Käyttäjän Nostokoukku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 6,591 - 6,600 (kaikkiaan 8,000)
  • Nostokoukku

Eikös sellutehtaita ja hakevoimaloita tarvita tuottamaan hiilidioksidia jota sitten otetaan talteen?

Nostokoukku

Olen seurannut tätä keskustelua koko palstan olemassaolon ajan, kohta kaksi ja puoli vuotta. Tunteet ovat käyneet kiihkeänä puolin ja toisin. Hehtaarikohtaiset mottimäärät ja valtavat sädekasvut ovat kasvaneet koko ajan, puolin ja toisin, mutta erityisesti jaksollisen kasvatuksen kannattajien metsissä. Rahaakin on tulvinut ovista ja ikkunoista niin paljon, että sijoituskohteista on ollut ajoittain pulaa. Olen mietiskellyt, onko nimimerkki Perko saavuttanut tavoitteensa. Ainakin hän on saanut vastapuolen raivon valtaan, henkilökohtaisuuksiin meneviltä loukkauksiltakaan ei ole vältytty. Olen jopa miettinyt onko Perkolla lainkaan omaa metsää, onko hän vain piruuttaan härnännyt. Sehän on nykyjään keskustelupalstoilla tapana. Ehdotan, että palstan vuosipäivän kunniaksi jaksollisen kasvattajat rauhoittavat palstan keskustelun elokuun ajaksi vain jk-kasvattajien keskustelupalstaksi. Voisi tehdä hyvää jopa jaksollisen kasvattajien metsille, koska sädekasvut heidän metsissään alkavat olla jo sitä luokkaa, että ensi talvea varten tilannetta kannattaa hieman rauhoittaa. Ampuu nimittäin talvella pian kuoret tyvistä irti.

Nostokoukku

Huvilentely on nyt kaikkien uutisten pääaihe. Televisio ja lehdet ovat täynnä uutisia lomakeskusten tulipaloista. Ihmetellään lentoja sinne ja evakointilentoja tänne, pohditaan lentojen peruutusten korvauksia jne. Eipä ole Kanadan metsäpaloista paljon uutisia ja lööppejä näkynyt. Huvikseen lentely on tärkeysjärjestyksessä ykkönen.

Nostokoukku

Kerettiläisyyttä tai ei, mutta matematiikka on siitä hauska tiede, että laskea voi monella tavalla, mutta oikein vain yhdellä tavalla. Meillä raviharrastajilla on siitä erikoinen tilanne, että vain tulot lasketaan. Menot ja tappiot ovat jääneet leijumaan jonnekkin ohueen yläpilveen, ne eivät koskaan ”kotiudu”. Kymmeniä vuosia olen lajia harrastanut, käteen on jäänyt rehellisesti sanottuna vain sontaa ja paalinaruja. Mutta paljon olen saanut hyviä ystäviä ja hienoja kokemuksia. Amerikassa eräs takkutukkainen herrasmies keksi jo kymmeniä vuosia sitten, että kaikki on suhteellista.

Nostokoukku

Ylivoimaisesti suurin osa lentelystä taitaa olla huvilentelyä. Eikö siitä kuulukin maksaa, eli kärsiä. Yksi Thaimaan matka aiheuttaa saman verran päästöjä kuin 17 000 km ajo keskiverto kulutuksellisella autolla. Aika harvan on pakko Suomesta lähteä Thaimaasee, mutta joidenkin on pakko ajaa autolla töihin. Yhä harvemman, mutta niitäkin vielä on, eikä siitä saisi rangaista enemmän kuin lomailusta.

Nostokoukku

Yksi on vapaamatkustaja ilmastopäästöissä, lentoliikenne. Lentoliikenteen odotetaan kasvavan edelleen. Lentokoneissa käytettävä kerosiini on edelleen verovapaata. Tästä aiheutuu vuosittain n. 40 miljardin euron veromenetykset EU alueella. Veronmenetykset odotetaan kasvavan vuoteen -25 mennessä lähes 50 miljardiin euroon. EU on torpannut polttoaineen verotuksen. Työssäkäyntiä autolla verotetaan rankasti, mutta huvilentelyn polttoaineveroa ei ole saatu.

Nostokoukku

Tukkii melko varmasti ruiskun. Mutta osta jos muuta käyttöä. Helteellä tahtoo nimittäin pers’vako raivuulla sierettyä. On varmaan siihen tautiin hyvä aine.

Nostokoukku

Meillä päin noita pienehköjä maatiloja on mennyt ”lahtiin” melkoisia määriä. Aina on isännälle löytynyt töitä. Ovat oppineet käyttämään kaikenlaisia koneita poikasesta asti. Ovat haluttuja kavereita metsäkone- ja kaivurikuskeina ja ovat oppineet heräämään ennen puoltapäivää.  Mutta eipä noita töitä enää oikeana työnä pidetä, niissä kun tarvitaan kumpaakin kättä, ei pysty puhelinta selaamaan.

Nostokoukku

Tekisin kuten A.J. Pajut ensin nurin ja myrkky kantoon. Olisi turvallisempaa tai ainakin miellyttävämpää ruiskuttaa matalia kantoja kuin korkealla olevaa lehvästöä. Ei mene myrkkysumu niin helposti henkeen. Muistuu mieleen, kun poikasena olin reppuruiskuttamassa eli hormonoimassa ( työnjohto kielsi sanomasta myrkytykseksi ) mäntytaimikoista miehenmittaista haapaa. Oli illalla aina aika limainen olo. Puoli tankkia/ tankillinen raivurilla ja sitten reppuruiskulla kannot tuoreeltaan käsittelyyn. Jos pajut on tarkoitus joka tapauksessa kaataa, tekisin näin.

Nostokoukku

Että sellaista myrkynvihreää siirtymää. Kuten eräässä ohjelmassa norjalainen insinööri totesi: olemme siirtäneet omat ilmastoongelmat muualle.

Esillä 10 vastausta, 6,591 - 6,600 (kaikkiaan 8,000)