Käyttäjän Tee Ström kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 96)
  • Tee Ström

    Pari tankkia tuli sahattua Huskun 555 Fx -raivurilla ruohonleikkureihin tarkoitetulla pienkonebensiinillä sekoitettuna Mobilin puolisynteettiseen 2 – T -öljyyn. Ei tarvi sahata enää.
    Saha tuntui ihmeellisen pehmoiselta verrattuna normaaliseoksisella polttoaineella käyvään koneeseen (98 -bensiini + puolisynteettinen Mobilin 2T -öljy). Ikäänkuin tuolla litkulla ei lähtisi kaikkia tehoja ulos koneesta. Huskun 555 FX:ssä on sentään 2,8 kWattia, joten kyse ei ole todellakaan mistään trimmerimiesten leikkikalusta. Niin huomattava ero oli, että pienkonebensiini -kokeilut saivat meikäläisen puolesta jäädä muille.

    Tee Ström

    En kyllä ymmärtänyt tuota TS:n kommenttia.
    Lähetetty: 1 h, 19 min sitten
    Lähettäjä: Metsuri motokuski

    No kyllä pitäis olla helppo ymmärtää, jos tukkia on joskus myynyt, eikä vain pelkästään pätkinyt jonkin yhtiön palkkalistoilla.
    Jos kerran rungon latvapäästä tehdään pikkutukkia, niin se edellyttää, että normaalin tukin hintaista tavaraa (keskim. 55 euroa/motti) otetaan ainakin parin juoksumetrin osalta pikkutukin tyviosaan. Muutoin ei ole mahdollista tehdä latvapäästä pikkutukkia. Koska esim. kuusen pienin latvaläpimitta on 16 cm, niin ei sieltä senjälkeen mitään pikkutukkia pysty tekemään. Koska pikkutukin kantohinta on vain muutamia euroja yli kuidun hinnan, niin tyhmempikin käsittää, että se on myyjän pettämistä, mikäli firma liu`uttaa 55 euron hintaista tavaraa puutavaralajiin, josta maksetaan vain 23 euron kantohintaa. Puukaupan mitta – ja laatuvaatimuksissahan todetaan, että ostaja sitoutuu ottamaan tukkiosan tarkasti talteen laatuvaatimukset huomioiden minimilatvaläpimittoihin asti.

    Tee Ström

    ”Pikkutukki tehdään tukin ja kuidun välistä. Sille annetaan pääosin samat mitat kuin tukille. Kone apteeraa sen silloin kun lyhintä tukkia ei muodostu ohuen latvaläpimitan vuoksi. Y
    Lähettäjä: Metsuri motokuski ”

    Näinhän se tietysti menee puuyhtiöiden kirjoissa, mutta käytäntö näyttää olevan hieman toista. Vai mistä johtuu, että varastolla näkee paljon ”pikkutukkeja”, jotka on apteerattu puun runko-osan latvapäästä ? Näin yhtiö (=saha) saa minimoitua kuidun määrän.
    Pikkutukkia EI SAISI tehdä mistään muualta kuin niiden runkojen tyveyksistä, joista ei saa normaalit sahatukin latvaläpimitän sisältävää tukkia.

    Tee Ström

    ” tänä vuonna puukauppa on käynyt selvästi edellisvuosia vilkkaammin vaikka hintataso on pysynyt aika alhaisena edellisvuosiin verrattuna. Siis tällä hetkellä tunnuttaisiin oltavan siinä sahureitten tavoitetilanteessa ”.
    Lähetetty: 1 h, 28 min sitten
    Lähettäjä: Timppa

    Vai hintataso alhainen ? Ei tukin osalta ainakaan. Jos ajatellaan nyt vaikka 20 edellistä vuotta, niin kuinkahan moni sai tukista 56-57 euroa pystyyn ja hankintamies 60 euroa tukista tienvarressa.
    Ei kannata tuon ”hullun vuoden” 2007 huippuhintojen antaa sokaista. Niihin hintoihin pääsemiseksi voi saada odotella pitkään.

