Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Mihin noin kiire, tuntuu että miehestä loppuu tehot ennen sahaa. Jos tekee raivauksia vuosittain, eipä niiden kanssa mitään kiirettä tule. Oletkos kokeillut erilaista musiikkia kun raivaat minusta tangontahdissa raivaus sujuu aika mukavasti.
Jovain tämä täysin teoreettinen ongelma ei taida ratketa. Puulla ei ole muuta arvoa kuin markkinahinta ja se on täysin metsäteollisuuden hallinnassa. Omistaja voi myydä puunsa mihin haluaa ja hoitaa korjuun ja jalostuksen itse.
Puista saa aika hyvän hinnan kun konekuski napsi niitä rajan väärältä puolelta. Saattaa hänellä korvat kyllä punottaa kriisipalaverissa.
Mitä tarkoitat tuolla tekemisellä Euroopassa. Husqin kaasarit ovat kiinalaisia ja luultavasti monet muutkin osat. Miksi ne niitä täällä kasailee kalliilla työvoimalla.
Mitä ne nyt kestää nuo kiinalasista osista kasatut. Paljon halvemmaksi tulee ostaa joku Oleo Mac, kuin Kiinassa kasattu nimellisesti ruotsalainen saha. Jos haluaa merkkituoteiden laatua se on Tilhikauppaan mentävä.
Kolmioterä on paras rikkoo kantojen päät ei tule versOja, eikä kivet haittaa samalla menee vatukotkin.
Kyllä se tien saattaminen entiselleen laanin kohdalta kuuluu sille joka sen rikkoo. Metsäyhtiöt ajattavat puita telakoneilla pinoihin pitkin metsäteitä ja myös lanaavat jälkensä ainakin niillä teillä, joissa olen osakkaana. Näistä asioista on keskusteltu.
Kun yhteiskunnan rahoituksesta on kulunut kymmenen vuotta osakkaat voivat puomittaa tien. Yhteiskunta ei enää osallistu metsäteiden vuosikunnossapitoon.
Ei noilla sahafirmoilla ole ainakaan varaa maksaa korjuusta eikä tukeista yhtään enempää, toiminta ei tuota juuri mitään. Isot yhtiöt tekevät tuloksensa pääasiasaa ulkomailla joten pelivaraa kustannusten nousuun ei Suomessa ole yhtään.
Metsäautoteitä käyttävät paljon enemmän muut kuin metsänomistajat mutta vain omistajat joutuvat maksamaan kunnossapidosta. Siksi teiden käyttöä pitäisi rajoitaa ja sulkea ne syksyisin turhalta marjastus-ja metsästysliikenteeltä. Metsäyhtiöt voisivat ostaa kulkuoikeuksia ja maksaisivat siten osuutensa kunnossapidosta kun saavat teistä suurimmat hyödyn.
Älä Jätkä viisastele kun ajelet toisten ylläpitämiä teitä ilmaiseksi. Ole vain tyytyväinen että saat teitä käyttää toistaiseksi. Kohta niitä ajaa vain osakkaat, kun kunnossapito jää ilman yhteiskunnan osuutta ja laitamme puomit lukkoon ja avaimet osakkaille.