Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 8 vastausta, 1,261 - 1,268 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

    Onhan se jonssi vanha RS 52. En sitä vertaakkaan eikä oo oikein verrata nykysahoihin. Kuitenki varma vahva varapeli nuille tiileille.
    Nykyisissä hyvissä valjaissa se kiikkuu vielä rinnalla ku on tehoa tarve

    wanhajätkä

    Wanhanjätkän sahat ovat kyllä pirun vähäruokaisia, kun hehtaari tulee valmista kahdella ja puolella litralla!
    Toinen vaihtoehto on, ettei siellä ole juuri mitään raivattavaa.

    Mitähän kirjottelinkaan.
    Eiku se 24 litraa oli sen viimesen päivän kulutus kahteenpekkaan.
    Ja se urotyöpäivä.
    Ristiin vaihettiin sahoja päivän mittaan miten oli rouvimpaa puuta ku se jonssi oli niin paljo tehokkaampi. Kyllä siinä keppiä oli, ei se tiilin tankki tyhjene tunnissa jos ei tosissaan syötä.
    Sori jos kirjottelin epäselvästi

    wanhajätkä

    Joo, tuo tankillisen kesto on nii suhteellista.Toki kyllä nuo uudet sahat ei päästä tupakille ihan helpolla. Mulla on nyt nuo 460 tiilit ni tuntuu ettei sitä pääse tankille ikinä. Vanha jonseretti on armeliaampi. Normi taimikossa tiilin tankki kestää toista tuntia mutta sitte ku on mitä saa tosissaan syöttää ni alta tunnin. Vaimon kans enimmäkseen sahaillaan, sille riittää paritankillista päivä ja mulla se viitisen.
    Hienoa että meillä on yhteinen harrastu, metsänhoito!

    wanhajätkä

    No kehutaan nyt sitte nuita urotöitä ku on alettu. Käväsin kesäkuun alussa Ristiinan palstalla raivoomassa rengin kanssa seittemän päivää.Pikkusen alle kymmenen hehtaaria ja seittemän päivää. Viimesenä päivänä urakoitiin ku rengillä oli jo hoppu nuoren morsiammen viereen rovaniemelle.
    En laskenu tankillisia mutta kahteenpekkaan meni 24 litraa pensaa.
    Tiilin tankki kesti liki tunnin ja jonseretti söi melekeen tuplat. mehua joutu juomaan yli viis litraa ku oli tosi kuuma. Seittemästä aamulla yheksään illalla, Kunnon ruokapaussi ja päikkärit ja pirun monta tupakkitaukoa.
    Minusta hyvin kuitenki syväntautiselle yli kuuskymppiselle äijälle.
    Mutta seuraava yö oliki sitte hirvee suonenvetoineen

    wanhajätkä

    no perskeles, jo toinen vuosi peräkkäin ku kuusia vaivaa suopursuruoste. Jokku jo nyt ihan oransseja. Kylläpä näkyy pahsti kasvussa jo edellinenkin. Näin napapiirillä

    wanhajätkä

    En yleensä provosoidu enkä provosoi. Kuitenkin Harrastelijalle;
    Oletko koskaan käynyt lapissa? Jos et ni kannattas ajella vaikka kemijokivartta ihan tuntsaan vedenjakajalle saakka. Hämmästys on suuri! Täälläne osaran aukeet puskee ny kakkos-kolmosluokan mettää nii pirusti. ny jo kolmosta.
    Tosi on että me on siirrytty pirttiviljelystä metsään. Metsässä, jos ny verrataan vaikka maanviljelykseen ni me alan ”harrastajat” on siirretty siipivikaatteesta suoniityiltä peltoviljelyyn.
    Lapissa parhaat kuviot kilvoittelee kakkos kehitysluokkaan saakka teidän karuimpien kuvioiden saakka, jopa kolmoseen….no tulevaisuus näyttää mitä sitten.

    Suomi on pitkä maa ja ei kannata yrittää olla asiantuntia koko maahan! Vai neuvotko myös saksalaisia ja ranskalaisia metsänhoidossa?

