Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Rautahevossa ei ole kuin yksi vika, se on kallis. Minulla on mönkijä metsäkärry yhdistelmä askarteluihin , maksaa kolmanneksen rautahevosta, eikä silläkään yhdistelmällä mitään metsässä tee. Joskus hankikeleillä ajanut vähän rankoja. Puita ei kannata käsipelillä vääntää, kun voi istua lämpimässä hytissä ja siirtää muutaman tonnin puita minuuteissa. Miksi mennä työläämpiin ja tehottomampiin tapoihin, traktori meneealle 3m puuvälistä ei mitään ongelmia tule ens harvennuksilla.
Kyllä siellä metsätöissä yleensä järkeä käytetään, vaikka ei viitsi kaikkia yksityiskohtia kirjoittaakaan, tietenkin puusta karsitaan oksia , kun tullaan tyvelta traktorille päin.
Miten muuten onnistuu motolla tuollainen, että kaataa ylispuut ajouralle, että säästyisi alikasvos jyräämiseltä. Hidastuuko työ paljonkin, jos koneella joutuu tarttumaan runkoon latvapäästä.
Niin motolla ei onnistu, että kaataa 20m tiestä olevevan puun tiellepäin ja nykäsee latvasta kuormaajalla kärryn viereen ja karsii kja katkoo siinä yhtään taimea ei yleensä katkea tai jos kuormaajalla ei ylety vetää kuormaajaan kiinitetyllä vaijerilla.
Taimikoita on metsäteiden varsilla ja kauempana oleville menee pysyvät ajourat ja lisäksi monilla on valmis ajoura keskellä, eikä niiden leveys yleensä ole kovin suuri.
Ei ole mikään ongelma hakea traktorilla ylispuut pienestä taimikosta, jota ei ole harvennettu, siellä on ylimääräisiä taimia, jos muutama jää alle luonto korjaa.
Kummallsta toimintaa, kun kaikki raaka-aineet pitäisi saada ilmaiseksi, että toiminta kannattaa. Eikä sekään riitä lisäksi korjuusta pitäisi saada vielä valtiolta rahaa. Tässä suomalaisessa järjestelmässä ei ole mitään järkeä, kun valtio ei voi mistään antaa rahaa, kaikki kerätään veroilla. Miksi niin suuri rahamäärä pitää kierrättää valtion budjetinnkautta kuin nykyisin tehdään. Aiempina vuosikymmeninä julkinen talous oli huomattavasti pienempi ja hyvin pärjättiin jo 80-luvulla. Meillä eduskunta pitäisi laittaa lomalle ja tehdä kansanedustajista sivutoimisia, nyt ehtivät säätää koko ajan uusia pykäliä, vaikka entisiäkin on jo liikaa.
Jos Kemera estää normaalin kaupallisen toiminnan ne pitää lopettaa, metsäyhtiöillä on varaa maksaa puusta kustannuksia vastaava hinta ja metsänomistjillekin kuuluu potista jotain, ei työntekijätkään tee töitä ilmaiseksi.
Ei siihen mitään rautahepoa tarvita, kun ylispuita poistaa. Metsässä yleensä on ajourat ja tiet. Puut kaadetaan tien suuntaan ja nykästään tarvittaessa vaijerilla metsäkärryn viereen. Helposti tulee lähes 50m päässä olevat puut.
Ei tarvitse käsin koskea puihin, toisin kuin rautahevolla menee kuormaaminen käsityöksi. Metsässä ei ole tavoittena tehdä paljon töitä, vaan saada jotain aikaan pienellä työmäärällä.
Aika hyvin tässä lukkojen toiminat ymmärretään, mutta ei viitsi mennä ihan nyansseihin. Periiaattena lukoilla ja lisätoiminnoilla voidaan laittaa kaikki pyörät vetämään yhtäaikaa, tarkoitus ei tietenkään ole sutiminen, mutta sekin on mahdollista, jos alusta kantaa eikä pyörät vastaa kunnolla maahan.
Luistonestolla ei pysty tasauspyörästön lukkoja korvaamaan, se oli pointti.
Eikä luistonesto sovi kaikkiin ajotilanteisiin, siitä on joskus vain haittaa, siksi siinä on poiskytkentä mahdollisuus..
Ei tasauspyörätön lukko jarruta mitään pyörää, se laittaa kaikki pyörät pyörimään samalla nopeudella..Eli ei voi ihan verrata etenemiskykyä. Tasauspyörästö päällä kaikki renkaat voivat sutia eli on paljon helpompi ottaa vauhtia mäkeä varten kun luistonestopäällä se ei onnistu, koska järjestelmä rajoittaa pyörille menevää vetotehoa.
Olen sitä mieltä, että sutiva nastarengas vie autoa paljon paremmin etenpäin jäätiköllä kuin sellainen rengas, jonka pyörimisen juuri ja juuri havaitsee. Jos tien pinnassa on pieni loskakerros ja alla hiekkaa nopeasti pyörivä talvirengas kaivaa sieltä hiekat esiin. Jos renkaat pyörii kuin hidastetussa filmissä, ne pysyvät sohjon pinnalla, pienikin nyppylä pysäyttää kun pitää vetää painavaa peräkärryä..
Minulle oli yllätys miten vaikea tuollaisella autolla on vetää talvikelillä peräkärryä, jossa on luistonesto. On kummallista, kun painaa ykkösellä kaasupohjassa ja auto hyytyy pieneen nyppylään sohjoisella liukkaalla pinnalla. Kun jarrut on päällä, ei kone jaksa vetää. Nykyautojen ominaisuuksista pitäisi saada jonkinlainen koulutus, kun sen ostaa, kesti jonkinaikaa tutkailla mistä nappulasta esim. saa luistoneston pois päältä.
En ole lainkaan varma siitä, että pyörien jarruttaminen parantaa auton etenemiskykyä, kyllä se paranee vain tasauspyörästön lukoilla.