Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Ei vaikuta jostain syystä mitään.
Jos vertaat kaasarin kurkkua ja ilmansuodatinta, taitaa olla vaikea saada suodatinta niin tukkoon, että siinä syntyisi painohäviöä enenmmän kuin kaasarissa, eli sormenpään kokoinen reikä suodattimessa riittää. Tehon pudotus johtuu polttoaineen syötön vähenemisestä, kun paine-ero kasvaa.
Eiköhän tuo Jessen valinta ollut ajopuu. Kun vaihtoautona oli musta Pekka, joka oli vaarassa jäädä käsiin ja löytyi merkki hiukan myyntitilastojen alalaidasta, joka haluaa myydä uusia autoja markkinoille, ottivat vaihoauton sisään hinnalla, jota eivät saa myydessään. Siis vaihtoehdot olivat vähissä ja nyt leivotaan hyvä tarina ympärille, että oli oma ensisijainen valinta.
Eipä ole Miedon testiarvot enää kovin kummoiset ja sama taitaa olla Jätkänkin kohdalla. Voihan sitä kuvitellä, että ilmanputsari on tukossa, kun ei jaksa sahata. Putsarissa on paljon ylimääräistä pinta-alaa. Jos tankillinen bensaa palaa tunnissa siihen tarvitaan noin neljä kuutiota ilmaa.
Juoksen mitä Juoksen en kuitenkaan Jätkän käskystä ota askeltakaan, enkä vaihda myöskään mielipiteitäni hänen kirjoitustensa ansiosta tai takia.
Aina sitä Jätkän juoksussa voittaa, vaikka paineilmalaitteet selässä. Miten sinä moottorisahan lastuilla saat ilman putsarin täysin tukkoon hyvä mies käytä nyt hiukan sitä pollaasi, taitaa olla tarpeen vaihtaa uudet sahajauhot sinnekin.
Voidaan se Kemera unohtaa, mutta ei se tee koivujen kasvattamisesta ensiharvennuksen jälkeen kovin kannattavaa. Jos ne hieskoivut kasvattaa tukikeiksi niistä tulee tukkeja aika pienellä prosentilla ja kaupassa puolet menee sitten vielä kuituraakeiksi mutkaisuuden takia. Koivutukin tarve on niin vähäistä, että laatuvaatimukset voidaan laittaa tiukoiksi, tukin tarve on ehkä kymmenen prosenttia siitä määrästä, joka koko maassa olisi tarjolla.
Jos ensiharvennuksen jälkeen jätetään 500 hieskoivua, sehän menee jo sille rajoille, että ne ovat pääpuulaji eikä kohde ole Kemera kelpoinen. Sata olisi kohtuullinen määrä.
Kun ajelee junalla ja autolla ympäri Suomea näyttää, että metsätaloudessa keskitytään enemmän jo hiilensidontaan kuin puuntuotantoon. Mistään ei löydy ostajia noilla koivumäärille, joita on jo lähimetsät täynnä, mitä mahtaa olla kauempana. Miksi metsiä ei harvenneta kasvukuntoon tuottamaan laatupuuta, ei tuo hieskoivun kasvatus tuota kuin polttopuuta. Ei ole mikään ihme, että hakkuusäästöt näyttävät komeita lukuja, vielä niitä ihastellaan, mutta ei kovin kauan, kun laho alkaa iskeä.
Tilhin putsari ei mene koskaan niin tukkoon, että saha ei toimisi, vaikka putsaa kerran vuodessa, saha toimii.Ilma kulkee hyvin karkeiden moottorisahan purujen lomitse, lisäksi kompensaattori hoitaa paineen tasuksen eli saha ei mene liian rikkaalle seokselle.
Mitäpä sitten, jos vielä olisit sijoittanut rahat tuottavasti, johonkin osakkeeseen, vaikka orioiniin, jonka hinta on kohta tuplaantunut muutamassa vuodessa. Osuuskorko on hyvä, mutta ei lähellekään paras.
Jos auton väliraha on 50k€, sellaisen auton arvo tippuu 10k€ vuodessa, että ei kannata ostaa lainalla eikä omilla rahoilla.
Jesselle sanoisin, että auton valintani on yksinkertaista , se tehdään laskimella ja katsotaan hinta ja laatu sekä varusteet, ei tarvitse käydä kovin monessa liikkeessa. Ranskalaiseen autoon en ole koskaan edes pyytänyt tarjousta, koska auto on huono sijoitus jo muutenkin, valitettavasti.