Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Nostokoukku: ” Autonvaihto tosin siinä odotellessa saattaa mennä pitkäksi.”
Metka on sitä varten!
Datakeskukset tarvitsevat paljon sähköä uutta sähköinfraa, mutta maksavat siitä vähän. Viimeisimmät uutiset tukipäätöksestä se kertoivat. Voiko joku vielä itseään pettämättä väittää, etteivätkö me veronmaksajat osallistuisimme uuden sähköinfran rakentamiseen? Seuraavaksi pääomitammekin sitten Fingridiä.
pihkatappi: ”Ei valtion tarvitse kustantaa datakeskuksen infraa ja niinhän siinä kuitenkin voi käydä, kun poliitikot päästetään irti.”
Mehän jo kustannamme sitä infraa, ja lisää tulemme kustantamaan. Osan suoraan ja osan epäsuorasti. Eihän näissäkään asioissa, -kuten ei metsäasioissakaan, kannata itseään sentään pettää.
IL: Euroopan komissio valmisteli vielä syksyllä turistiviisumikieltoa venäläisille osana viimeisintä, 19. Venäjä-pakotepakettia. Venäläisturisteille ei nyt ole kuitenkaan luvassa uusia esteitä syksyn ja uudenvuoden matkailuun.
Suomi, Puola ja Baltian maat ovat lopettaneet lyhytaikaisten viisumien myöntämisen Venäjän kansalaisille. Useimmat Euroopan maat eivät näin ole tehneet, ja venäläisten matkailu on saanut jatkua useimpiin Euroopan lomakohteisiin.
EU-maissa vieraili vuoden 2024 aikana noin 541 000 venäläistä. Ennen Ukrainan sotaa EU-maissa kävi vuosittain noin neljä miljoonaa venäläistä matkailijaa.
Euroopan pahin uhka on Eurooppa itse, joka ei juuri missään asiassa saa tehtyä riittävän yhtenäisiä päätöksiä, tai päätöksiä ollenkaan. Voi vain kuvitella, kuinka monta Venäjälle työskentelevää, hyvinkin vaarallista agenttia on jo pelkästään tuon yli puolen miljoonan turistin joukossa.
Ymmärrettävistä syistä sähkökattiloita hehkutetaan nyt kovasti julkisuudessa, ja samalla kerrotaan, kuinka monta tuhatta rekkakuormaa haketta korvataan vuodessa sähköllä, mutta kokonaisuus jää yleensä jostain syystä kertomatta. Esim. Helen tuottaa lämmityskauden ulkopuolella vain 10% koko vuoden kaukolämpömäärästä. Osuus on samaa luokkaa maan lähes kaikissa kaukolämpölaitoksissa. Näinhän se on aina ollut myös pienissä kiinteistökohtaisissa lämpökeskuksissakin, eli kesäksi laitetaan sähkövastukset käyttöön, jotta saadaan lämmintä käyttövettä. Tänä kesänä näkyi jo kesäsähkön keskihinta selvästi nousseen, joten se alkaa vähitellen tasoittaa kilpailuasetelmia eri energiamuotojen välillä. Raha se on mikä kaukolämpöasioissakin viimekädessä ratkaisee, ideologiat jäävät vähemmälle.
Energiapuulla lämpiävä Lahti antaa autoilijoille kylmää kyytiä? ESS:n mukaan Lahden uusi autoton ympäristöjohtaja Johanna Särkijärvi on perehtynyt muun muassa liikenteen päästöihin. Särkijärvi korostaa Lahden olevan edelläkävijä, vaikka alkuperäinen hiilineutraaliustavoite ei toteudu. Lahden piti olla hiilineutraali vuonna 2025.
Ainakin minulle oli yllätys, että Teboililla on edelleen ollut niinkin suuri markkinaosuus etenkin raskaan liikenteen polttoaineissa. Teboilista irtautumin ei ole liikenneasemayrittäjille kovinkaan yksinkertainen asia.
”Entäs jos hesalaisilla ei ole niin mahtaa niillä olla onnetonta!”
Niinpä juuri Husse! Helsingin kaukolämmön tuotanto on nyt enemmän energiapuun varassa kuin koskaan aikaisemmin. Jostain syystä sitä ei vain kovin paljoa tuoda esiin.
Olisi hyvin mielenkiintoista, jos lähihistorian tutkijat ottaisivat aiheekseen 1980- ja 1990 -lukujen ympäristöjärjestöjen rahoituslähteet ja tekemiset. Monella meistä on vielä muistoissa sen ajan rantojensuojelut ja valkoselkätikat. Myöhemmin sitten liito-oravat ja Naturat. Eipä paljon naurattanut maanomistajia silloin. Nyt on aikaa jo kulunut sen verran, että huumorilla höystetty tv-sarja noista ajoista voisi olla katsojamenestys.
Toivottavasti Leenan kanssamatkustajat ovat reissuseurastaan samaa mieltä…