Käyttäjän vihreen koneen kuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 58)
  • vihreen koneen kuski

    ”Sitten se, että puuta pitäisi edellisen viestin mukaan myydä halvemmalla. Sama virsi toistuu vaikka mikä olisi olosuhde. Käsittääkseni elämme markkinataloudessa, jossa kysynnän ja tarjonnan pitäisi määrittää hinnan. Tällä hetkellä puu tekee kauppansa. Puu liikkuu, joten hinta on kohdallaan. ”

    En pyydä ketään myymään halvemmalla, mutta aivan varmaa on, että jos jokin osa puusta jää käyttämättä, tai siitä saa vähemmän, huonon kysynnän vuoksi, niin tuskin se ainakaan kantohintaa korottaa. Tämä on nimenomaan sitä markkina taloutta.

    Paperi ja sellutehtaita on ajettu alas ja kuidun käyttö vähentynyt sadoilla tuhansilla kuutioilla, samaan aikaan hakkeen kysyntä laskenut kivihiilen myötä voimalaitoksilla. Energiapuun kysyntä on laskenut kuituakin voimakkaammin, joten ”risu”kohteistakin on yritetty tehdä kuitua, joten kuidun määrä pikemminkin lisääntynyt markkinoilla.

    Ilmeisesti herrat sai kehysriihessä päätettyä hakkeen ja turpeen veroihin jotain parannusta kivihiileen verrattuna. Virhe olis vaan pitänyt korjata paljon nopeammin. Tällainen tempoilu ei ole kenenkään etu ja tilanteen normalisoituminen vie useamman vuoden. Turhan moni yrittäjä joutui lyömään rukkaset naulaan, eikä vero/tukiais tempoilu suurta luottamusta uusiinkaan investointeihin luo.

    vihreen koneen kuski

    Puusta maksetaan tietty hinta. Ostajan pitää saada myytyä kaikki puun osat. Kun sellu ja paperitehtaita on suomessa lakkautettu, on aivan selvää että kuidusta on ylitarjontaa. Ennen hallituksen energia päätöstä osa kuidusta meni energiaksi, nyt edes hakkuu tähteille ei ole kysyntää. Kun joku osa puuta mennee huonosti kaupaksi ja kuidut ja risut jää käsiin, pitää jonkin/jonkun joustaa. Sahatavaran hintaa ei nykymarkkinoilla ole varaa ylöspäin hilata, sahureiden katessakaan ei paljon joustovaraa ole,konemiehetkin on selkä seinää vasten, niin myynti hinnan on joustettava.

    Kivihiilen poltto vaikuttaa myös välillisesti lankku kauppaan ja koko metsäteollisuuden kilpailukykyyn. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, jossa jokainen vienti euro on suomelle elin tärkeä, luulisi asialle tehtävän jotain.

    vihreen koneen kuski

    Moton kopissa ei yleensä ole tietoa millä mitoilla kauppa on tehty.Käytettävät mitat päivittyy s-postin kautta,mitään muita mittoja kone ei tukiksi rekisteröi. Tukin pituuden lisäksi on ratkaisevaa myös latvan paksuus. Lisäksi ratkaisevaa on myös hintalista eli jos siinä on annettu korkea painoarvo esim.460 pitkälle 23cm latvalle asti, niin kone pyrkii tekemään sitä ja sitä myös halutaan tehtävän. Vaikka lyhyemmällä mitalla saatais kaks tukkia.Virallisten mittojen lisäksi on vielä ns. suullisesti kiellettyjä,ja jos raastuvassa näitä ruvetaan ratkomaan, niin ne on konemiehelle kaikkein vittumaisimpia mittoja.Jos teet, saat haukut, jos et, niin olet linnassa.

    Semmoista leimikkoa ei vielä ole eteen tullut jossa olis käytössä kaikki mitat.Yleensä puuttuu lyhyet ja kapeat mitat.Se miten minkäkin mitan puuttuminen leimikkoon vaikuttaa on tapauskohtaista.Käytännössä kyllä huomattu että toisenlaisilla mitoilla tukkia olis tullu paremmin.
    Kuitumittojen pidentyminen on johtanut siihen, että kuituja on helpompi jälkeenpäin mittailla, kolmosen kuidusta kun ei tukkia pysty enää kasassa tekemään.

    Metsässä tukit ja kuidut yleensä eri kasoissa, joista helppo tarkastaa/katsella ennennen ajokoneen tuloa.

    PS.Raakkia ei yleensä sahata, eli tukin kaikki osat pitää täyttää laatuvaatimukset, muuten kuitua. Pelkkiä sydänpuita ei sahailla.

    vihreen koneen kuski

    ”oikeaakin” urealiosta saa 20l kannuissa, ainakin JL-tuoteelta, litrahinta ainakin puolta vähemmän. Kiinnostaa silti mitä eroa aineilla on.
    Jos ureaa levittää ”käsin” kannattaa avuksi ottaa pieni reppuruisku ja sillä käydä kannot läpi.

    vihreen koneen kuski

    Muutama kommentti aiheeseen.

    Mhy:n valvonta täysin henkilöstä kiinni. Osa tekee työnsä ja toisia ei näy työmaalla laisinkaan. Kannattaa miettiä mistä maksaa. Jostain syystä Mhy:n leimikot tuppaa olemaan niitä huonoimpia, onkohan vika neuvojissa vai neuvottavissa?

    Runko kaupoissa yksi hinta koko puulle, eli ei väliä missä kasassa puu on. Lahoista ilm.halvempi hinta. Hintaa tarjotaan vain hyvistä metsistä (hyvää hintaa)!

