Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Puunkorjuuta ei ole koskaan tehty tehokkaammin kuin nykyään. Noin tuhat motoa ja metsäkonetta hoitaa lähes 60milj kuution hakkuut. Se mistä syystä puun myyjän osuus kakusta kapenee johtuu globalisaatiosta. Suomenkin metsäteollisuus tekee tuloksestaan pääosan ulkomailta, jonne suuriosa investoinneista on viime vuosikymmeninä mennyt. Lisäksi paperinkulutuksen väheneminen on johtanut siihen, että kuitupuun käyttö on ollut jo pitkään hitaassa laskussa, mikä osaltaan on johtanut puun ylitarjontaan, joka painaa hintoja. Metsäteollisuus ei maksa puusta yhtään enempää kuin sen hinnan, millä se saa riittävästi puuta tehtaille. Jos teollisuudella olisi epävarmuutta puunsaannista Suomessa tehtaat siirrttäisiin täältä muualle, eikä puulla ole mitään muuta hintaa kuin se markkinahinta, jonka siitä myytäessä saa. Puu on halpa raaka-aine ja sitä on tarjolla halvalla tropiikissa, ei nykyoloissa selluteollisuutta tänne edes rakennettaisi, jos sitä ei täällä olisi ennestään. Vanhoja tehtaita modernisoimalla on saatu edullista lisäkapasiteettia ja voitu hyödyntää tehdasalueiden vuosikymmeniä sitten rakennettu nyt jo täysin maksettu infra.
Kun katsoo muutosta viimeisen kymmenen vuoden aikana autokannassa ja tulevaisuuden tavoitteita, niissä on valtava ristiriita, ei ole tapahtunut juuri mitään, sähköautoja on pari tuhatta ja polttoomoottorikäyttöisiä useita miljoonia. Sähköautoihin siirtyminen ei ole realistinen vaihtoehto edes kolmessa kymmenessä vuodessa. Ainut nopea keino pienentää päästöjä on vähentää yksityisautoilua suurkaupungeissa nostamalla autoilun hinta niin korkeaksi, että yksityisautoista luovutaan. Emme tarvitse mihinkään autokaupan kasvua, se ei suomalaisia työllistä, että täällä myydään ulkomailla tehtyjä autoja ja huollossa niihin vaihdetaan öljyt ja rasvataan ovet, josta pitää maksaa satoja euroja autoliikkeelle. Sehän on naurettavaa rahan haaskausta, lisäksi jokaisesta uudesta autosta valtio vie ostajalta tuhansia euroja turhia veroja ja me idiootit myös vastustamme autoveron poistoa. Kun muutostilanne pysäyttäisi vähäksi aikaa ostajille raskaasti tappiollisen autokaupan.
Ainakin viljalla toimii jyvät ja lannoiterakeet laitetaan vierekkäin. Mikäs tuossa lannoiterakeessa kasvia syövyttää, sehän hajoaa muutamassa tunnissa kosteaan maaperään.
Älä höpötä, kysyin myyjältä, että miten seurataan käyttöä, vastasi että ei mitenkään käytännössä pystytä seuraamaan, tosin ei se bensa maksa kuin euron enemmän kanisterilta.
Husqvarnalla on oma pienkonebensiini, ostamalla sitä saa yhden vuoden lisää takuuaikaa, käytännössä riittää kun ostaa yhden kanisterillisen. Eipä tuota käyttöä pysty mitenkään kontroloimaan.
Olet oikeassa, tarkistin Nesteen sivuilta, öljy on Nesteen synteettinen biohajoava 2t öljy.
Kun ei ole tiedossa voi ostaa 4t pienkonebensaa ja sekoittaa itse synteettista 2t öljyä sekaan.
Bensiiniin on paljon helpompi sekoittaa biokomponenttia eli alkoholia kuin valmistaa biodieseliä, joka on vaikea ja kallis prosessi, siinäkin mielessä voi ennustaa dieseleille synkkää tulevaisuutta. Jos polttoaineena siirrytään biometaaniin mottoreiden hyötysuhde on jopa parempi kuin nykyisillä dieselmoottoreilla. Alkoholipohjainen bensiini on selkeä vaihtoehto, jolla mennään pitkälle tulevaisuuteen ennen sähköautoja. Niillä ei edes saavuteta kovin suuria päästötavoitteita, kun ei tiedetä miten sähköä tulevaisuudessa kannattaa tuottaa. Euroopassa sähkön tuottamiseen kuluu paljon puhdasta hiiltä, kuten herra Trump asian ilmaisisi.
Eihän tuosta tule mitään, jos moottoripolttoöljy alkaa sakkautaua säilytyksen aikana, eli hapettuu ja polymeroituu. Muodostuu sellaista sakkaa, että se tarttuu joka paikkaan polttoainejärjestelmässä, menee putkistotkin tukkoon. Tulee kalliita remontteja dieselpumppuihin.
Pitänee ostaa farmarisäilö täyteen dieseliä, sitten kun fossiilinen uhkaa loppua, voi jatkaa ajamista ainakin 10v omilla varastoilla, senhän voi vähentää metsäverotuksessa.