Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Autoveroa ei tietenkään tarvitse kompensoida kenellekään, jokainen on ostanut vapaaehtoisesti autonnja veronsa maksanut, veroa kompensoitiin jo romutustodistuksella, eli puolet noiden Aasialaisten vähäpäästöisten autojen verosta sai kuitattua, päästöraja oli 120g ja monissa merkeissä päästöt oli saatu juuri tuon rajan alle, vaikka aiempina vuosina samanlaisen moottorin päästöt menivät tuon rajan yli.
Käyttömaksujen muutokset on kuitenkin tehtävä, muuten valtio alkaa menettää verotuloja, kun ihmiset kuitenkin siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi pääkaupunkiseudulla, jossa valtaosa suomalaisista kohta asuu.
Ei tuolla lailla ole tarkoitustakaan alkaa edistää henkilöautojen käyttöä, ei siihen Suomessa ole mitään tarvetta, mitä useampi turha auto parkkipaikoilta viedään romuttamoon, sitä enemmän päästöt vähenevät halvimmalla tavalla. Tai kun ajomäärän vähentäminen pienentää maksuja ajoihin aletaan kiinnittää huomiota.
Persut lupasivat ennen vaaleja poistaa autoveron, eikö se nyt kelpaakkaan. Suomessa on mieletön autoveropolitiikka, siitä pitäisi päästä nopeasti pois, mitään kompensaatiota ei kenellekään tietenkään makseta. Mihin vuoteen raja vedettäisiin ei ole oikein, että vain tänä vuonna ostaneet saisivat veron takaisin tai halvemmat maksut. Mutta miten tästä päästään eteenpäin, kun auto on lypsylehmä ja verotuoton pitäisi olla 800milj€, ei kukaan osta uutta autoa tänä vuonna, jos sen saa verotta ensivuonna. Maksuista saa vapautuksen, kun ei omista autoa, joukkoliikenne tulee saamaan runsaasti uusia käyttäjiä tulevina vuosina, mikä on tehokkain keino vähentää päästöjä. Ei tässä ole tarkoitustakaan edistää yksityisautoilua, se tulee vähenemään.
Anne vaikutti seksikkäältä, kun esitteli uudistusta, vaikka sanoikin parikymmentä kertaa, tuota niin. Paras ministeri, mitä Suomessa koskaan on ollut. Puhui tuosta puolitoista tuntia ja oli vielä selvästi innostunut, vaikka on tiedossa, että ei persut tätä voi hyväksyä, menettäisivät loputkin viisi äänestäjää. Aikataulu on liian nopea v.1918 alussa tämä ei ole vielä käytössä, Suomessa on vuodessa niin vähän päiviä, jolloin hallinnossa voidaan mitään tehdä, kesälomat on kohta tulossa, eduskunta ei tee neljään kuukauteen mitään ja taas ennen joulua ei voida päättää kistään. Tällaisen uudistuksen tekeminen vie ainakin kolme vuotta.
Dieselaton maksut nousee satasen ja polttoaineen halpeneminen säästää parikymppia. Huoltoauton vuosittainen maksu nousee n 400€, jos ei saa alennusta, kun on pois käytöstä, eli paalattavaksi noilla ehdoilla kuten tarkoitus onkin.
Telakkateollisuus ei kuluta edes kymmentä prosenttia siitäkään energiasta, joka nykyisin Suomessa tehdään tuulella. On siinä huippukulutuksen pelkääjillä nytkin ihmettelemistä, kun keskitalvella on kuusi astetta läämintä, eikä yhtään lauhdevoimalaa ole käytössä. Joskus kesäkuussa on ollut samoja lämpötiloja, kun on jäänyt lomalle.
Mistä noita mustia laatikoita saa, ottaisin mielelläni sellaisen autooni. Seuranta ei haittaa mitään, kun mukana on puhelin siitäkin saadaan paikkatieto. Kaikien rekkojen ajoreittejä liikennöitsijät nykyisin seuraavat, autojen paikat tiedetään kokoajan ja siitä on erittäin paljon hyötyä kuljetusten suunnittelussa tai kun ilmoitetaan asiakkaalla, koska tilattu kuorma on perillä.