    Tee Ström

    ” 560 on pelannut hyvin,on vaan aika kovaruokainen,Stihl 261 saa tankillisella huomattavasti enemmän,vaikka on vähän pienempi tankki.
    Lähetetty: 13 h,
    Lähettäjä: e-h ”

    Totta on, että 560 xp syö kohtuullisesti bensaa. Mutta on turhaa verrata sahoja, joiden tehoero on 25 %. Huskun 560 xp:ssä on 3,5 kW puhtia ja sen kyllä huomaa jos aikaisemmin on sahannut jollain 2,8 kW:n sahalla.
    Järeäoksaisten mäntytukkien karsintaan tämä 560 xp on loistopeli. Tuntuu, että voimaa jää reserviin toisin kuin noissa pienemmissä sahoissa, joissa kierroksia huippuun huudattamalla otetaan tehot irti.

    Tee Ström

    En tiedä millä merkeillä herrat sahaavat, mutta itse sahasin tämänkin viikon Huskun 355 Fxt:llä lumipöpelikkö -koivikossa eikä minkäänlaista ongelmaa ollut kaasuvaijerin kanssa, eikä muutoinkaan. Saha käy nätisti tyhjäkäyntiä, kiihtyy hyvin ja koivua kaatuu,pisimmät noin yhdeksän metrisiä. Huskun talvisarja on paikallaan, jossa imuilma ohjautuu putken avittamana pakosarjan läheltä ilmansuodattimen kupeelle – ei jäädy kaasuttimet. Ja käynnistinkotelon jäähdytysosastoa olen hieman teipannut ilmastointiteipillä, sillä kahdenkymmenen asteen pakkasessa ei liene mitään kiinnileikkautumisvaaraa. Raivauksen jälkeen olen tuonut koneen sisätiloihin kahdenkymmenen asteen lämpöön, josta sen aamulla otan auton kyytiin.
    Samaten viime talvena sahasin tuolla uudemmalla mallilla eli 555 Fx:llä ja samanlaisesti homma pelitti. Nyt se on saanut huilata kun töitä tehdään tuolla 355 Fxt:llä, koska siinä on lämpökahvat.

    Tee Ström

    Lähetetty: 14 min sitten
    Lähettäjä: Metsäkupsa
    ”Yhden sahan särin,kun jäinen kaasuvaijeri hirtti kaasun täysillä kiinni”.

    No miten se raivuri tuohon kaasun hirttämiseen muka hajosi? Saa sen sahan virtanapista sammutettua jos jotain ongelmia tulee.

    Tee Ström

    Minkähän takia tuollaisia ”klemmari” -virityksiä täytyy viritellä ? Ainakin Huskun raivureissa meikäläisellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kulmavaihteen paikalla pysymisessä.Senkin homman kannattaa tehdä huolella eikä ala rasvaisen kulmaputken päälle sitä kiristelemään. En tiedä jonseredin takuista, mutta Husqvarnan ammattiraivureissa on kahden vuoden takuu. Kannattaisi ehkä kysäistä huoltomieheltäkin jotain ennenkuin alkaa tuollaisia virityksiä tekemään.

    Tee Ström

    Etten sanoisi näpertelyä näiden ”isojen” puuyhtiöiden energiapuuhakkuut. Kyllä yhtälailla niin Jordan kuin Jeesh-valta tietävät, että lähes puoliilman firmojen laariin tuleva kuitupuu on se artikkeli, millä Metsäliitto tilin tekee. Näin halvalla ei ole kuitupuuta saanut ostaa ainakaan viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen, mikäli rahan reaaliarvo huomioidaan.

    Tee Ström

    ”Selvästi kasvatettavaa taimikkoa pienempää vesakkoa ei ole tarvetta tarkkaan raivata”

    Lähetetty: 3 h, 3 min sitten
    lähettäjä: Raivaaja

    No kyllä tällä ohjeistuksella tietenkin noita hehtaareja tulee valmiiksi, mutta jälkikään ei ole lähimainkaan senkaltainen jos raivataan kaikki muut pois paitsi kasvatettavat taimet. Tuo ”Raivaajan” menetelmä on hiukan suurpiirteistä hommaa. Mutta mikäs siinä jos kerran Pomo tommosen hyväksyy, mutta taksatasokin täytyy oll huomattavasti alhaisempi kuin perusteellisemmassa taimikonhoidossa.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 96)