Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset
-
ihme etteivät törmäile toisiinsa….
Ei ole mikään ihme, jos ilmasto lämpenee. Metsiä tuijotellaan pelastajana tai syyllisenä, mutta tällaiseen todelliseen syyhyn kukaan ei halua puuttua.
Nostokoukku 10.9.2023, 11:12Ei kai etu-oikeutta kukaan ole tavoitellut. Kunhan pääsisi edes lähelle metsätalouden oikeuksia. Poronhoito on Lapin luonnon vanhinta käyttöä ja alkuperäiskansan elinkeino. Metsätalous on Lapissa ”pirkkalaisten” ryöstöretken jatkumoa.
Nostokoukku 10.9.2023, 09:54Pakotteet nyt ovat pelkkää sanahelinää. Tavaraa menee Venäjälle kuten ennenkin, vain vähän mutkan kautta. Yksi ”mutka” on Suomi. Luuleeko joku aivan tosissaan, että iso raha kumartaa politiikkojen sopimuksia. Ei ole vielä tähän päivään mennessä niin käynyt eikä tule käymään.
Nostokoukku 10.9.2023, 09:38Siinäpä se, 50 vuoden välein. Puusto uudistuu niin tavattoman hitaasti. Ja sen mukana lupot ja naavat. Myös ne ovat poron tärkeätä ravintoa.
Nostokoukku 10.9.2023, 09:04Moto on suurempi jäkälän hävittäjä kuin poro. Milloinkahan moton luontovaikutuksista saa keskustella vapaasti?
Nostokoukku 9.9.2023, 16:41Atomisodan seurauksena asutuskeskukset tulisivat toimeen aika vähällä puutavaralla. Saastuneita alueita ei kannattaisi vähään aikaan jälleenrakentaa. Ja kenelle jälleenrakentaminen tehtäisiin? No Putinhan voisi tietenkin määrätä niihin asukkaiksi Venäjän vähemmistökansallisuuksia. Kehvelin juttuja olen seurannut lähinnä huvittuneena, olen ajatellut, että hän haluaa lähinnä ärsyttää. Tuo viimeinen kommentti Ukrainan kaupunkien pommittamisesta ydinasein ei mene kyllä enää huumorin piikkiin. Täys sekopään puheita.
Nostokoukku 9.9.2023, 16:16Thaimaalaisia metsureita en ole nähnyt, mutta marjanpoimijoita kyllä. Olen heille neuvonut muutaman hyvän puolukkapaikankin. Ahkeria ovat, aamuvarhaisesta iltapimeään raastavat marjoja säkkeihin. Ja arjet ja pyhät. Tietenkin on tehtäväkin, että jotain jää käteen, sesonki on lyhyt ja välittäjät vienevät tienastista pääosan. Itäblokin metsureita ja istuttajia olen tavannut ja jutustanut. Ahkeria ovat pääosin hekin, pitkää päivää tekevät ja ympäri viikon. Vähän kieroakin touhua on tullut vastaan. Raivattu asiallista jälkeä 20-30 metrinen kehä isosta taimikosta ja sitten sisempänä kuviosta jälki mitä sattuu. Samoin istutuksella aina välillä jäänyt isoja aloja kuvion keskeltä kokonaan tekemättä. Kuten eräs suomalainen metsuri totesi, kun hänet oli palkattu näitä jälkiä korjaamaan: Taimikonhoitokuviolla oli enemmän Saarenmaa -tölkkejä kuin kantoja.
Nostokoukku 9.9.2023, 15:48Reima hyvä, miten minulla on jäänyt nostalgia levy päälle. Enkös minä juuri todennut venäläisen systeemin olevan juuri päinvastaista kuin mitä kommunismi oppina on. Eikä sitä ollut lähimainkaan aikoinaan Neuvostoliittonkaan yhteiskunta.
Nostokoukku 9.9.2023, 15:20Kommunisteja ja sosialisteja kiehtoo opeissa demokratian korkein veisu, ilmeisesti. Venäjä nyt on demokratian irvikuva, jossa kommunisteilla ei pitäisi olla mitään ihailtavaa, diktatuurinen valta, omaisuuden kasaantuminen pienelle eliitille, sananvapauden täydellinen tukahduttaminen ym. Jostain Neuvosto ajalta on jäänyt levy päälle. Se, että asioita yrittää ymmärtää molemmilta puolilta tarkasteltuna ei kyllä ole merkki kommunistista.
Nostokoukku 9.9.2023, 14:28Rupla ei nyt mikään maailman valuutta ole ollut koskaan. Ja voidaan kai sanoa, että pakotteilla OLISI toteutuessaan ollut iso vaikutus.