Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 22,341 - 22,350 (kaikkiaan 22,911)
  • Tolopainen Tolopainen

Oletan, että motokuskilla on jonkinlainen tulospalkkio-osuus. Sellainen on nykyisin yleensä kaikilla työpaikoilla duunarihommissa, ei ne peruspalkalla mitään tee muuta kuin saapuvat työpaikalle. Metsurin työsuoritus ei vastaa työantajalle aiheutuvia kustannuksia nykyisin, siinä on pieni ongelma, kun työt hinnoitellaan koneille.

Tolopainen Tolopainen

Sahani eivät vietä öitä ulkona, ne kulkevat traktorin hytissä huollettavaksi kotiin. Minun sahani ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa, jos vaihdan ketjut kerran vuodessa ja sahaan toisella sahalla tankin tyhjäksi ja toisella kaksi päivässä, ei niitä tarvitse metsässä viilata ei minun ainakaan. Kahden sahan käyttö tekee työskentelystä paljon sujuvampaa, kun välillä kuormataan puita ja kaadetaan ja karsitaan, toinen on lähempänä kärryä ja toisella kaadellaan.

Viimeinen virke paljastaa, miksi metsureilla ei ole töitä, toisen ansio on toisen kustannus, eikä urakalla töitä tekevä metsuri tuota yhtölle, hänen palkastaan ja muista työnsivukuluista aiheutuneita kustannuksia, jos ei makseta reilusti korkeampaa yksikkötyöhintaa kuin urakoitsijalle ja miksi yhtiö maksaisi? Motokuski ei muuten viilaa teräketjuja metsässä.

Tolopainen Tolopainen

Missä niitä tuhansia kuutioita hakkaavia ammattimetsureita on, kun kenenkään ei kannata hakkuita enää miestyönä teettää. Miten joku enää viitsii moista hommaa ammatikseen tehdä, kun voisi istua lämpimässä kopissa ja tehdä samaa työtä paljon helpommalla.

Minulla on Jätkä metsätöistä viidenkymmenen vuoden kokemus ensimäinen. saha oli Culloch d 44. Tiedän aika hyvin milloin teräketju on tylsä, mutta se ei ole oleellinen asia siinä miten tehdään järkevästi töitä metsässä. Miksi ammattimetsuri käyttää työaikaansa metsässä sahan huoltamiseen, hän menettää siinä rahaa koko ajan. Kalusto pitää olla kunnossa, kun lähtee metsään ja varasaha aina mukana.

Tolopainen Tolopainen

Hiukan huvittavaa tuo puhe sähköpulasta, kun Pohjoismaissa on nyt yhteensä sähköntuotantoa 70000Mw, ei siinä Suomen 2000Mw tuonti tunnu missään. Ruotsista on rakenteilla vielä yksi 1000Mw siirtoyhteys lisää. Eikä teillisuuden tehojen tiputus vielä pudota koko vuoden tuotantoa. Sähköpula on aika mahdotonta, kun hinta pitää huolen kapasiteetin riittävyydestä muutaman pakkaspäivän yli, vaikka  pari ydinvoimalaa tipahtaisi tuotannosta.

Tolopainen Tolopainen

Ei taida tulla sähköpulaa, kun ei ole vielä edes lauhdevoimaloita käynnistetty, niiden tehoksi Fingrid näyttää 79Mwh. Sähkönhinta ei enää nouse edes huippupakkasilla nyt vain 44€/Mwh.

Tolopainen Tolopainen

Olen yrittänyt saada tuulivoimalaa maalleni, mutta ei onnistu. Se antaisi mukavasti vuokratuloja ja pitäisi hirvet kaukana, kai nekin noita pelkää, kun persutkin.

Tolopainen Tolopainen

Meillä on paljon sellaisia maatila metsänomistajia joita ei kiinnosta hirvivahingot pätkääkään. Heitä kiinnostaa koiralla hirvien pyynti paljon enemmän ja maataloudesta tulee rahaakin hiukan eritahtiin, että metsäpuoli on aivan sivuasia isolla karjatilalla, joilla on miljoonien liikevaihto vuodessa. Metsästä ei nykyajan tilojen toimintaa enää voi rahoittaa, liikutaan aivan eri maailmassa.

Tolopainen Tolopainen

Vaikea keksiä mitään huonompaa liiketoimintaa kuin sahat, noista ei olisi pörsiiyhtiöiksi lainkaan tuolla pääoman tuottotasolla. Kun pitäisi kilpailla sijoittajien rahoista. Kun vielä joutuvat ostamaan heikkolaatuista hirvien vikomaa tukkia, niin on selvää, että tukkipuunhinta tulee laskemaan. Lisäksi isot puutavarayhtiöt ovat painaneet sahoilta tulevan hakkeen hinnan niin alas kuin mahdollista, samoin yrittävät vaikeuttaa sahojen tekeemää leimikoiden ostoa jaruttamalla heiltä kuitupuunostoa.

Tolopainen Tolopainen

Ja sitte varmasti, kuorman teossa menee yleensä päivä ja purussa 10 min. Minulla ei ole enää mihinkään kiire edes makuuhuoneessa. Meillä emäntä säästää keittiössä, mutta tuhlaa makuuhuoneessa, no tuon homman hoidan kuitenkin itse.

Tolopainen Tolopainen

Älä jatkä uhoo, jos osaat ketjun viilata, ei sillä rikastu. En lähde  älykkyyttäsi arvioimaan, kyllä se sinulle on riittävä. Minulla on ammattitaito useampaan työhön kuin sinulla.

Esillä 10 vastausta, 22,341 - 22,350 (kaikkiaan 22,911)