Käyttäjän vänkäri kirjoittamat vastaukset

Viewing 10 replies - 41 through 50 (of 397 total)
  • vänkäri

    Hevoset kyllä osaavat joutessaan kalvaa ropsikoivujenkin runkoja laitumella, on nähty. Lampaista ei ole oikein näkemystä. Toisaalta omissa pusikoissa on seassa vanhoja hakamaita, joissa karja on laiduntanut kymmeniä jossei satoja vuosia. Ihan hyvää puuta niistä on lähtenyt. Tokkopa lampaan sorkat nyt niin syvälle painuvat, että koivu niistä lahoamaan alkaa. Kokeile pienellä alalla aluksi.

    vänkäri

    Niin. Ne tuon ikäisten Mazdojen dieselkoneet olivatkin eurooppalaista suunnittelua. Siksipä en niihin ole itse sekaantunutkaan. Nykyisin taitavat dieselit tulla jo Japanista.

    vänkäri

    Ei nyt ole maasturia eikä dieseliä mutta Mazda kumminkin. Kestävyydestä on tosin vielä paha mennä sanomaan kun on vasta vajaa 350 000 mittarissa. Jarrupaloja ja levyjä on pitänyt vaihdella entisten kuluttua loppuun ja tietysti renkaita, öljyjä, tulppia, ilman- ja raitisilmanputsareita, pyyhkijänsulkia ja joku polttimo ja se moniurahihna 50 000 kilometriä myöhässä. Muuten onkin sitten kaikki tehtaan jäljiltä. Ja matka jatkuu…

    vänkäri

    Jopas, Nokian tabletti suvaitsi päästää vastaamaan. Asiaan, parilla kuviolla, jossa laukon- tai valkohäntäpeurat tai mitä ne nykyään ovatkaan ovat todennäköisesti jyrsineet kuusten runkoa. Siis pureksineet, eivät hanganneet sarviaan. Kyseessä voi olla myös keskenkasvuinen hirvikin, paha sanoa näkemättä. Isompi vahinko on itselleni tullut kuusipeuroista, jotka ovat viimeisen vuoden aikana tärvänneet lehtikuusikuvioita kalvamalla tyviä. No, eipähän tarvi enää miettiä jättääkö kuviolle lehtikuuset vaiko koivut. Kuusipeurojen metsästys ei ole sallittua tämän metsästysseuran alueella, joten eipä lehtikuusten tulevaisuus hyvältä näytä jatkossakaan. Tiedä sitten miten laillinen metsästyskielto on.

    vänkäri

    Ei kannata huolestua tulevasta tukin kattilaan joutumisesta, kun sitä menee sinne jo nyt. Kun sahatavara ei vedä, eikä meillä kannata pieniä kalikoita sorvata niin selluksihan se menee. Tai sitten voimalaan.

    vänkäri

    Pankkihirvet nimenomaan jäivät kaatamatta, itse asiassa ympäröivät seuratkin saivat lupansa käytettyä. Näillä rantamaitten ja saarien alueella toimivilla seuroilla ongelmana on ollut hirvien häipyminen talvehtimisalueille mutta lämpiminä syksyinä nekin ovat hirvensä kaataneet. Hirvistä sinänsä ei ole pulaa, en muista milloin lupa olisi jäänyt täällä käyttämättä. Lupamäärät ovat vaihdelleet 14 ja yli 30:n välillä.
    Isompi ongelma on hirviseurueiden pieneneminen sekä metsästäjien asuinpaikan ja metsästysalueen välimatka. Kun ajomatkaa on enimmillään yli 300 kilometriä suuntaansa, alkaa se jo loppukaudesta tuntumaan. Paikallisia metsästäjiä on vähän ja sekin joukko pienenee koko ajan. 10-20 vuoden alkaa olla ongelma löytää metsästäjiä riviin. Jonkinlainen muutos nykyiseen systeemiin on jossain vaiheessa tehtävä. Hirviporukoitten sijaan tai rinnalle on löydettävä uusia tapoja metsästää. En nyt välttämättä kannata vapaata metsästystäkään, sillä vaikka valtaosa metsästäjistä toimii moitteettomasti voi joukkoon eksyä hurlumhei-porukkaakin. Suomalainen viinapää ja hirvikivääri voi olla aika arveluttava yhdistelmä.

    vänkäri

    Eipä ole pelti toistaiseksi ruttaantunut omasta eikä muiden syystä, katsellaan ne rajapinnat vaikka suurennuslasilla.

    vänkäri

    Tällä oman metsästysseuran alueella on aikoinaan käynyt niinkin, ettei riistakolmiolaskennan tuloksia hyväksytty Jyväskylän ylemmässä portaassa. Hirviä ei sen mukaan voinut olla niin paljoa. Seuraavana vuonna suoritettiin lentolaskenta, jossa kävi ilmi että hirviä oli vielä metsästäjienkin laskelmia enemmän. Tästä nyt on jo aikaa, mutta edelleenkin on havaittavissa varovaisuus kaatolupien myöntämisessä. Mm. viime syksynä olisi ollut useitten metsästäjienkin mielestä varaa kaataa enemmän hirviä.

    vänkäri

    Itselläni on ollut tapana kurvata tien päälle muutama minuutti aikaisemmin, jos kiire on päälle painanut. Aikataulun mukaan ajettaessakin ehti hyvin rajoitusten mukaan kelillä kuin kelillä, vaikka jatkoyhteys lähti viisi minuuttia saapumisajan jälkeenkin.

    Holtiton kaahaus ja ihmishenkien tahallinen vaarantaminen eivät tietääkseni kuulu yrittäjienkään etuoikeuksiin. Terveisin nimim. 1 400 000 km ilman onnettomuuksia.

    vänkäri

    Noh, nythän DSG:t taitavat ruveta tulemaan Japanista Aisinilta volkkarille. Tämä Suomen maahantuojan suhtautuminen on aika erikoista moneen muuhun maahan verrattuna. Em. Skodan egr-venttilin korjaus olisi pitänyt mennä kokonaisuudessaan takuun piikkiin. Ei noilla kilometreillä pitäisi vielä olla mitään laittoa. Mutta kuka taas jaksaa ruveta tappelemaan maahantuojan kanssa viikko- tai kuukausitolkulla.

Viewing 10 replies - 41 through 50 (of 397 total)