Niin valtiolla ei ole ollut tapana luopua tuloistaan muutosten yhteydessä, nyt tuota maksupohjaa vain laajennetaan, eli ökyautoilijoiden verot siirtyvät Taavi Tuppuraisille jokaiselle hiukan lisää käyttömaksua, eli noin 500€ vuodessa pitäisi kerätä jokaiselta lisää, niin autovero kompensoituu. Tietenkin paljon ajavat maksavat enemmän, mutta perusmaksu tulee kaikille. Saattaa turhat autot hävitä parkkipaikoilta, meillä on noin miljoona turhaa henkilöautoa, joilla ajetaan hyvin vähän.
Ei taida välirahat autokaupassa kuitenkaan pienentyä, vaikka vero poistuu. Ei se paljon vaikuta noissa halvimmissa autoissa, joisaa on veroa n.3k€. Hyöty menee bemareiden ja mersujen ostajille, jotka saavat verohelpotuksesta suurimman osan kuten oikein onkin, ne jotka ovat eniten maksaneet hyötyvät veronalennuksesta eniten. Käytin jo tuon alennussetelin eli romutustodistuksen viime vuonna, joka lähes puolitti autosta maksettavan veron. Sähköautot eivät halpene, kun niisä mitään veroa ei edes ole. Myös autojen korjaaminen halpenee, kun varaosien hinnat laskevat, eli voi ajaa pitempään vanhemmalla autolla.
Kaikkein eniten tuo vaikuttaa kalliiden käytettyjen autojen tuontiin, se varmasti kasvaa. Muutos lisää autojen polttoaineen kulutusta, kun se johtaa siirtymiseen isompiin autoihin. Ehkäpä V6 iso bensakone on seuraava valinta, nuo kolmipyttyset saa sitten paalata,
Eipä taida typpi sen paremmin pysyä, kun renkaaseen tulee reikä, sieltä tulee typet ja hapet ulos. Typpi on kevyempi kaasu kuin ilma, joten se myös suotautuu renkaasta helpommin ulos, saattaa olla että inerttikaasuna lisää renkaan kestoikää, mutta aivan turhaa ja kallista leikkimistä ei mitään väliä onko renkaassa typpeä tai ilmaa. Typpeen sisältyy aina riski, koska sen pitoisuutta ei huomaa suljetuissa tiloissa ja hengittäminen hapetonta kaasua vie välittömästi toimintakyvyn.
Suomi on energiapolitiikan takapajula Euroopassa, rakentelee noita tuhoontuomittuja ydinvoimaloita toivottomuuden vimmalla lopetettavaa vanhainaikaista teollisuutta varten, joka ei tuota mitään ja joka kuitenkin ajetaan lähivuosina alas, kun ei ole mitään järkeä haaskata luonnonvaroja turhaan toimintaan.
Tansakassa on sama määrä väestöä kuin täällä bkt on 20% suurempi eli talous on terveellä pohjalla kuitenkaan siellä ei ole samanlaista paljon energiaa kuluttavaa teollisuutta kuin täällä, jos Suomen politiikka olisi oikeaa tietenkin se näkyisi kansantalouden luvuissa, nyt se näkyy, että on se on epäonnistunutta. Ol3 oli tietämättömyyttä, mutta Fennovoima on jo täyttä typeryyttä ja pään hakkamista seinään, meidän ei kannata toimia niin kuin missään Euroopan maassa ei enää toimita. Suomen tie johtaa talouden supistumiseen. Jos sähköä tarvittaisiin lisää, ei vanhoja voimaloita laitettaisi pakettiin. Kolmen kymmenen vuoden kuluttua täällä kulutetaan verkosta enää puolet nykyisestä sähkömäärästä. Itä-ja Pohjois Suomessa ei kuluteta enää edes puoltakaan nykyisestä, kun asukkaat ovat lähteneet jo ajat sitten etelä-Suomeen. Miksi nyt alettiin syytämään rahaa syrjäseutujen sähköverkkoihin eikä silloin, kun siellä vielä oli asutusta ja taloudellista toimintaa. Jos pitäjään jää pari suurnavettaa, ne varmistavat sähkönsaantinsa agrekaateilla eivät ne jää sähköverkon varaan. Tai niillä on omaan metaanin tuotantoon perustuva sähkönomavaraisuus.