Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Mitä järkeä on laittaa rahaa taimikoiden lannoituksiin laskevien hintojen aikana, kun harvennuspuusta on ylitarjontaa ja osa nuorista metsistä jää kokonaan harventamatta, kun kuitupuulle ei ole riittäviä markkinoita. Rästit ovat jo miljoona hehtaaria ja lisää tulee jokavuosi. Raivaussahat soimaan ja puuta nurin metsänravinteiksi nuorissa metsissä, muuta vaihtoehtoa ei ole, jos jättää harventamatta päätehakkuussa tulee isot tulonmenetykset.
Miksi hankintatyönä tehtävä puutavaravalikoima on rajattu paljon suppeammaksi kuin motomiehillä. Yhtiö voi teettää esim2,6m pitkää tukkia, joka menee sorviin, miksi sitä ei saa tehdä hankintana ei myöskään pikkutukkia. Käytännössä hankintana ei kannata tehdä kuin kuitupuuta nykyisillä pelisäännöillä, eivät ole tasapuoliset. Energiarangalle on taas avautumassa markkinat, kun Kemerassa ollut tauko on vienyt varastot minimiin eli sitä voi myös tehdä.
Metallinilmaisin on paljon varmempi keino.
Pojaveden alapuolelle kun kaivaa aivan sama missä, niin vedentuloa kaivantoon ei pysty mitenkään estämään, vaikka valaisi kaivon betonista. Ei siihen mitään kaivonkatsojia tarvita.
Miksi ostaa nuhapumppuja, kun esim. 3008 pökö on dieselkoneella halvempi kuin bensakoneella. Päästöt ovat tietenkin dieselillä pienemmät ja luonnonvarojen kulutus vähäisempää. Jos Suomen kaikki henkilöautot olisivat nykyaikaisia dieseleitä polttoainetta kuluisi kolmannes vähemmän eli miljoona litraa.
Ketjuissa on automaattinen säätö öljynpaineella, mutta säätövaraa ei enää ole siksi se hälyttää.
Laitetaan ulkomuistista Kia 1,6 turbodiesel teho 132hv, vääntö 300Nm.
Paras polttoaine polttomoottorille päästöjen kannalta olisi biomataani, mutta se ei käy valtiolle, kun verotulot romahtaisivat. Nykyisin tuontipolttoaineet ovat valtiontalouden kannalta lähes kotimaisia, kun kolme neljännestä myyntituloista menee valtiolle ja lisäksi autoveroa maksetaan miljardi yhteiseen kassaan politikoiden pelirahaksi.
Toivottavasti ei koskaan, 1,6 turbodiesel on taloudellisempi kuin mitkään markkinoilla olevat bensakoneet ja vääntöä lähes tuplasti kuin näissä maitopurkin kokoisissa kolmisylinterisissä..
Vaaratilanne syntyy helposti kun yrittää saada ison puun kaadettua ilman kiilaa ja se hiukan kallistuu väärään suuntaan, saha jää kiinni sen jälkeen lähdetään hakemaan toista sahaa ja tuulenpuuska kaataakin rungon poispäin kävelevän sahurin päälle. Motolla isojakin puita voidaan kaataa aina turvallisesti, ainakaan henkilövahinkoja ei tule, koneen pellit voi joskus rutistua. Mitä merkitystä sillä kannon ulkonäöllä on.
Suomem autovero vääristää arvostustasoja. Autot ovat bulkkitavaraa, joita tuotantolinjat sylkee suuria määriä, aivan turha kuvitella, että tavoitteena olisi tehdä autoja, jotka kestävät lähellä pohjoisnapaa vuosikymmeniä. Koska siellä on korkea verotus ja autot statussympooleja. Kun saksalainen ostaa laatuauton, hän ei tietenkään osta volkkaria tai opelixia, silloin mennään bemari-tai mersukauppaan.