Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Mitään kiinalaista konetta ei kannata ostaa. Teräs on huonolaatuista ja hitsaamista riittää. Tuon koneen hinnalla teettäisi paljon enemmän kaivuutöitä kuin tuolla saa koskaan saa tehdyksi. Sijoitus on huono, konetyöt voi vähentää vuosimenoina ja tuo menee poistojen kautta.
Joskus menneinä aikoina hirviporukkaan eksyi noita vanhoja alan harrastajia, sanoivat, että kun heidän passistaan kuului laukaus ja lähti sinne hiljalleen kävelemään, hirvi oli jo nyljetty ja suolistettu ja palominen alkamassa kun ehti perille. Varttitunnissa hirvi lähtee kaatopaikalta palasina, kun alanmiehet on mukana. Ennen hirvet palottiin metsässä, ei siihen juhlavia teurastamoja tarvita.
Ei se haittaa mitään noilla metsäteillä vaikka on vanhat renkaat. Traktorissakin on yli 30v vanhat renkaat, jotka ovat olleet varastossa ensimäiset 20v. Pelkkää roskaa nuo vanhenemisjutut, voi merkitä jotain jos ajaa moottoriteillä kovia nopeuksia ei muualla. Kevyessä autossa rengas ei koskaan räjähdä, yleensä tyhjenemisen huomaa, kun aikoo lähteä autolla liikkeelle.
Noilla renkailla ei paljon kannata päätään vaivata vanhoissa autoissa, olen ostanut tuohon vanhempaan kiesiin renkaita ja vanteita käytettyinä kympin kipale, viisi rengaskertaa löytyy eikä koskaan enää tarvitse eurokaan laittaa renkaisiin tai vanteisiin. Kakkosautokaan en vaihda niin kauan kuin rattaat pyörii teki hallitus autoverojen suhteen mitä tahansa.
Yksi on selkeästi ylitse muiden Harjavalta. Vaihtaisin myös etunimeni ja uusi nimi olisi. Arvo Harjavalta, mahtavaa.
Meillä on perinteisesti suhtauduttu valtion taholta aika nuivasti noihin ympärivuotisiin hirvenkaatolupiin ja tämän alan ammattilaisiin, tienraivaajien osa ei ole ollut helppo. Eikä alalle enää ole uusia tulijoita, kun liha on nykyisin lähes arvotonta, nilkuttavia lehmiä ja nautoja saa tiloilta ilmaiseksi, jos haluaa teurastaa pakastimen täyteen lihaa. Se on nykyisin niin, että jalkaansa vikovaa eläintä ei oteta teurasautoon, vaan sen paikka on Honkajoki ja se maksaa omistajalle satasia. Hirvenliha on todellisuudessa arvoltaan miinusmerkkistä, kun aletaan laskea kaikki kulut ja haitat, sanoisin että yksi hirven vuosi maanomistajaille maksaa vähintään satasia, ja kalliiksi tulee metsästäjilleken hirvenlihan hankinta. Ei tuolla hommalla ole kuin viihdearvo, senvuoksi sitä tehdään.
Eron korkeaoktaaniseen bensiinin kokenut sahaaja huomaa heti ja työstä ei tule mitään, jos aika menee sahan nykkimiseen. Energiasisältö on nähtävissä tuotetiedoissa ja se on alhaisempi kuin korkeaoktaanisella. Lisäksi alhaisempi höyrynpaine vaikuttaa käynnistymisen pakkasella, huonommin syttyy.
Hirvikantaa kasvatettiin 80-luvun puoliväliin saakka. Miksi 70-luvun kanta ei riitä eli kanta puolitetaan samoin puolitetaan lupamäärä ja tarvittavat metsästyspäivät.
Kattiloissa on kuitenkin terästä putket, joissa varsinainen läämmöntalteenotto tapahtuu. Niissä syöttövesi kiertää ja muuttuu höyryksi, ne ovat alttiina syövyttäville savukaasuille. Kattilavesikin pitää olla täysin suolapoistettua, hanavesi ei kelpaa.
Näin se on kattiloihin menee vihreiden lehtien ja neulasten mukana klorideja. Eikä rauta kauan suolahappoa kestä, syöpyy, että suhina käy. Tuon tuoreen puun polttaminen kannattaa unohtaa mahdollisimman nopeasti.