Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Niin on, aika hölmöä että on käytössä kutonen ja yhdeksän.
Protestoin noita äänestysnumeroja, kolmonen ja kasi ovat muodoiltaan liian lähellä toisiaan. Kolmonen on helppo muuttaa kasiksi, nuo ovat vanhuksille vaikeita numeroita. Pitäisi käyttää kirjaimia.
Olen lähinnä huvittanut, ei vaikuta mitenkään. Laitan koivuklapeja takkaan ja otan päikkärit. Missään muussa Euroopan maassa ei ole lisätty vuoden aikana 16% sähkön tuotantoa. Jos olisi lisätty Euroopassa olisi sähköstä runsas ylitarjontaa.
Kertokaa sellainen teollisuuden suuryhtiö, jolla ei ole omaa sähkön tuotantoa ja varavoimaa.
Näyttää lakkokin alkavan murentua Porvoon jalostamoa ei ajeta alas. Sehän olisi järjetöntä ja tarkoittaisi työntekijöille viikkojen sulatustöitä pakkasessa, eivät he sellaiseen ala.
Katsele numppi sopimusten hinnat kilpailuttajan sivuilta, siellä voit samalla tehdä uuden sähkö sopimuksen. Niin ei tarvitse kylmässä änkyröidä. Lämpö rauhoittaa.
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen saa 12.9 sent/kWh. Vaasan sähkö lupaa 9.95sent/kWh.voimassa 31.12 saakka, ilmeisesti tarkoitti viime vuotta.
Ei ole mikään pakko maksaa sähköstä yli 2€/kWh, jos ei itse välttämättä halua. Siitä voi syyttää vain itseään ei muita.
Pörssisähkössä oli hintahuippuja jo silloin kun olin vielä työelämässä. Ei ne aiheuttaneet silloin mitään keskusteluja A talk ohjelmassa. Siihen aikaan eivät kuluttajat käyttäneet pörssisähköä eikä se ole kuluttaja tuotteeksi tarkoitetukaan. Tammi-helmikuuksi voi kuluttaja vaihtaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, niin ei tarvitse olla maksajana kulutushuipuissa.
Jokaisella tehtaalla on jonkin verran varavoimaa, jolla hoidetaan kriittiset toiminnot. On akkuja ja dieselagrekaatteja. Minullakin on autotallissa 2000W invertteri ja 100Ah akku varasähkönä. Lisäksi on takka ja puuhella lämmitystä varten jos sähköä ei saa.
Jos teollisuus tarvitsee varavoimaa, se rakentaa sitä ei siihen tarvita ulkopuolisia.
Meiltä kuluu verorahoja soteen 25 mrd€ ja joka vuosi miljardi enemmän. Kyllä siinä yksi pörssisähkön piikkipäivä on mitätön ongelma, sehän koskee vain niitä jotka ovat vapaaehtoisesti valinneet sähkö sopimuksensa. En halua yhtään lisää varavoimaa Suomeen, koska sitä ei tarvita.
Turha elätellä mitään vihervasemiston paluuta, sellaista hallitusta ei tule. Vihreä Pekka ei pääse toiselle kierrokselle, sekin on selvä asia.
Visakallo polttaa surutta tuonti polttoaineita ja asettaisi muille maksuvelvotteita. Paljonko Visakallo olisi itse valmis maksamaan varavoimasta, käsittääkseni ei halua maksaa sähköstäkään markkinahintaa.
Kiinteähintaista sopimusta 24k tarjotaan nyt 8.37 sent/kWh. Realismi tekee paluuta sähkömarkkinoilla, heitä on alkanut pelottaa, että valtio puhaltaa rahastuksen poikki.
Peltokangas höpisi pienydinvoimasta proffan säestyksellä, niitä ei koskaan tule sähköntuotantoon Suomessa. Mistä niihin saataisiin tekniikka ja polttoaineet. Suomessa ei osata tehdä ydinvoimalaan kuin raput tasojen välille.
Sähköä ei tietenkään ole pakko ostaa verkosta, voi tehdä itse omalla agrekaatilla, mutta ei se kannata. Tuulivoimaa rakennettiin, kun raha oli ilmaista. Ne ajat on lähellä, että ei enää rakenneta ilman tukia.
Sähkön kulutus ei voi koskaan ylittää tuotantoa, ei sitä tarvitse hinnalla hillitä, kun verkon taajuus laskee liikaa teollisuuden isot sähkömoottorit pysähtyy ja kulutus vähenee. Verkon vakaus on teollisuuden murheita, eipä lampun himmeneminen paljon haittaa kotitaloudessa. Muutama tunti ilman sähköä ei ole mikään katstrof, kun ei ole vesikiertoista lämmitystä. Tosin veden voi tehdä pakkasnesteellä pakkasen kestäväksi lämmityskiertossa, kuten monet nykyisin tekevätkin. Maksaa muutaman satasen.