Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 6,191 - 6,200 (kaikkiaan 6,739)
  • Nostokoukku

Me metsässä mönkijät emme vain ymmärrä näiden ratojen ihanuutta. Ajatelkaapa miten tärkeää on nyky ihmiselle, kun junamatka lyhenee 10 minuuttia. Ei siitä 10 miljardin lasku ole mitään, eikä metsäkadot ja hiilinielu.

Nostokoukku

Olipahan Perkolta huimin salaliittoteoria mitä olen kuullut pitkään aikaan. Hah!

Nostokoukku

Mikä sossutoimisto työntekijät ovat, joiden pitäisi nälkäpalkalla kerryttää työnantajalleen yhä kasvavia voittoja, joka on siirtänyt kustannusten nousun tuplana myymiinsä tuotteisiin.

Nostokoukku

Päästöt vähenevät, jos palkka on sitä tasoa, että sillä ei pysty elämään. Täysiaikaisten työntekijöiden välttely on kaupan alalla yleinen keino välttää palkkakustannuksia. Se tuskin on työntekijöiden keksintö. Mutta ”huonosti” kaupalla tuntuu tulosjulkaisujen mukaan menevän.

Nostokoukku

Ensiharvennusten, kuten muidenkin harvennusten, osalta poiminta tai alaharvennus kannattavuutta mietittäessä riippuu aika paljon myös siitä kenen kannalta asiaa katsoo. Metsäkeskuksen tutkimuksen ja omien viimevuosien kokemusten perusteella olen huomannut, että tässäkin asiassa vallitsee ”kolmikanta” näkemys. Korjuujälkiä tarkastellessa olen huomannut, että jonkun mielestä on ollut kannattavinta tehdä jo ensiharvennus poimintana. Sitä en ole selvittänyt kenen päätökset ovat olleet.

Nostokoukku

En edelleenkään väitä, että jalostuksella olisi vaarana vain huonoja ominaisuuksia. Mutta mikään itseselvyys ainoastaan hyvien ominaisuuksien korostuminen ei ole.

Nostokoukku

No tältä palstaltahan ne löytyikin kaikki monimuotoisuudesta huolehtijat, hiilinielujen ylläpitäjät ja luonnonystävät.

Nostokoukku

Vedonlyönnissä 50% todennäköisyys antaa aika huonon voittajakertoimen.

Nostokoukku

Savolaisista olen samaa mieltä. Enkä epäile, etteikö jalostuksella ole hyötyjä saavutettu. Esitin vain kysymyksen pohdittavaksi. Mutta taimitarhalta samaa alkuperää olevien taimien vaikutus geneettiseen monimuotoisuuteen konkretisoituu vasta sitten kun ne saavat siemeniä ja lisääntyvät ”villien” mäntyjen kanssa muodostaen uusia taimikoita. Onhan tutkittu esim. ruskotäpläperhosen vikuuttamia koivikoita. Tietyt alkuperät, erityisesti nopeakasvuiset, ovat perhosen suosiossa. Koivun puuainesta vahingoittavan tuholaisen torjunta on vaikeaa, mutta Luken sivuilta lukaisin, että jalostuksella voitaisiin mahdollisesti vaikuttaa tuhoja pienentävästi. Eikö jalostuksessa ole siten mahdollista, että käy toisinkin päin? Jonkun tavoitellun ominaisuuden kustannuksella menetetään jotain. Luonto on kuitenkin vielä jalostunut metsäpuitakin hieman kauemmin kuin ihminen.

Nostokoukku

Olen tietoinen siemenviljelmien toiminnasta, olen aikoinaan ollut niitä jonkun verran hoitamassakin. Jalostuksella kajotaan kuitenkin perimään. Muutenhan jalostushyötyä ei saataisi aikaan. Toistaiseksi on pyritty lisäämään kasvua. Kuka takaa, että jalostuksella ei ole luotu perimältään hyväkasvuisia ja tekniseltä laadultaan hyviä puita, mutta menetetty samalla vastustuskykyä tuhoja, esim kirjanpainaja, kohtaan.

Esillä 10 vastausta, 6,191 - 6,200 (kaikkiaan 6,739)