Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 22,181 - 22,190 (kaikkiaan 23,538)
  • Tolopainen Tolopainen

    Pistokehybridit ovat kohta markkinoilla, niillä on mahdollista ajaa lyhyet kaupunkiajot lähes nolla polttainekuluilla. Bensiinimoottoritkin alkavat kestää pitempään, kun niillä ei tarvitse ajaa lyhyttä ja kuluttavaa kaupunkiajoa. Nuo sopivat hyvin Suomen kylmiin olosuhteisiin, kun muuten sähköautojen toimintamatka jää talvella  lyhyeksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Metsäyhtiöt kävisivät lypsämässä lehmätkin, jos välttäisivät maitoa, siihen ei Valio pysty. Turha se on kuvitella, että tilikään kovin paksu on, jos ei itse metsässä mitään tee.

    Tolopainen Tolopainen

    Kai se Visakalliokin hoitaa vain omia metsiään ja myy sieltä puita.

    Tolopainen Tolopainen

    Jotkut laittavat matkailuautoon ja sen talliin 150k€, eikä se tuota yhtään mitään.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei taida muutenkaan kuitupuukauppa mitään tuottaa, jos laskee kaikki puuntuotannon kulut ja kohtuullisen koron sijoitetulle pääomalla. Se ratkaisee paljonko jää viivan alle, nyt on menty suuriin korjattaviin kuitupuumääriin, joista ei myyjälle jää mitään. On tietenkin kansantaloudelliseti edullista, että puu liikkuu, kun puunjalostuksesta syntyvästä lisäarvosta suurin osa menee aivan muualle kuin raaka-aineen tuottajille. Mutta edelleen tuntuu, että suuri on kaunista ja tuottavaa. Mitä väliä sillä omistajalle on kuinka nopeasti nollatilin saa.

    Tolopainen Tolopainen

    Taitaa se ongelma olla enemmän siellä Visakallion puolella. Hoidan toistaiseksi vain omia pieniä harvennuskuvioita. Suomen puuhuollon jätän sinun ja Jovainin huoleksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Toistaiseksi ei ole vielä traktori metsässä särkynyt, ei tosin ole ajokokemustakaan kuin 50v metsässä, yksi peili on mennyt säröille, jota ei ole vielä uusittu. Metsäkärry kestää isännän iän samoin traktori yhden tilan ajossa. Metsässä ajo ei paljon eroa tiellä ajosta, kun ajetaan uria pitkin talvella, kun käy ajamassa urat ensin ilman kärryä ja antaa niiden jäätyä.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei hankintatyö maksa juuri mitään, kun se on vapaa-ajan harrastus. Ja ajokin on lähes ilmaista omalla kalustolla, kun sen on kerran ostanut, kestää kuitenkin ainakin 50v aika pienillä korjauksilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Kannattaa myydä hankintana niin saa 30€ kiinto eli jää jo vitonen voittoa ja metsä tuottavampaan kuntoon. Jokaisen puun minkä kaataa voi itse valita vierestä, ei tarvitse pimeässä tiirailla kymmenen metrin päästä lasikopista, eikä kolhia kaikkia viereisiä puita isoilla rautaromuilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Traktoriin maksaa koneremontti n. 2k€, kun siinä on vanhanaikainen tekniikka ja iso kone. Henkilöautoissa on pieni paljon halvempi moottori eikä niitä edes pysty korjaamaan. Tuollainen kolmi pyttynen kone kestää korkeintaan 200000 km ja paljonko uusi maksaa, kun vaihdetaan, ehkä 4-5k€. Sitten niissä on paljon turhanpäiväistä sähkötekniikka, jota ei voi korjata komponentit pitää vaihtaa. Mitä hyötyä kehityksestä on ollut, vanhanaikaisella tekniikalla saataisiin kestävämpiä moottoreita, joita olisi helppo korjata, siirtyminen kolmipyttyisiin ei olennaisesti pienennä kulutusta, mutta heikentää moottorin ominaisuuksia ja kestävyyttä.

Esillä 10 vastausta, 22,181 - 22,190 (kaikkiaan 23,538)