Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Aika haastava tilanne metsäpuolella, kun viennistä vielä on suuri osa paperia ja nähtävissä on, että painopaperin tuotanto tullaan ajamaan kuitenkin alas. Siinä ei ole mitään järkeä painaa nykyisin päivittäisiä uutisia paperille. Kun metsien kasvu tarvitaan tulevaisuudessa nestemäisten polttoaineiden valmistukseen ja muihin biotuotteisiin meillä on panostettu väärään puulajiin eli kuusen. Näissä tuotteissa vain on niin huono kate ja korkeat valmistuskustannukset, että käytännössä puuraka-aineesta ei pysty maksamaan mitään metsänomistajalle. Noo eipä tuo tilanne kovinpaljon muutu nykyisesta monet ensiharvennuskohteet ovat menneet miinushinnalla jo nykyisinkin ja ilman Kemeraa omistaja olisi joutunut maksamaan hakkuusta.
Onpa varsinaista sähellystä, alue on muokattu ja nyt kerätään vasta polttopuut pois. Ei taida olla omistajalla mitään sanomista, kun palveluyritys päättää aikataulusta. Kun hiekkasia puita sahailee, kannataisi säätää teräketjun öljynkulutus normitasolle.
Metsiä tietenkin hoidetaan, vaikka puuta ei myydä. Paljon edullisempaa myydä pohjineen, kun 40% on verovapaata ja ostajia on huomattavasti enemmän kuin puutavaralla.
On niitä muitakin ostajia puulle kuin kolme suurta. Eikä ole pakko myydä ollenkaan, jos hinta ei miellytä. En aio myydä tänä vuonna kalikkaakaan. Olen melkovarma, että MG joutuu kuitenkin puunostoa lisäämään uudelle tehtaalleen, ei ne puut sinne itsetään siirry.
Eipä ole johtorymässä ollut noista puhetta. Vaan johan rojahti maasturin vakuutuksen hinta, enää 128€ vuodessa, aika iso vaikutus tuolla hallituksen tekemällä muutoksella bonusehtoihin.
Nokialainen nelivitonen toimii hyvin heinien poljennassa. Mitään kustannustason nousua en ole itselleni luvannut. Raivaussahaan on aldehydi bensiiniä pariksi vuodeksi ja maasturin tankki täys dieseliä, sillä ajee useita kuukausia, lyhyitä lenkkejä palstoille. Eipä tuo paljon enempää maksa käveleekö metsässä raivaussahan kanssa vai ilman, Ilmarinen maksaa viulut.
Ja autokin oli skooda, nykyään volkkari. If on ollut aina If, eli entinen sampo, tunnen If:n vakuutusehdot hyvin, kun vakuutukset on siellä ja korvaukset tulee nopeasti, kun on paljon vakuutuksia yhtiössä.
Huskia ei saa kahdessa tunnissa vielä edes käyntiin, siksi on autonperällä varalla pari Tilhiä täyteen tankattuna, että ei metsässä tarvitse siihen käyttää työaikaa.
Kerropa mikä se on niin katsotaan ajoneuvon palovakuutusehdot.
Samalla kun teroittelee vaihtoteriä ja lajittelee lukitusmuttereita , voi treidata osakkeita. Parhaat kaupat tulee usein tehtyä viilaten ja höyläten.