Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
<p><p>Muistan vielä hyvin 90-luvun, olin tuolloin ripeimmilläni työntekoon. En kyllä muista saaneeni 40% palkankorotusta. Luulisi niinkin merkittävän korotuksen jääneen mieleen. Mutta ehkä se koski vain johtotehtävissä olevia. Nykyisen hallituksen toimet vastaavat Holkerin aikoja. Ilmeisesti Venäjältä on ohjeistettu Orpoa huolehtimaan taas suomalaisten hyväpalkkaisten oligarkkien hyvinvoinnista antamalla heille mittavat verohelpotukset.</p></p>
Nostokoukku 27.1.2024, 10:22<p>Mistähän nämä suurinvestoinnit ja supertehtaat ottavat energiansa. Puuta ei taida riittää kaikkien sähköntuotantoon. Tuurisähkön varaan tuskin kukaan uskaltaa rakentaa, esim. viime keskiviikkona tuurisähkön tuotanto vähän yli 300 Mw. Ei sillä kovin isot mustan vedyn tehtaat pyöri.</p>
Nostokoukku 27.1.2024, 10:14<p>Muistan vielä hyvin 90-luvun, olin tuolloin ripeimmilläni työntekoon. En kyllä muista saaneeni 40% palkankorotusta. Luulisi niinkin merkittävän korotuksen jääneen mieleen. Mutta ehkä se koski vain johtotehtävissä olevia. Nykyisen hallituksen toimet vastaavat Holkerin aikoja. Ilmeisesti Venäjältä on ohjeistettu Orpoa huolehtimaan taas suomalaisten hyväpalkkaisten oligarkkien hyvinvoinnista antamalla heille mittavat verohelpotukset.</p>
Nostokoukku 27.1.2024, 08:48<p>Samalla tulisi sahurikin käsiteltyä. Ei iskisi jalkasieni, punajäkälä eikä juurikääpä. Muistaakseni urean levityskin vaatii jonkun torjunta-aineiden käsittelijän luvan. Kusta kai saa vielä metsässä ilman tutkintoa ja viranomaisen myöntämää lupaa, ureaahan siinäkin touhussa levitetään. Ja vanhoilta miehiltä tahtoo kastua omat kengänkärjet. </p>
Nostokoukku 26.1.2024, 23:03<p>Vety reagoi ilmakehässä hudroksyyliradikaali molekyylin kanssa jota kutsutaan ilmakehän pesuaineeksi. Sen tehtävänä on hajottaa metaania ilmakehästä ja vety estää sen. Vedyn elinkaari ilmakehässä on vain pari vuotta, mutta reakoidessaan tämän molekyylin kanssa metaanivaikutukset kestävät 30 vuotta.</p>
Nostokoukku 26.1.2024, 21:35<p>Kirjoitin tästä ilmiöstä jo viime kesänä. A. J. oli ainoa joka vastasi. Saattoi mennä silloisessa vetyhuumassa monelta ohi korvien. Lukaisin tuolloin jostain tieteellisestä julkaisusta, että aivan niin ”vihreää” vetyä ei ole olemassakaan kuin on toivottu. Taas on jäänyt osa totuutta kertomatta, kuten kaikessa vihreässä hypetyksessä.</p>
Nostokoukku 25.1.2024, 23:35Miten niin VAAN metsätyöstä. Ei metsurista tietenkään pankinjohtajaa tai muuta ekonomistia tule. Mutta yleensä metsästä itsensä elättäneellä ei ole rukkaset aina hukassa kun työhön pitää tarttua. Ja monen alan työnantajat tietävät sen. Itse olin metsurina yli nelikymppiseksi ja olisin varmaan ollut pitempäänkin, jos koneet eivät olisi vieneet kunnon työmaita. Metsureille jäi ne palstat joita ei kehdattu koneelle tarjota. Sinä aikana tuli perustettua perhe, rakennettua ensimmäinen talo ja vielä tuli se maksettuakin. Kun kunnolliset palstat loppuivat, hänkin koulutusta ja jatkoin toimihenkilönä eläkkeeseen saakka. Tuossakin työssä mrtsurina hankittu kokemus metsästä oli ylivertainen hyöty koulutukseen verrattuna. ”Kohtalotovereitani” on rakennusmiehenä, motokuskina, sahatyöntekijänä, rekkakuskina, erilaisissa konetöissä ym. Kaikki mielestäni kunnioitettavia ammatteja, ei tietenkään tubettajan tai striimaajan veroisia, mutta tarpeellisia kuitenkin. Kenenkään ei ole tarvinnut jäädä peukalonpyörittäjäksi.
Nostokoukku 25.1.2024, 22:08Olen Suorittavan kanssa suden ja karhun osalta samaa mieltä. Paitsi petojen poistaminen keinoja kaihtamatta ei mielestäni kuulu kategoriaan metsästys, joskin hissukseen poistamienkin on joskus ymmärrettävää, jos kaikki muut keinot on lukittu.
Ilveksen osalta olen Olan linjalla. Ilveksestä koituvat hyödyt ovat huomattavasti haittoja suuremmat.
Nostokoukku 25.1.2024, 22:02Se, joka pystyy elättämään itsensä metsästä, pärjää yleensä muuallakin ja on varsin haluttu työntekijä. Sen olen huomannut. Samoin viljelyn lopettaneet maanviljelijät ovat aina halutessaan löytäneet hyvin uusia töitä. Koneiden käyttö hallinnassa ja ovat oppineet heräämään ennen puoltapäivää.
Nostokoukku 25.1.2024, 15:25Luonto-Liiton susityöryhmä esittää suden, karhun ja ilveksen siirtämistä MMM:n alaisuudesta Ympäristöministeriön alaisuuteen. M MM: n alaisuuteen kuuluu kaikki riistaeläimiksi luokitellut lajit. Ilmeisesti EU:n kanta petojen mahdollisesta lievemmästä suojeluluokituksesta on saanut aloitteen aikaan. Petojen metsästys kaikissa tilanteissa loppuisi kokonaan. Ei tarvitsisi käydä enää jokavuotista valitusrumpaa.