Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 22,231 - 22,240 (kaikkiaan 23,535)
  • Tolopainen Tolopainen

    No visakallio kysyy sitten, niin käydään läpi haarukkapaloina, niin kirkastuu.

    Tolopainen Tolopainen

    Minulle on kyllä aivan sama vaikka on muutamia sellaisiakin kuitupuita, joista ei tule kuin yksi 5m pitkä kuitu, kun hakkaan. En laskuta siitä itseltäni yhtään enempää kuin puusta, josta tulee pari kolmosta tuon lisäksi. Traktori kuluttaa kevyessä siirtoajossa n10l/h tunnissa, ei siinä parin kilometrin lisä ajomatkassa merkitse mitään. Myöskään kulutus ei paljon nouse, vaikka kärryssä on puita,  eli kuljetus hoituu samalla kun kulkee palstalla. Voin käydä palstalla sahaamassa vain tankillisen tai neljä hinta on aina polttoaineen hinta.

    Tolopainen Tolopainen

    Et osannut vasta edes Annelin esittämään yksinkertaiseen kysymykseen. Kyllä on aika heikkoa järjenjuoksua, eikä mitään omia käsityksiä puun hinnoista ja kustannuksista. Ne muka näkee jostain Vaaran taulukoista.

    Tolopainen Tolopainen

    Minun tarvitsee vain katsoa kuitupuiden hinta kauppakirjasta ja polttoainekulut kuiteista ja litramittarista, mitä on traktoriin tankannut. Ne jotka eivät itse tee mitään joutuvat satuilemaan naapurin isännistä ja emännistä puunajokavereina.

    Tolopainen Tolopainen

    Menipä huonolla hinnalla puut, kun 30€ on aika yleinen teienvarsihinta. Tietenkin kannattaa tehdä ajo ja hakkuu itse pelkkä veroton osuus on silloin jo  15€ kiinto. Kulut on pari euroa kiinto eli 28€ miinus verot, jotka on aika lähellä nollaa matkakulujen kanssa..

    Tolopainen Tolopainen

    Jos kuorma päällä kaatuu ei ihan helposti saa pystyyn, hiukan tulee käsitöitä kun puut poistaa. Se pystyyn nosto riippuu paljon tukijaloista, jos ovat sellaiset palkin sisällä alaspäin liikkuvat, eipä niillä paljon avusteta, kuormain ei välttämättä yksin jaksa kärryä kääntää, tukijaloilla joutuu avustamaan. Helpommalla pääsee, kun ei anna kärryn kaatua.

    Tolopainen Tolopainen

    Äsken vielä riitti kolmannes, et ymmärrä mitään nivelaisakärryistä, ne saa kaatumaan helposti, kun vetokoukku on niissä vapaastipyörivä ja ne on suunniteltu sellaisiksi, että kaatuessaan eivät kaada traktoria. Kärryä voi kallistaa myös tukijaloilla, mutta sitä ei sellainen tiedä joka ei niitä ole käyttänyt. Yleensä ei ajeta yli kuusimetristä puuta, kun sille ei ole markkinoita. En tarvitse harvennushakkuille yli kymmenen tonnin kärryä, kun kuormatkin on reilusti alle 5t. Miksi alkaisin vedellä isoja rautamääriä pitkin metsiä, sehän tulee kalliiksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Niinhän se tietenkin menee, että pitkää kuitua ei pystytä motolla tekemään rehevällä maalla kasvaneista männyistä, kun pitäisi runkoa roikottaa latvapäästä, eikä se sitä kestä. Mitä tekevät motokuskit tuossa tilanteessa, lähtevätkö kotiin itkemään, vai tekevätkö ohjeiden vastaisesti lyhyempää.

    Tolopainen Tolopainen

    Käytän aina tukijalkoja olipa kuorma miten täys tahansa. En ala turhaan rasittamaan kärryn runkoa. Ainut oikea paikka kuormaajalle on nivelletyn kärryn rungolla. Mutta sitä ei sellainen tiedä, joka ei ole metsässä koskaan ajanut. Ja tukijalkoja on pakko käyttää, kun kärryn nivel käännetään maksimissaan kuormaimen suuntaan, kaatuu vaikka kärry olisi puita täynnä.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei ole Jätkä ollut koskaan koneen puikoissa. Metsätraktori ei aja ensiharvennuksella kuin ehkä kuorman tunnissa, joka sekin on 12 kiintoa. Maataloustraktorilla ei aja kuormaa tunnissa, kun keräämiseen menee jo helposti tunti, kun liikkuminen on paljon hitaampaa ja pitää pelata tukijalkojen kanssa.

Esillä 10 vastausta, 22,231 - 22,240 (kaikkiaan 23,535)