Käyttäjän vajaakantti kirjoittamat vastaukset
-
Sellutehtaan raaka-aineesta reilu kolmannes ostetaan tukkipuun hinnalla (sahahake ja-puru), joten vähän toisen näköisiä nuo prosentitkin on. Mutta itkuhan on alalla ikuista.
Kyllähän vastenmielisintä on ollut, kun maksuaikataulut eivät ole pitäneet. Niin ennakko- kuin varsinainen loppusuoritus on joskus pitänyt lypsämällä lypsää. Niin valtakirja- kuin suorissa kaupoissa. Kun ei varsinaisesti ole tarkoitus toimia rahoituslaitoksena…
Onko digi- ja väestövirasto saanut ruuhkaansa puretuksi vai vieläkö suma seisoo? Pari vuotta sitten, kun asia edunvalvontavaltuutettuna olisi ollut ajankohtainen, päätin ettei toinna valtuutusta voimaan saattaa. Kuukausien odottelu olisi tehnyt hankkeen tyhjäksi. Valtakirjoilla mentiin, kun jonkunlaisen raapaisun paperille sai. Ei muuten tuntenut lääkärikään koko edunvalvontavaltuutuksen käsitettä… Tilinkäyttöoikeus riittää aika pitkälle, saa laskut hoidelluiksi.
Veronalennus synnyttäisi metsää omistamattomissa veronmaksajissa pahaa verta, kannattaneeko rälssiasemaa tavoitella. Myyntiveron alentaminen esitetysti johtaisi luonnollisesti metsän kiinteistöveroon, jotta muutos valtion kannalta voisi olla neutraali. Puumarkkinahan toimii, kaikille puutavaralajeille on kysyntää, hinta historialliseti tyydyttävä. Miksi korjata ehjää?
Accoya 20×195 mm lauta 29 €/m. Ei kelpaa.
Patentoitu valmiste, siitä vain lisenssiä ostattelemaan.
Koivikon kannattaa sijaita koivuvaneritehtaan hankinta-alueella. Omien koivikoiden naapuripitäjässä niitä kaksin kappalein. Sen verran investoineet viime aikoina, että luulisin sorvin pyörivän tulevinakin vuosina. Se karkote on toki levitettävä, että pysyvät hirvet naapurin puolella.
Tein aikoinaan esitystä leikatuista viiluista ja haastattelin Mahoganyn silloista tuotantopäällikköä. Kysyin käyttävätkö he jalopuita tuotannossaan. Vastaus oli, ettei muuta käytetäkään; koivua ja mäntyä.
Muuten olen sitä mieltä, että jokin paremmuus pitäisi olla, jotta esim. pyökkiä täällä kannattaisi yrittää kasvattaa. Puusepänteollisuus taitaa saada tarvitsemansa Keski-Euroopasta.
Kun sahatavaran ja sellun vientihinnat nousevat ja metsäteollisuus tekee huipputuloksia, ovat metsänomistajat vaatimassa puunhintaan korotuksia. Millä logiikalla?
Tulee tikkuja kieleen eskimosta, jos myrskypuista veistellään. Joskus -80-luvun alkupuolella vaihtui eskimotikku koivuisesta, niin mihin? Pyökkiin.
Sahatavaran tuotanto 10,9 milj. kuutiota, vienti 8,3 mij. kuutiota (v. 2020, Luke). Lisäksi osa kotimaan käytöstä on jalostusta vientiin. Hellettä pitelöö…