Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Nykyisin autoja voi vaihdella uudempaan sijoittamatta omaa rahaa kaupankäyntiin yhtään. Homma vain pitää osata ja olla suhteita.
Jätkän älykkyysosamäärä ei riitä laadukkaan sahan valintaan. Tilhi 020 on samalla koneella kuin nykyinen 201, eikä ole pahemmin tarvinnut korjata. Raket 420 oli aikoinaan koneviestin testissä maininnalla paras sarjavalmisteinen saha, joka koskaan on tehty, siitä löytyy jo kahvanlämmittimet vaikka on 80-luvulta. Sahojen kestävyys on heikentynyt noista ajoista. Huskimiehet joutuvat laskunsa maksamaan isoista tienesteistään kyllä niistä on vara maksaa muutaman satasen remontit.
Jos auton jakohihna katkeaa ennen määräaikaa ja kone vaurioituu, asiakas joutuu kuitenkin maksamaan itse uuden hihnan ja vaihtotyön AINA. Tuon vaurioituneen kolme vuotta vanhan sahan laakerinvaihtoa maahantuoja ei enää maksa kokonaan. En toisaalta edes ymmärrä kenen nykypäivänä kannattaa ostaa tuhannen euron moottorisaha, missä niitä isoja tukkisavotoita on vielä metsurivoimin käynnissä ja missä ne miljonäärit ovat, jotka ovat huskeilla rikastuneet, kun puru on lentänyt. Eipä ole Pessinenkään etelän aurinkoon muuttanut nauttimaan työn hedelmistä, Tilhillä sahailee vielä eläkeikäisenäkin.
Kasvinviljelytilat on yleensä sivutoimisia, eli omistajat ovat jo muualla töissä. Etelän suurilla tiloilla omistajat eivät edes osallistu tilan töihin, vaan työt ostetaan urakoitsijoilta, tuskin Herlin tai Nalle lähtevät metsätöihin.
Jovain:kauppatavan muutoksen jälkeen om mahdollista tienata puunkorjuun kustanukset tuloksi, tiedetään. Pitää traktorilla ja moottorisahalla tehdä töitä samalla hinnalla kuin tehdään tehokkailla koneilla, joissa kuskit istuu lasikopissa ja metsänomistaja rämpii sahan kanssa hangessa ja traktorin kanssa keikkuu kannikossa. Ei nuoret viljelijät tuohon ala, ne tienaa paremmin omissa maatilan töissä, jotka on pakko tehdä toimeentulon takia. Tehkööt nämä muissa ammateissa työskentelevät sivutoimena ne korjuutyöt. Sellaisilla on enemmän aikaa, joilla on viikonloput vapaata, metsätyö sopisi hyvin esim ahtaajille, osaavat ajaa traktorilla.
Jos commodore 64:lla tekee taulukoita ei ne oikein hyvin pelitä nykyisillä laudoilla. Ei nuo taulukot todellakaan enää ketään kiinnosta.
No paljonko enemmän saisin tässä uudessa puukauppatavassa rahaa, jos tekisin ensi talvena hehtaarin päätehakkuun, josta kertyisi 200 kiintoa tukkia ja 50 kiintoa kuitua. Ajomatka tielle keskimäärin 500m, puusto kuusta ja mäntyä sanotaan fifty sixty. Ajaisin puut tienvarteen tällä kuuluisalla maataloustraktorilla verottomalla polttoaineella, koska ajo tapahtuisi maastossa. Jos joutuisi ajamaan metsätietä pitäisi toimitusmyynnissä ilmeisesti käyttää dieseliä.
Eikö se ole hyvä juttu kun kerroin, että saha tarjoaa 60€ kiinto Niin ostomies lupasi enemmän ja lyhin tukki 2.6m.
Neulalaakerit ovat rullalaakereita, joissa rullat ovat neulamaisen ohuita, josta tuo nimityskin tulee.
Laakerit joutuvat nykysahoissa erittäin koville. Tärinä on myrkkyä kaikenlaisille laakereille kuulalakerit saattavat kestää vain tunteja sellaisissa olosuhteissa johon vaaditaan tärinän kestävät rullalaakerit. Kun hankkii korkeviritteisen tehokkaan sahan sen käyttöikä tietenkin jää lyhyeksi. Kakstahti moottori on halpa ja yksin kertainen tehdä, jos merkkisahasta maksaa valtavan ylihinnan se ei tietenkään voi vastata odotuksia.