    Värimerkkaus ei tietääkseni pakollinen. Väri myös saattaa loppua kesken päivän. Saattaa myös sutata niin että väriä myös tyvipuolella.

    Tukkilistat saattaa vaihdella jopa päivittäin. Ei ole mitenkään epätavallista että esim.43dm olisi lyhin mitta. MO:n papereissa/kaupanteko vaiheessa voi olla voi olla lyhyemmätkin mitat, mutta tekohetkellä ne on ”kiellettyjä”.Pienissä läpimitoissa voi olla 43:nkin kielletty, joten konemiehen on ”pakko” tehdä ne kuiduksi. Vituttaan on tehty just 43dm mittaan ja jätetty kasan päälle.

    Käänteinen konjakkipullo? Raivaamaton pusikko,MO sättäämässä/pyytämässä latvuksia erilleen. Kyselemässä kaliprointeja. Antamassa muuten hyviä neuvoja.

    Kaks viimeistä kohtaa kun yhdistää ja siihen kun lisätään pari muuttujaa, esim parin viikon odottelu, niin voi kuskillakin hirttää niin sanotusti kiinni. Silti välttämättä mitään virhettä ei ole tapahtunut, noudatettu vaan ”tarkkaan” ohjeita.

    Mielenkiinnolla odotellaan löytyykö ”syyllinen”!

    Isäntä toi hevosella heinäkuormaa, kärryn akseli katkes. Isäntä manas:”Ei tämä ollut ämmän syy, mutta kyllä hän tästä ehtoolla selkäänsä ottaa”

    vihreen koneen kuski

    Varsinaiseen aiheeseen.

    Nyt jo huomataan, ettei puu liiku enää mihinkään. Risukasat mätänee teidenvarsille. Vaikka sellulla on kova kysyntä niin silti kuitua tulee yli tarjonnan, kiitos paperikoneiden alasajon. Tähän kun lisätään suurien voimaloiden siirtyminen kivihiileen, niin edessä on todella vaikeat ajat.
    Edes sahatavaaraa ei pystytä kohta viemään, kun kuidut jää käsiin.

    Pelkkä energiapuun käytön vähentäminen vie työpaikkoja ja varorahaa suomesta ja mikä kerran on ajettu alas sitä ei yhdessä yössä pystyyn nosteta. Varsinkin kun metsäenergialla on epäilijänsä ja varmasti epävarmuus tulee vaan lisääntymään.

    vihreen koneen kuski

    Toivottavasti perussuomalaisten kannatus jatkuu ja saadaan seuraavassa hallituksessa viherkommunistit oppositiioon.

    Muistaakseni persut sai jo viimeksi jytkyn. Niillä ei vaan ollut uskallusta lähteä hallitukseen. Sen takia viherkommarit pääsivät vallan kahvaan. Yhdessä vaalikaudessa suomesta on tehty miltei kehitysmaa, Työttömiä tulee tuhansia joka päivä lisää, Suomi yksin pelastamassa koko maapalloa, rahat ei vaan tule enää riittään pitkään.

    vihreen koneen kuski

    Kyllä suomessakin kokorunkoja korjataan ja sahataan. En nyt musta mikä saha näin tekee, mutta joku varmaan tietää. Todennäköisesesti tässä on ongelmana lahot ja mutkat, näitä ei turhaan haluta sahan pihalle. Ja jos niitä aletaan mettässä erottelee on kyseessä tavaralaji menetelmä. Ameriikoissa puukin on pikkasen järeämpää. Taitaa latvuksetkin jäädä mettään, alle 30cm paksuja tukin päitä kun ei näy missään.

    vihreen koneen kuski

    Nim. Korpikuusi asian jo aika kattavasti kertoi
    Lisäyksenä, nykyään hyväksytään jo valmiiksi kaatuneetkin puut jättöpuiksi. Hakkuu alue kannattaa rajata niin että luonnollisesti kuvioon kuuluu kohta joista puuta on vaikea korjata tai on muuten sopiva kohde jättöpuille. Nykyään suositellaan jättämään yksi suurempi jättöpuu keskittymä. Myös aluskasvusto jätetään rauhaan. Tarkoitus on että kerran tehty säästöpuu ryhmä on paikoillaan ikuisesti eli aukolle jätetty ryhmä säästetään myös kun puusto ympärillä on kasvanut harvennus ikään. Ja toisin päin käännettynä, harvennuksiltakin pyritään jo tulevaisuutta varten katsomaan ja jättämään säästö puu kohde.

    vihreen koneen kuski

    ”Jos siirrytään kolmosen tekoon, vaikka olisi 27…33 mittakin, niin puuta alkaa jäämään enemmän metsään.
    Toki on motosta ja sen kuljettajasta paljon kiinni. Näillä rankamitoilla on nähty sekin että kuitupuun tekijän (6 cm) jäljeltä jäi vähemmän puuta metsään kuin energiapuun tekijän (4 cm?) jäljeltä.”

    Ainakaan ne konemiehet, joilla mahdollisuus ajaa kahta nippua, evät tule suosimaan 33 pituutta (liian pitkää), 27 apu mittana voi mennä. Käytännössä homma tulee meneen niin, että tukin jälkeen pidetään sahanappi pohjassa ja kone pätkii puun kolmosiksi. Noilla mitoilla kuski ei paljon pysty vaikuttamaan enää lopputulokseen.

    Mun käsitykseni mukaan uusissa autoissa perävaunuun tulis 4nippua ja vetoautoon vaan kaks kuten nykyäänkin. Kärry tulee pidemmäksi ja oikomaan enemmän kurveissa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 58)