Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,551 - 4,560 (kaikkiaan 24,119)
  • Tolopainen Tolopainen

Jos minulla on 7.2sent/kWh sähkösopimus. Yksi hyvä syy miksi siirtyisin nyt pörssisähköön.

Tolopainen Tolopainen

Kerro yksi hyvä syy miksi UPM ostaisi pörssistä yli 2€/kwh hintaista sähköä.

Tolopainen Tolopainen

Kyllä olen ollut ja viimeksi kun olin yhtiön joululounaalla kysyin sähkösopimuksen hinnankin paikalliselta johtajalta. Oli kolmivuotinen kiinteähintainen sopimus. Ei ole kovin kauan kuin kotikaupunkini pyysi tarjouksia kiinteä hintaisesta määräaikaisesta sähkösopimuksesta, sen oma sähköyhtiö muuten hävisi.

Tolopainen Tolopainen

Ymmärrän hyvin, että olet helposti propakandan johdateltava, kun jopa Kerttu on tehnyt vaikutuksen.

Tunnen aika hyvin teollisuuden sähkösopimikset, kun olen pitkään ollut suurteollisuuden palveluksessa ja useita vuosia johtoryhmässä.

En anna tuollaiselle Hesarin kirjoitukselle mitään arvoa. Raskas kemianteollisuus on aina toiminut 24/7. Yövuorossa tuotanto on täysin sama kuin illalla tai päivällä.

Tolopainen Tolopainen

Numppi ilmeisesti uskoo satuihin, joita energiateollisuutta lähellä olevat tahot syöttää.

Pörssisähkön ei ole tarkoitus olla kuluttajille myytävä edullisin sähkö. Sen hinnan muodostuksella ei ole mitään tekemistä pörssin kanssa.

Jos pörssisähkö olisi edullista miksi suuryhtiöt, jotka käyttävät yli puolet sähköstä, tekevät kiinteähintaiset sähkösopimukset.

Siirryn heti pörssisähköön, jos sähköpörssi alkaa toimia kuten markkinatalous toimii. Tuotteet hinnoitellaan tuotantokustannusten mukaan pääosinbj ja markkina määrää hinnan. Nyt kuluttaja voi kilpailuttaa sähköyhtiöitä vain tekemällä määräaikaisen sopimuksen. Siirrossa jakeluyhtiöillä alueellinen monopoli.

Olen tehnyt sähkösopimukset jo pitkään kilpailuttajan kautta, siellä on tiettyjä porsaanreikiä, joilla saa markkinoita edullisemman sopimuksen.

Tolopainen Tolopainen

Muista Kerttu kastella kurkkua, lennon aikana. Tukisukat on myös hyvä olla, jos on jo suonikohjut alkaneet ilmoittaa itsestään. Toivottavasti ei satu koneeseen viereen kovia suolikaasujen päästelijöitä, kuten Helenalle. Hyvää matkaa älä turhaan kiirehdi takaisin, täällä pärjäillään.

Tolopainen Tolopainen

Keskimäärin metrin syvyiseen jokeen voi hukkua. Ei sähkön keskihinnalla ole suurtakaan merkitystä, jos se on muutamana kesä viikonloppuna miinuksella ja talvella maksaa yli 2€/kWh.

Tolopainen Tolopainen

Talotehdas ei paljon sähköä kuluta. Jos siellä on oikohöylä muutama kasisirkkeli ja naulaimia. Tuotantokin on melko minimissä tällä hetkellä.

Miksi eivät kysyneet sähkön hintaa Kokkolan Bolidenin tehtailta, joka käyttää yhtä paljon sähköä kuin Tampere. Heillä taatusti on kiinteähintainen sopimus esim. Vattenfallilta 30€/MWh ilman siirtohintoja ja alkoivat myydä sähköä verkkoon minimoimalla omaa kulutusta. Kuten aiemmin mainihin, yhtiöt myyvät sähköä pörssiin huippuhintojen aikana. Pörssihintoja voidaan reippaasti nostaa kun siellä on nykyisin paljon  sähköverkkoon sidottuja kuluttajia, jotka ovat valmiita maksamaan sähköstä mitä tahansa. Ovat antaneet sähköntoimittajalle avoimen valtakirjan, ostavat sähköä mihin hintaan tahansa.

On täysin selvä asia, että tuo 800Mw tehon pudotus sähkön kulutuksessa ei johtunut pienasiakkaiden sähkön käytön vähenemisestä vaan pääasiassa suuryhtiöden toimista, kun vähensivät kulutustaan ja alkoivat myydä sähköä verkkoon. En tiedä miksi energiateollisuus haluaa pitää yllä joutavaa propakandaa pienasiakkaiden sähkönkulutuksen vähentämisestä, ei pörssisähkön käyttäjiä ole niin paljoa, että he voisivat vähentää kulutustaan niin paljon, että sillä olisi sähköverkolle mitään merkitystä. Meri Porin hiililaitoskin vielä käy lähes tyhjäkäynnillä.

Jotkut näyttivät jo käyttävän omia agregaatteja. Bensiinilitrassa on energiaa 10kwh eli 30% hyötysuhteella itse tuotetun sähkön hinta on alle 50 sent/kWh. Sähkömarkkinat ei tietenkään toimi rehellisesti ei sähkön tuotantokustsnnus koskaan ole yli 2€/kWh.

Numpilla ei ole käsitteetkään vielä selviä ei Suomessa ole yhtään sähkön käyttäjää joka ottaisi verkosta sähköä 10000Mw teholla.

Tolopainen Tolopainen

Ei minullakaan mitään tunteita ole sähkösopimusta tehdessä, enkä itke siihen valtion apuja, jos on tullut tehtyä väärä valinta. Jokainen vastatkoon omista sähkölaskuistaan.

Tolopainen Tolopainen

Helenin hinta on kilpailuttajan mukaan 9.38 sent/kWh/2y. Turha kalistella hampaita kylmässä talossa. Pörssisähköstä pääsee eroon helposti.

Esillä 10 vastausta, 4,551 - 4,560 (kaikkiaan 24,119)