Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
Totuuden ja asiasta sanominen ei ole uhkailua. Totuus on vain useimmiten hieman tunkkainen asia. Tämä varmaan tulkitaan uhkailuksi, mutta sitä se ei ole: toivoisimpa vain, että kaikki metsästäjät malttaisivat pitää 3-5 vuoden tauon. Ehkä silloin nähtäisiin mitä syytetty, halveksittu, arvosteltu ja itsestäänselvyytenä pidetty porukka on saanut aikaan. Toistan, tämä ei ole uhkaus, tämä on harras toivomus.
Nostokoukku 14.1.2024, 20:20PPark. Olet oikeassa. Hirvenpyyntiin liittyy niin uskomattoman paljon puuhaa jota ei ole tullut ajateltukaan. Ammattilainen joutuisi epäilemättä hinnoittelemaan nämäkin ”näkymättömät” työt. Silloin urakat alkaisivat kusemaan ja tulisi nälkä. Toisin päin, palvelusta tulisi niin kallis, että sitä ei kukaan pystyisi ostamaan. Metsästysammattilaisuuden riskit eivät olisi yrittämiseen kuuluvaa hallittua riskinottoa eikä osinkoja tulisi maksuun. Ehkä siksi ammattimetsästäjien ammattikuntaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Nostokoukku 14.1.2024, 19:57Visalle pohdintoja. Metsästysoikeus on sidottu maanomistukseen. Hyväksyisivätkö kaikki maanomistajat ammattikomppanian tulon mailleen? Syntyisikö alueista tilkkutäkkejä, jotka olisivat tehokkuuden esteenä? Ammattimaisuus vaatii aina tehokkuutta. Olisiko kytkös maanomistukseen purettavissa, että ammattilaiset voisivat kulkea missä tahansa? Tilaisiko joku heiltä suoritteen samoin kuin metsäpalveluyrittäjältä? Kuka maksaisi heille palkan, hirvi lihallaan vai työn tilaaja? Hirvitiheydet ovat erilaisia, Suomi on laaja maa. Miten määriteltäisiin komppanian toiminta-alue ? Jossain syntyisi tulosta helposti, jossain on aina hirvi kiven alla. Metsästyslailla on pyritty tietynlaiseen reiluuteen eläintä kohtaan, se ei aina takaa tehokkuutta. Olisiko kansa valmis muuttamaan lakia, että eläimiä voi metsästää keinoja kaihtamatta, tyyliin Ranualainen hirvikoe: ammutaan liikkuvasta Hiacesta seisovaan hirveen. Hirveä ei voi metsästää koko vuotta, tehokas aika on varsin lyhyt. Ammattimaisuus voisi toteutua riittävän laajoilla valtion maa-aleilla, missä ei ole huolta kuin yhdestä omistajasta.
Nostokoukku 14.1.2024, 19:15Jos näin on tehty, asialla eivät ole olleet metsästäjät, vaan eläinrääkkäystä harrastavat rikolliset. Ei kaikkia jotka aseen kanssa kulkevat pidä nimittää metsästäjäksi.
Nostokoukku 14.1.2024, 19:10Olen aina karsastanut ”vain rusinat pullasta” mentaliteettia. Venettä en antaisi turistin tervata, se on kevään hupaisimpia hommia. Mutta miksi minun pitäisi putsata sen sonnat? Tuskin sekään alkaa minun jätöksiä siivoamaan. Jokainen siivotkoon ja vieköön omat sontansa mukanaan.
Nostokoukku 14.1.2024, 18:23Premium-tapahtuma, niimpä. Hirvenmetsästyksen kuuluu minulla paitsi tyhjässäkin passissa istuminen, niin myös maha-osuman saaneen suolistaminen, ajomiehen tehtävät, haavakoitten jäljestäminen, koiran metsästä houkuttelu, nylkeminen, paloittelu, kovilla pakkasilla hirvikämpän sulana pitäminen, kämpän ja ympäristön siivous, nahkojen myynti ja vielä paljon pienempää sälää. Minkähän premiumin turisti näistä ostaisi? Vai haluaisiko edellä luetelluista kenties kokonaispaketin? Näin monipuolisella kokonaispaketilla olisi kyllä jo aika mittava hinta.
Nostokoukku 14.1.2024, 18:03Tulin hämärissä hirvimetsältä. Olin naapuriseuran talkoissa viimeisiä lupia käyttämässä. Saatiin vielä aikuinen ja vasa. Miesajo suksilla, koiramiehet eivät halunneet enää päästää koiriaan yli puolimetriseen huttulumeen. Oli virkistävää olla välillä passissa niin ettei tarvinnut vahtia puhelinta. Paljonkohan Keski-Euroopan turistilta tohtisi pyytää maksua, jos päästäisi sen tällä kelillä ajomieheksi? Olisi taimikoissa ja ojikoilla ainakin extriimiä. Eikös ne sitä kaipaa. Täytyy ensi syksyksi kehitellä jokin turistirysä, ajomiehistä kun tahtoo olla aina pulaa.
Hyvä on hiihtäjän hiihdellä, kun on hanki hohtava alla. Parempi hiihtää kun ruskavi puu, ja tuisku on taivahalla. Parempi yksin hiihtää, ja itse aukaista tiensä.
Nostokoukku 14.1.2024, 17:24Niin on kasvatettu. Ja tehty nimenomaan bisnes. Luontomatkailun ja ylipäätään luonnosta välittämisen kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.
Nostokoukku 14.1.2024, 08:05Mikä biotuoteyhtiö se UPM on? Energia- ja kemikaaliyhtiö kyllä, mutta se bio-liite on kyllä jo vanha mainoskikka.
Nostokoukku 13.1.2024, 21:28Jäätelönseparoijat aloittavat itenäisyyspäivältä hintakampanjan. Lahjoittavat sitten loput varastot Hurstin pojalle jouluaterialle. Pääsee uusi presidenttikin maistamaan halpaa ylivuotista jäätelöä. Kaljanjonnilla tienaaminen kerran-pari vuodessa on oikeus ja kohtuus, law and order. On se niin raskasta puuhaa.