Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset

Viewing 10 replies - 10,561 through 10,570 (of 23,312 total)
  • Visakallo

    Jokos se moto on käynyt Jessen leimikot puimassa? Nyt on ollut vielä oikein hyvää keliä tehdä, vaikka sateitakin on ollut. Maa kantaa vielä hyvin ja ojat ovat kuivina.

    Visakallo

    Aloitukseen viitaten jatkuvaa kasvatusta tuli harjoitettua 80-luvulla. Silloin se vain piti tehdä suojuspuuhakkuun nimellä. Muutamia entisiä metsälaitumia tuli sillä tavalla hakattua. Kyllähän niihinkin lopulta jonkinlainen uusi metsä on tullut, mutta erittäin suurella työmäärällä, eikä näiden nuorien metsien laatu ja kasvu vastaa alkuunkaan jaksollisesti uudistettuja alueita. Onneksi viisastuin ajoissa ja lopetin moiset haihattelut.

    Visakallo

    Käytöstä poistuvat turvetuotantoalueet eivät ole kovin yksinkertaisia metsitettäviä. Eniten ongelmia aiheuttaa vesitalous. Monet tuotantoalueet on nostettu jo niin alas, ettei vesi poistu kuin pumppaamojen avulla. Pumppaamot eivät taasen ole ikuisia, niiden huolto ja korjaus on arvokasta. Turvetuotannon lopettajalla on yleensä viiden vuoden velvoite hoitaa vedenpoisto, mutta sen jälkeen tilanne muuttuu. Suomeen tulee paljon uusia kosteikkoja joko hallitusti tai sitten hallitsemattomasti.

    Visakallo

    Alueellisia eroja varmasti on. Täälläpäin puukauppa ja hakkuut käyvät nyt lomien jälkeen täysillä kierroksilla.

    Visakallo

    Näitä ei taida enää saada uutena:

    Visakallo

    Jahas, tämä keskustelu on käyty Tolopaisen kanssa jo ennenkin, mutta käydään se nyt muistin virkistämiseksi vielä kerran. Ensinnäkin alueellamme on runsaasti puunostajia, mikä on erittäin hyvä asia. Toiseksi, puun hinta+muut edut määräytyvät  a i n a  leimikko- ja puukauppakohtaisesti. Saadakseen selville kulloinkin parhaan ostajan, on tehtävä kilpailutus. Sen voi tehdä itse tai teettää jollain palvelun tarjoajalla. Olen käyttänyt yleensä mhy:n kilpailutus- ja tarjousvertailupalvelua, joka on maksanut noin parisataa. Kilpailutus on tärkeää korkeasuhdanteessa sekä myös heikommassa suhdanteessa, jotta puille löytyy silloinkin paras ostaja. Mhy ei tietenkään voi määrätä puiden korjuuajankohtaa, mutta kilpailutuksen jatkoneuvotteluissa sekin yleensä selviää. Useimmiten parhaimman tarjouksen tekee ostaja, jolla on kulloinkin suurin puiden tarve.

    Visakallo

    Tolopaiselle joutuu nyt vääntämään rautalangasta. Puukaupat voi pelkästään kilpailuttaa mhy:n kautta ilman valtakirjakauppaa. – Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Nykyaikaiset metsänhoitoyhdistykset ovat hyvin monipuolisia palvelulaitoksia. Puukauppa ja metsänhoito ovat siitä vain yksi osatekijä. En nyt viitsi alkaa luetella kaikkia mhy:n palveluita. Ne voi katsoa netistäkin. Kuten olen monesti sanonut, metsänhoitoyhdistyksillä on eroja. Toiset toimivat oikein hyvin, jotkut ehkä huonommin.

    Visakallo

    Sanottakoon tämä nyt jälleen kerran, että valtakirjalla olen myynyt ainostaan energiapuut, eli muutaman prosentin myytävästä kokonaismottimäärästä.

    Visakallo

    Laskin juuri, että kotikylän yhdeksän kilometrin pituisen valtiontien varesta on kuusi eri firmaa ostanut ja korjannut puuta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Ainakin kilpailu tuntuu täällä toimivan.

    Visakallo

    Tolopainen: ”Puukauppoja ei myhistyksella kannata kilpailuttaa se kestää vähintään puolivuotta.”

    Heh, heh! Kuten olen aikaisemminkin sanonut, metsänhoitoyhdistyksillä on eroja. Tolopaisen puoli vuotta on meilläpäin muutamasta päivästä kahteen viikkoon. Niitäkin näyttää täällä palstalla olevan, jotka valittavat, ettei se yksi ja ainoa, tuttu ja turvallinen yhtiö tule hakkuulle, vaikka kaupat on tehty aikoja sitten! – Taitavat kirjoitella sellaisia ihan piruuttaan.

Viewing 10 replies - 10,561 through 10,570 (of 23,312 total)