Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Lähtökohtaisesti on hölmöläisten touhua kasvattaa taimikossa enrgiapuuta ja korjata motolla. Homma kannattaa vain metsänomistajan omana työnä ja kun vielä on oma haketin ja toimittaa käyttäjälle hakkeena, pääsee hyvään taloudelliseen tulokseen, voi jopa ostaa rääseikköjä kunnostettavaksi.
Autovero on keksitty ongelma. Kun yhteiskunnan keräämät verot ja maksut ovat vuodessa yli 120mrd €. Aletaan vuosikausia jauhaa jostain autoverosta niin onhan tämä varsinainen hölmölandia. Minulle ei tuota mitään ongelmaa maksaa kolme tonnia autoveroa vajaa kymmenen vuoden välein, kun valtio hyvitti siitä puolet. En tarvitse sellaista autoa jossa tuo vero on yli 10k €.
Saahan noista haavoistakin kuitupuun hinnan, kun myy pieninä erinä. Sen olet varmaan ilolla huomioinut. Vai meneekö kuormavaassa kuitenkin halvemmalla kuin koivukiinto.
Valtio tuki minunkin auton ostoa 1,5k € Vaikka ei minulla koskaan mitään romutettavaa autoa ole ollut, pelkkä paperi. Moottori on samanlainen kuin edellisessä autossa, tehoa hiukan enemmän mutta päästölukema 6g alhaisempi.
Miksi puuta pitäisi yleensä myydä energiapuuna, sehän on järjetöntä 5€ kiinto , ravinteita menetetään turhan halpaan tuotteeseen. Kyllä se puu kasvaa metsässä, kun harventaa ja kaataa räipät pois. Samaman verran se kaataminen maksaa olipa se riuku 2m tai 10m, olen testannut. Kyllä Tilhillä tapahtuu vaivattomasti ei siihen Kemeroita tarvitse kysellä vuosikausia.
Tälle talvella on turha odottaa sähköpulaa sitä ei tule. Toivotaaan, että tulisi ensitalvena. Sen jälkeen jyrähtää Ol3 käyntiin, eikä ole enää mistään pula. Sähköä riittää vientiinkin, jos kelpaa ruotsalaisille. Venäjälle ei kannata viedä, eikä Norjaan niillä on muutenkin liikaa ja tuulivoima lähes rakentamatta. Se on vasta työnalla ja lähivuosina kasvaa roimasti.
Mutta myös vie, kun kesäisin viikonloppuisin,jopa aurinkopaneelit tuotavat sähköä enemmän kuin Saksassa on kulutusta.
Saksan talous on melkein kaksikertaa niin suuri kuin Ranskan. Aika hämmästyttävää, miten Saksan vienti vetää paljon paremmin kuin Suomen vaikka siellä käytetään kallista tuulivoimaa ja Suomessa paljon halpaa ydinvoimaa ja vielä halvempaa tuontisähköä. Viidessä vuodessa teollisuuden sähkölasku on lähes puolitunut halvan tuontisähkön ansiosta. Kuitenkaan kilpailukyvyssä ei ole mitään mahdollisuuksia tehokkaita ja osaavia saksalaisia vastaan. Tuulivoima ei mitenkään ole heikentänyt Saksan talouskasvua päinvastoin.
Se on melko turhaa tuijottaa sähköntuotannon hiilidioksidi päästöjä.Kun niillä ei ole enää juuri mitään merkitystä, ovat vain kymmenen prosenttia Suomen kokonaispäästöistä. Päästöt ovat aivan muualla kuin sähköntuotannossa. Esim. liikenteessä, mutta Soinin ja Orpon housut tutisevat, kun pitäisi tehdä päätöksiä. Taas menee aikaa ja rahaa hukkaan, herrat eivät pääse kuitenkaan vastuuta pakoon, autoveropäätös on tehtävä tällä hallituskaudella. Tietenkin Berner oli oikeassa.
Mihin tuo Energiateollisuus oikein tähtää. Suomeen on yritetty rakentaa ydinvoimaa vuodesta 2005 alkaen eikä wattiakaan ole sähköä tullut, eikä ole tietoakaan, koska tulee. Onneksi Saksa ei ole lähtenyt tuolle linjalle, se nyt vielä puuttuisi, että Euroopan suurin talous olisi rakentanut yhtä ydinvoimalaa yli 10v. Onneksi ovat rakentaneet uutta tuulivoimaa sinä aikana yli 20000Mw.Ne tuottavat sähköä edullisemmin kuin uudet ydinvoimalat, jos ne valmistuvat. Suomalaisten tuskin kannattaa lähteä Saksaa neuvomaan energiapolitiikassa, se taatusti perustuu laskelmiin ja suunnitelmallisuuteen. Toisin kuin Energiateollisuuden harharetket ranskalaisen ja venäläisen ydinvoiman koukeroihin, ne eivät tule johtamaan halpaan sähköön.