Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Mitä niillä traktorivehkeillä tekee, kun niille ei ole ajoa. Tulee kilpailutilanne metsäkoneiden kanssa eikä noilla leiluilla silloin mihinkään pärjää. Faktat on faktoja, maatalouskoneet on kaikki leluja, jos pitää alkaa tekemään töitä vuorokauden ympäri metsässä.
Sahat eivät Suomessa tuota juuri mitään ja tukista joutuvat maksamaan selvästi korkeampaa hintaa kuin suuryhtiöt maksavat kuitupuusta, jolla tehdään huomattavasti parempaa tulosta. Kuitupuun alhainen hinta johtuu ostajien vähyydestä ja tarjonnan runsaudesta.
Jotkut kasvattavat haapaa hirvien ruuaksi. Hyvä tuotto siinäkin tulee. Onhan lihan kilohinta paljon parempi kuin sellupuun.
Puun kasvu menee tietenkin lämpösumman mukaan pääosin, siksi kasvu on paljon nopeampaa Etelä-Suomessa kuin Lapissa. Hiilidioksidi on yksi tekijöistä, joka on kasvulle välttämätöntä, jos sitä on liian vähän kasvu hidastuu, sellua ei voi syntyä ilman hiiltä. Tietenkin se vaikuttaa kasvuun silloin kun muut edellytykset täyttyvät. Maapallolla joskus sienet ovat olleet suurimmat kasvit ehkä niiden valtakausi palaa, jos ilmastomuutos tuhoaa metsät.
Kymppi on hyvä hinta haavasta pystykaupassa. Ei yhtiö tietenkään niitä polttopuuksi laita, ne menee vaihtopuuna kuiduksi MG:lle. Haapaa vain tulee liikaa nykyisin päätehakkuista. Ne pitäisi myydä kuituna jo harvennusten yhteydessä. Tai käyttää itse polttopuuna.
Kasvien myös puiden kasvunopeus lisääntyy, kun hiilidioksidin määrä ilmassa kasvaa. Siksi kasvihuoneissa ilmaan lisätään hiilidioksidia. Kasvit ottavat sen suoraan ilmasta fotosynteesissä ei siihen mitään putkia tarvita. Vesi tulee juuriston kautta.
Vain tukit menee tehdasmitalla, hankintakuitupuu mitataan nykyisin kuormavaa-alla eli mitään mittalaitteita eikä pinomittauksia tarvita. Eipä niissä hankintapuissa paljon yhtiölle kuluja tule, jos jättää laput pois ei tarvitse ostomiehenkään pinolla käydä. Konemittauksen hyöty on mennyt aika vähäiseksi, kun aletaan mitata tukitkin kuormavaa-alla konemittausta ei enää tarvita lainkaan.
Kyllä tuli Jätkän lähdöstä eläkkeelle valtiolle huomattava kustannusten säästö, olisi pitänyt lähteä jo aiemmin. Veronmaksajat kiittävät.
Eipä taida MG lähteä yhteistoimintaan MHY:n korjuutoiminnanan kanssa. Mutta korjuupalvelua tekevät myös yksityiset pienet palveluyritykset, joiden toiminnan edellytys on, että saavat myytyä isoille yhtiöille korjuusta kertyvän kuitupuun. Tuosta yhteistyöstä MG hyötyisi, koska siinä jää paljon työtä pois, kun ei tarvitse kuin ottaa vastaan puueriä.
On se hyvä, että Jesse pääsee volkkarista eroon. On Auto Bild lehden testin mukaan laatuvertailussa 19 kun mukana oli 20 yleisintä automerkkiä Euroopassa, takana oli enää Fiat. Täytyy hiukan ihmetellä, että miten Suomen kaltaisessa maassa tuon konsernin autot ovat myyntitilastojen kärjessä. Ollaan valmiita maksaman paskavehkeiden heikosta laadusta ja päälle vielä korkea autovero. Taitaa olla melko tietämättömien perheenemäntien tekemiä nuo autojen ostopäätökset Suomessa, vai miten tuo järkyttävä tiedonpuute on selitettävissä. Tehdas huijaa kaikessa mahdollisessa, eikä tee edes takuukorjauksia ja silti on myyntitilastojen kärjessä.