    Mulla on semmonen emännän hameen peittämän pottuumaan kokonen palsta myös etelä-savossa, 40 ha johon pystyn vertaamaan eri olosuhteita ja myös myös mahdollisuuksia kehittää osaamistani. Metsät mulla on lapissa ja oon ny istunu yli kolmesataa tuntia isäntälinjan moton ja ajokoneen päällä vuosittain.

    Ristiinassa oli kymmenen hehtaarin raivaussahakohde, kumpi lie, perkaus vai harvennnus….saattaapa se yli kolmen metrin mennä ku lokakuussa jätin kemerahakemuksen ni ilmotan sen alueen kai kahden kasvuvuoden jälkeen.
    Teillä etelän pelleillä näyttäis riittävän pelkkä raivaussaha metsien hyvään tuottoon….meillä se vaatii innovatiivistä ajattelua ja pikkusen tarmoakin päästä sieltä suoniityltä.

    Olen aika uus tällä foorumilla mutta jos arvon raati suo ni oojn kova tinkaamaan….laiskuuttaanhan tingan häviää…osallistun aktiivisesti keskusteluun koska tämä on ehkä asiallisin foorumi mihin olen kirjautunut

    wanhajätkä

    Mielenkiinnolla ootan tulosta. 75 tonnia viidelletoistahehtaarille levitettiin. Nyt on tivoliteltta pystyssä ja sinne puhalletaan kaikki Kemijärven energian ja Lappitimberkin tuhka.200 neliötä se teltta on ja aattelin kostuttaa laijat, tulispahan siitä melekonen täytekakku.sitte uuteen paikkaan että levitykselle ei tulis turhaa ajomatkaa. Siitäpä sitte talvella levitellään. Hienosti onnistu tuo kokeilu levittää lentotuhkaa ammmattiopiston koneella. Nyt on oma levityskone tekeillä….mitenkähän siinä käynee.

    wanhajätkä

    terve. Mulla on vanha metsuritausta. Olin yli yli 20 vuotta muulla alalla yrittäjänä ja metsään jäi hoitorästejä vähän pirusti. Ennää ei sitte husku pysykkään käsissä ku pumppu prakas.
    Ostin keväällä vanhan 1270 timperin ja siinä tuli mukana LAO:ta harjottelija. Pätlällä oli muutaman kuukauven kokemus sillä koneella ja siinä sitä jonkuaikaa istuttiin peräkkäin hytissä, vuoron perrään puikoissa. Molemmat oppi koko ajan toisiltaan. Mulla oli vanha metsurin silimä mihin ensharvennuksilla pyritään ja pojalla kone liikku paremmin. Mutta kaunista jäläkee saatiin aikuseksi.
    Vaikeinta mulle on koneen säätäminen ja sen sielunelämä. Kaikenmoisia vempeleitä oon ajellu ettei se koneen käsittely niin vaikeeta oo mutta mutta hijashan minä vielä oon. Muttaku joutilaan ajalla ei oo hintaa ni on vara värkätä. Nyt alotan taas savottaa….näppi satahehtaaria ensharvennusta. Katotaampa sitte miten se homma sujuu ku ne on puitu. Oman tontin rajan yli en lähe enkä tuu tituleeraamaan itteeni motokuskiksi
    Eihän siinä enimmäkseen kuijun teossa tartte heti sitä konneen sielunelämää nii osatakkaa ku hankintakaupat mennee aina tehasmittaan…mutta opettelen senki pikkuhilijaa, perhana!
    Kyllä mie nautin siellä kopissa kevväällä metrin hangessa ku se puu surahteli kouran silimästä ja mietin mitä se oli huskun kans sillon kahalata…..että oon mie pirun noppee ja hyvä. Lupasivat taas koululta pojan ni reenataan taas yhessä ilman paineita kumpiki. Kyllä siinä jäläkiä syntyy.

Esillä 8 vastausta, 1,261 - 1,268 (kaikkiaan 1,268)