tiesin kutsusta, että varsa oli syntynyt. Enolla oli aina näihin tilaisuuksiin varattuna pullo viskiä, nuukana miehenä huonoa viskiä. Se piti aina juoda, ettei tullut kiharakarvainen hevonen. Tulomatkalla päätin, että pyöräily riitti osaltani. Metsissä olen kävellyt paljon, soutanut verkoilla ja katiskoilla sekä kerännyt tukinlumppeja ja pienempää ryönää polttopuuksi. Niitä tienvarteen ja lavalle heitellessä tulee hiki ja ottaa henkeen. Kuntoilunsa itse kullakin.
Nostokoukku 28.8.2025, 11:26Eikös se jk-kasvatus puhdasverisimmillään ollut vielä kymmenkunta vuotta sitten lähes laitonta? En muista tarkasti, kun olen aina työskennellyt jaksottaisen parissa enkä ole päässyt tutustumaan tähän vaihtoehtoon. Eikä ole kiinnostanutkaan. Mutta eikös muutama omapäisin metsänomistaja tätä yrittänyt harjoittaa ja saikin oikeuden päätöksellä paitsiomaalin. Eli jostain on lähdettävä liikkeelle. Jos ei ole muuta tarjolla, niin sitten jaksottaisen kasvatuksen metsistä. Niiden sekasikiöiden tuloksista ei nyt voi oikein mittavia tuloksia vetää. Kun eivät vielä ole kumpaakaan, ei jatkuvan eikä sen pare.min jaksottaisen kasvatuksen puustoja.
Nostokoukku 28.8.2025, 10:55Vaikuttaminen. Onko se korvien tukkimista vaikulla? Näitä vaikuttajia on ollut Koijärveltä 1979 lähtien. Mitä ovat saaneet aikaan isossa kuvassa? Ei yhtään mitään. Muutama savotta on keskeytetty muutamaksi päiväksi, jokunen hehtaari on saatu suojeltua. Hakkuumäärät ovat nousseet ennätystasolle. Jokunen kaupungissa asuva metsänomistaja saattaa olla joka ei hyväksy metsiinsä avohakkuuta. Kas, kun hän ei ehkä tarvitse enää autonvaihtorahoja metsästään. Täälläkin on useaan kertaan puhuttu omaisuuden suojasta. Eikö tuollakin kaupunkilaisella ole oikeus siihen? Tehdä metsälleen mitä haluaa ja käsitellä sitä niin kuin haluaa. Silloinhan avohakkaamattomasta metsästä tiedottamiselle on tilausta ja sitä täytyy tehdä. Kaupunkilainen ei ehkä tiedä metsistä mitään muuta, kuin että hän ei halua sinne aukkoja. Se olkoon hänen valintansa, omaisuudensuojan puitteissa. Tiedän, nyt Gla vetoaa vessapaperisyndroomaan. 98 % puustoista hakataan kuitenkin perinteisillä menetelmillä. Kun huomattava enemmistö haluaa niin puustojaan käsiteltävän. Heillä on oikeaa tietoa tai likviditeettikapeikko autonvaihton yhteydessä. Niistä kalikoista syntyy väkisin myös vessapaperia, yli maan oman tarpeen, myös sen kaupunkilaisen pyllyn siistimiseen. Aukoton puustonkäsittely jää edelleen onnettoman pieneksi virhemarginaaliin, vaikuttamisesta huolimatta. Ajat muuttuvat veliseni. Avaa molemmat silmäsi. Yhdellä silmällä katselu on vahingollista. Se ainoa silmä kun katsoo yleensä taaksepäin.
Nostokoukku 28.8.2025, 10:20Huoleton on hirvetön mies. Mutta muita huolia tulee tilalle. Fanaattisuutta löytyy näköjään kaikista lajeista, niin metsästyksestä kuin jääkiekostakin.
Nostokoukku 28.8.2025, 09:51Mitä ihmeen vaikuttamista tuo pieni Ylen uutinen oli? Jos metsäteollisuuden vuoristoneuvokset kokisivat nuo kasvatusmenetelmät edes pieneksi uhaksi puuhuollolle, ne olisi jo kielletty lailla ajat sitten. He ymmärtävät tuon parin prosentin osuuden olevan täysin merkityksetön, sama vaikka kasvattavat puustojaan juuret ylöspäin latva maassa. Sisältyy normaaliin virhemarginaaliin. Meidän metsänomistajienkaan ei kannata kovin ryhtyä tärisemään pelosta. Onhan nämä menetelmät täälläkin tuhansilla sivuilla todistettu huuhaaksi. Näitä tulee ja menee. Ärsyttäväö on tietenkin, jos Ylen kaltainen tekee siitä pienen harmittoman mainoksen. Etenkin, kun YLE ei ole koskaan pyytänyt päästä kuvaamaan omaan viimeisen päälle liipattuun metsääni. Mutta onhan näitä ärsyttäviä mainoksia tv:ssä yhtä paljon kuin muutakin lähetysaikaa. Näitä katoaa sinne massaan, muutaman päivän päästä ei muista kukaan.
Nostokoukku 28.8.2025, 09:17Mänty tuottaa paremmin, koska kuusi ei tuota mitään. Sama on kohta täällä edessä. Täytyy kuitenkin vielä muutama vuosi odottaa, että saadaan pääosa rungoista ainespuupinoon. Pian nelikymppisiä istutuskuusikoita ja vasta muutama runko puustosta ainespuukoossa. Neulaset keltaista hassia, oksat harmaana paisukarveesta ja vuosikasvu 5-10 senttiä. Puumi jatkunut näihin vuosiin asti. Ja ei ole hirvituhojen pelossa istutettu väärää puulajin.
Nostokoukku 28.8.2025, 08:49Kyllä tämänkin palstan keskustelijat ainakin yhden foliohattutehtaan työllistäisivät. Lukekaapa nyt ajatuksella pari edellistä sivua. Mäkärästä tehty härkänen.