Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Tänä kesänä talvihakkuukelit jatkuu Itä-ja Pohjois-Suomessa heinäkuulle, saattaa roudaton ja lumeton aika jäädä todella lyhyeksi. Onneksi ilmasto on lämmennyt muuten pohjois-Suomesta ei lumet sulaisi koko kesänä.
Jos sahan käyttäjäkunta ei olisi täysin hurmion vallassa, vaikuttaisi ostopäätöksiin. Tuollaiset testitulokset eivät oikein riitä ammattisahalle eikä varsinkaan niistä maksettava hinta ja laatu saavuta synkroonia. Mutta ilmiö on aika yleinen nykyisin, kun osia ostetaan konteittain Kiinasta muutamalla eurolla kappale, laadussa voi olla paljon heittoja.
Ei polttoöljyä kannata ostaa mittarikentältä traktoria varten, hintaero on parikymmentä senttiä. Samalla voi ostaa sekä autoon, että traktoriin dieseliä. Metsätaloudenharjoittaja ei ole oikeutettu energiaveron palautukseen, hänen ei kannata polttöljyä muutamaa kymmentä litraa ostaa, säästöä ei pahemmin synny.
Rane2, tulkinta saattaa olla kallis, traktorilla ei saa tiellä kuljettaa lainkaan puutavaraa verottomasti, kuin vain tien yli.
Tuo aloituksessa mainittu saha ei oikein vakuuta tuossa Aarre lehden testissä, sahattiin kolmisen sataa tuntia ja sahan kulmavaihteen hampaat oli sileänä, vaikka käytettiin 200mm terää, ei kovin pitkään olisi tuota isompaa terää kestänyt. Lisäksi tärinänvaimennusjouset olivat menneet poikki. Testi näkyy netistä vain lyhyesti. Olisi hyvä, jos nuo testit olisivat perusteellisempia ja koneet purettaisiin niiden jälkeen ja mitattaisiin moottoreiden kulumiset. Saattaisi olla huskimiehille karua tekstiä.
Kalpien myynti ja kuljetus eivät kuulu maa ja metsätalouteen, jos tuossa olisi tai juristit voisivat tulkita verottomaksi ajoksi. Eli verollista toimintaa aivan samalla tavalla kuin kaikilla muillakin yrittäjillä.
Sehän on tuo kiinalainen teräs tunnetusti aika pehmeää. Oletteko kysyneet Kone Glanssilta noiden valjaiden hintaa.
Se nimittäin tuo sana maataloustraktori ei tuossa ole rakaiseva tekijä ollenkaan.
Kannattaa huomioida, että se on taas kepu hoitanut hyvin tuon polttoaineiden verottomuuden maanviljelijöiden osalta, kaikkien muiden on syytä mennä verollisella kun lähtee maanteitä rankakuormia naapurille kuskailemaan, saattaa tienesti mennä pahasti miinukselle.
Jos on epäselväää kannattaa ostaa vitosen päiväkortti. Niin ei tarvitse alkaa polttoainetta vaihtamaan, sitä kun voi olla pari sataa litraa tankissa, eikä väriaine kovin helposti häviä tankista.