Käyttäjän Planter kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,231 - 1,240 (kaikkiaan 3,410)
  • Planter Planter

leppä

Suomen riistakeskuksen Jarkko Nurmi (vas.), Maa- ja metsätalousministeriön Vesa Ruusila, ministeri Jari Leppä, Suomen riistakeskuksen Sauli Härkönen ja Salon seudun riistanhoitoyhdistyksen Martin Hägglund osallistuivat valkohäntäpeurakannan hoitoa käsittelevään seminaariin.

Seminaarin jälkeen ministeri suuntasi Vaskion majalle peurajahtiin, jossa hän oli Vaskion ja Kuusjoen metsästysseuran vieraana.

– Tämä oli minulle oikein mieluinen kutsu. Olen metsästänyt pikkupojasta lähtien. Vaikka saalis ei ole tärkeintä, lähden jahtiin toiveikkain mielin.

Planter Planter

Jos jäi huomaamatta niin rivien välissä annoin suorittavalle portaalle tunnustusta, että on kirjoittanut osin ihan totta. Hirvimäärä on puolittunut 2000-luvun alusta. Mutta vain hänen maailmassaan, joka on iso motomiehen reviirinä, mutta pieni pläntti Suomessa. Muutenkin siellä on hirvimäärä kohtuullinen ja riistakeskuksen kokeilema ruokintapöheikköverkosto, joiden kunnostuksesta hän on lähettänyt lukijoiden kuviin paljonkin kuvia.

Suorittava porras on näköjään sitä mieltä, että jos metsät sijaitsevat alueella, jonka ympäri joku on piirtänyt ”hirvitalousalueen” rajat niin, että se on pieni, niin ei metsänomistajaa haittaa vaikka hirviä on 6 / 1000 ha. Sama ongelma on muuten viereisellä melko suurella VS3-alueella.

Glan tekstin perusteella innostuin googlaamaan noita nimiä tämän syksyn päivämäärillä. Hymy on herkässä! Kuva alueelta VS3.

Planter Planter

Timppa: ”Istutusmäntyjä ei ole uskallettu kokeilla.”

Timppa: ”Olen moneen kertaan kirjoittanut, että suurempi ongelma Suomen metsille on hirvien pelko kuin itse hirvet.”

Timpalla on siis hirvien pelko ja hän on suuri ongelma Suomen metsille, näinkö?

Planter Planter

Tasapuolisten metsästysmahdollisuuksien tavoittelu saattaa olla yksi syy eteläisen ja lounaisen Suomen muuta maata tiheämpään hirvieläinkantaan. Etelässä on paljon metsästäjiä, joten pitää olla paljon metsästettävää?

Planter Planter

Yllä oleva hirviä vilisevä kuva ja hirvien ruokintaohjeet löytyvät tästä dokumentista:

https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/maastoohjeet_hirvivahinkojen_vahentamiseen_netti.pdf

Planter Planter

Sellainen suora linkki ei tunnu onnistuvan, joka avaisi suoraan hirvitiheyden aikasarjan dokumentit.

Kun menee Luken riistahavainnot sivulle  http://riistahavainnot.fi/

ja klikkaa sorkkaeläimet, pääsee näkymään, josta löytyy ajankohtaista. Riippuu vähän laitteesta minkälaisena näkymä tulee, mutta jostain vasemmasta yläreunasta löytyy valikko, jonka alta löytyy ”ajankohtaista”.

Ajankohtaista uutisia kun kelaa alaspäin, löytyy tiedosto Hirvitiheyden_aikasarjat_ja_saalis_2000_2019.pdf

Planter Planter

v4t

Planter Planter

v3t

Planter Planter

v2t

Planter Planter

rk

Esillä 10 vastausta, 1,231 - 1,240 (kaikkiaan 3,410)