Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
Elokuu tulee olemaan helteinen. Muistan yhden kesän n.15 vuotta sitten. Olin heinäkuun perinteisesti lomalla. Kyttäilin sopivaa poutajaksoa heinäntekoon. Heinäkuussa oli 3 täysin sateetonta vuorokautta. Kun elokuu alkoi, tuli myös tulenkarvaiset helteet. Hyvät heinät saatiin. Alkukesä ja heinäkuu 1974 oli myös kylmä ja erittäin sateinen. Aloitin koulupoikana pylväitten parkkuu-urakan heti ensimmäisenä lomapäivänä 1.6. Pylväskasassa oli aamulla yöllä sataneita rakeita paksu kerros.
Nostokoukku 28.6.2025, 22:37Tuo suurin seura johon kuulun, yli 5 000 ha, on kelpuuttanut johtokuntaan yhden metsää omistamattoman. Kaikki muut ovat metsänomistajia. Varajäsenenä on yksi maaton. Riistanhoitoyhdistyksen johtokuntaan ei vielä minun muistini mukaan ole kelvannut kuin metsänomistajia. Kaksi seuraa pitäjässä tiedän jotka kelpuuttavat jäseneksi vain metsänomistajat. Valta metsästysasioissa on siis varsin tukevasti metsänomistajien käsissä. Myös hirvenmetsästyksen osalta.
Nostokoukku 28.6.2025, 21:13Viimeisenä tilastoituna vuonna 2023 metsästyskortin lunasti n. 302 000 henkilöä. Heistä metsällä kävi 186 000 metsästäjää.
Nostokoukku 28.6.2025, 18:37Riistakanta ei ole joka vuosi korkea. Ensi syksynä saattaa olla kylmän kevään vuoksi kanalintukannat vähäiset. Jäniksiin ja sorsalintuihin sää ei niinkään vaikuta. Eikä hirviin eikä peuroihin. Niitä saattaa olla lähes samoja määriä kuin viime syksynä. Riistakannat eivät tule koskaan nousemaan vuosikymmenten takaiselle tasolle. Kanalinnut ja sorsat taantuvat pikkuhiljaa koko ajan.
Olen ollut yli viisikymmentä vuotta metsästysseuran jäsen. Olen käynyt lähes jokaisessa kokouksessa ja kuulunut johtokuntaankin. Kyllä aina voimakkain vastustus, uusia jäseniä kohtaan ja esim. seuran sääntöjen muuttamisesta vastaamaan paremmin nykyaikaa kuin 60-lukua, on tullut metsänomistajajäseniltä.
Nostokoukku 28.6.2025, 11:59Talvella muokkausjälki heineittyy huonosti, mättäät tiivistyvät sopivasti ja keväällä istutettu taimi saa heti käyttöönsä kevätkosteuden. Kesällä muokattu mätäs on turhan kuohkea heti istutettavaksi, rankkasateen jälkeen tahtoo puolet taimipaakusta olla esillä. Kuohkeasta, vasta muokatusta mättäästä, kosteus häipyy kesällä nopeasti, jos sattuu pitempi poutajakso.
Nostokoukku 28.6.2025, 11:52Finnairin työnekijöiden järjestölle pitäisi myöntää WWF:n vuoden Panda palkinto. Ovat saaneet peruttua jo yli tuhat turhaa lentoa. Valtiovarainministeriöltäkin luulisi jonkun huomionosoituksen tulevan. Viime vuonna kun Suomen matkailun tase oli 1,9 miljardia miinuksella. Tuon verran suomalaiset matkailijat lykkäsivät enemmän rahaa ulkomaille kuin turistit tänne toivat.
Nostokoukku 28.6.2025, 08:21Minä kuulun kolmeen metsästysseuraan. Kahteen näistä pääsee jäseneksi melko helposti. Täytyy olla vain vanhan maanomistajajäsenen tytär vaimona tai itse omistaa metsää, täytyy asua paikkakunnalla ja olla muutenkin kunniallinen.
Nostokoukku 28.6.2025, 08:04Ja uuden auton hinta nousi vähintään yhtä paljon. Valtio kannustaa taas kuluttamaan ja tuhlaamaan luonnonvaroja. Eikös se ollut jo huhtikuussa se ylikulutuspäivä. Suomalainen oli kuluttanut neljässä kuukaudessa vuoden kiintiön luonnonvaroja.
Nostokoukku 28.6.2025, 07:50Näin paljon voit tienata……
Otsikossa näkyy hyvin tavan ihmisten ja poliitikkojen aatemaailma. Ostamalla kymmenientuhansien eurojen uuden auton, voit tienata 2 500€. Ottamalla auton ostoon velkaa voit tienata 2 500 €. Äly hoi, älä jätä.
Nostokoukku 28.6.2025, 07:37Maanomistajilla on etelässä peura-alueilla oma kulttuurinsa. Täällä pohjoisempana taas metsänomistajat estävät muiden kuin metsänomistajien pääsyn hirviporukoihin.