Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Nyt Jätkä alkoi puhumaan uudesta Jetasta, johon ei ole tarjolla kuin 2l diesel.
Myös Jätkän pitäisi tietää, että 2l dieselin keskikulutus normiajossa on lähellä 6/l sadalla tai yli. Jätkän autojutut on sekoitus uutta ja vanhaa soopaa.
Ei tuo Jetan mylly ole mitään verrattuna uusiin korkeapaineruisku dieseleihin, kulutus niissä on hiukan noussut, mutta tehoja 136hv, eli lähes tuplat mitä Jetassa, oliko siinä edes turboa. Autotkin on nykyisin paljon painavampia ja turvallisempia kuin Jetan yksinkertainen peltilaatikko. Vanha volkkari ei ole häävi verrattuna uusiin turvallisiin autoihin, en huolisi edes ilmaiseksi.
Kannttaa Jätkänkin vaihtaa pökötin, niin päässe emäntäkin kokemaan uusia yllätyksiä. Jos tuollainen vaikutus, niin pösöistä tulee myyntimenestys. Saattaa jo kokoontumisajossa niitä näkyä pitkä rivi.
Taisi näiltä jatkuvan kasvatuksen kannattajilta unohtua, että puut pitää myös myydä. On kuviteltu, että puista saisi saman hinnan kuin päätehakkuussa. Miten se olisi edes mahdollista, kun kertymä on vähäisempää ja hakkuu paljon tehottomampaa, kyllä siitä lasku tulee sille jonka toiminta nuo kustannukset aiheuttaa eli metsänomistajalle.
Mitä kalliimmalla autolla voi tehdä sellaista, mitä ei pysty tekeemään myös halvemmalla ja vähemmän kuluttavalla. Tyypillinen autolla tehtävä matka on lähimarkettiin, josta kyytiin ostetaan pari muovikassillista ruokatarvikkeita, ei siinä paljon tehoja ja ajoa-ominaisuuksia tarvita. Tai kun körötellään koloisia ja uraisia teitä sadan kilometrin päähän mökille. Ei tarvita mitään nelivetoa eikä katumaasturia muuhun kuin egon nostattamiseen. Jotta naapurit näkee miten äveriäs leveranssaaja ajelee.
Oleellisinta on käyttää hyviä isoja taimia, jalostuksella kasvua voidaan lisätä edullisimmin. Huonojen taimien aiheuttamaa menetystä ei voi jatkossa korjata. Ravinneköyhän maan lannoitus ei tietenkään altistaa taimia millekään, sehän tuo vain kasvupaikan samalle tasolle ravinteikkaamman kanssa.
Sähköautojen akut vastaavat varausteholtaan samaa kuin henkilöautoon laitettaisiin mopon tankki, ei taitaisi kauppa käydä. Sähköautojen pitäisi nykyisin olla halvempia kuin polttomoottoriautot, jotta hinta olisi suhteessa käytettävyyteen.
Kyllä tuo pottiputken kautta annettava lannoitus olisi taimille kaikista tehokkain tapa anta pieni kasvusysäys alussa. Kokeilemisen arvoinen idea.
Näyttää tuo kuitenkin vaikuttavan, kun kutoskone vaihtuu kolmipyttyiseen ja päästöt puolittuu samoilla ajomäärillä ja valtion verotulot polttoaineesta vähenee ja autoilijan kokonaiskulu autoilusta kuitenkin nousee, mutta on tyytyminen kohtaloonsa.
Toistaiseksi dieseleiden kaasupäästöt eivät henkilöautoissa ole lainkaan hallinnassa, typenoksidien poisto vaatisi ureapesurit. Kuorama-autoissa sellaiset jo on.