Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,241 - 1,250 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

    puhit taas vähän mutta asiaa. Mulla on eteläsävossa, ristiinassa yks läntti. Ihan hyvin siellä on pystykauppasysteemi toiminu. Eihän ois mittää järkeä täältä pohjosesta sinne konneita rahdata…
    Onhan se muutenki metsänhoidollisesti ihan eri maailma siellä

    wanhajätkä

    Rovaniemellähän ni minun mettät enimmäkseen on.Matkaa Kemin tehtaille on reilu sata. sahojahan tässä on lähempänäkin.
    Kesäleimikon vajaa tuhatmottia osti vapo. Välitti kuidun Ruotsiin. Kuitu lähti suoraa viikottain heti”kannolta” ja energia lähtee kuhan kuivaa. Hintaan olin kohtuu tyytyväinen, kolmenkympin tuntumassa ja energiaranka vain parieuroa halvempi. Eli eipä se matka ruottiin ainakaan lyhyempi ole.
    Olen onneksi metsäliiton jäsen ja hoitosopimuksessa lukee siinä pikkupräntissä että metsä group sitoutuu ostamaan kaiken tuottamani puun. Hintahan se vaan närästää…-10% on minusta paljo. Onneksi kesällä tein syksyn leimikosta kaupat jota nyt hakkaan. Ennenku hinta putos. Talven hakkuissa täytyyki sitte tyytyä alhaisempiin hintoihin.
    Mulla on oma vanha koneketju joka pyörii ympäri vuoden sen ku saan aikaseksi tehdä. Sitä ne metsän hoitorästit vaatii. En vaan voi käsittää miksi hankintalisä on niin mitätön. En kai ollu paikalla sillon ku älliä jaettiin.

    wanhajätkä

    Onkos sitä puuta sitten ihan pakko hankintana myydä, jos pystyyn saa saman tai jopa paremman hinnan?
    Kyllähän tekevälle aina muutakin työtä löytyy ja pääsee paremmin ja helpommin palkoillekin.

    Jaa, että joku on tyytyväinenkin.Oletko yriitänyt myydä kakkoskehitysluokan metsiä pystykaupalla. Eipä oo tarjoajia. Silläpä tuherran omilla vehkeillä hankintaa. Kas kun nuo mettät vaativat hoitoa ajallaan.
    Kaippa sulla ne ikihongat siellä humisee.
    Ymmärrän että teollisuus tarvitsee puuta tasaiseti. Niin mekin menekkiä. Mutta hinnan heilahtelut tuossa luokassa on enemmän politiikkaa kun kysyntä/tarjonta.
    Kyllä minä taidan siirtyä Vaaran Laurin ajatusten taakse ihan koknaan..

    wanhajätkä

    Kokemusta on pikkusen ja lisää tullee.Koko tuo nuorenmettän hoito suometsissä vaatii vahvaa uskoa. Viime keväänä kylvi 75 tonna tuhkaa…reilu 15 ha. Nyt on kasassa satakunta tonnia ja ku maa jäätyy ni levitys.Pissaa pijätellen odotan mitä tapahtuu. Tuo kaikki non lentotuhkaa ja jooku kertoo että se vaikuttais nopeemmin ku rakeistettu, vähän niinku lehtilannotus.
    Jatkan ainakin tämän talven…kemijärvi tuottaa noin 30 tonnia viikko.Kaiken meinaan mettään viijä. Just ja just saan omalla koneketjullakulut kuriin mutta rikastummaan ei pääse. Toivotaan että tukimuksien tuloksiin kasvun lisäyksessä päästään. Eihän tässä metsänhoidossa muuten taida mitään järkeä olla…

    wanhajätkä

    Niinhän se on. Toki meidän pitää myöskin pitää lakisääteisistä oikeuksistammekin kiinni.Ei se ny mikään ilmanen systeemi oo piträä nuita metsäkeskuksiakaa yllä. Siellä ne haravoi vähiä euroja vissiin kassaan ja hukassa tu8ntuu olevan nii rahat ku miehekki.
    Säälihän se on pitää nuin kallista organisaatioo yllä.
    Tietysti me hoidetaan metsiämme ilman tukiakin.Ja täysillä. Kun kuitenkin yhteisiä rahojamme on päätetty käytytää kestävän metsätalouden edistämiseksi ni eikö meillä ole oikeus myös vaatia?

    wanhajätkä

    Empä veikkaa kovin ruususta tulevaisuutta. Saatippa sitte yksityisen metsänomistajan palvelijaa….

    wanhajätkä

    Kyllä mullaki on killin ajatukset. Eihän sitä ilman monopolia saa yritystä kannattammaan. Niinku Alko tai MH. hihii

    wanhajätkä

    Sepäse, puhut väärti kalliita sanoja! Ei luullis olla vaikeita llätästä leimaa hankkeen saapuneeksi. Nyt oottaa sata tonnia tuhkaa levittämistä. 75 tonnia viimetalvisia on jo kameran ulkopuolella ku on levitetty ennen hyväksyntää!
    Rahaa siellä ois, lisäbudjetissa tuli vielä 8 miljoonaa lisää.
    Kyllä tiilikaisen pitäs tukistaa metsäkeskuksia.
    Oon varma että kemeravaroja siirtyy taas epämääräiseen tulevaisuuteen.
    On se ihan perseestä ku homma ei pelaa…
    Kuitenkin toteuttamis ilmoituksen jälkeen on hyväksyä tai hylkästä…

    wanhajätkä

    Joo, se sama aapinen sieltä löyty. Puupäitähän me ollaan.tai puusilmiä.

    wanhajätkä

    metsänhoito Suomessa on sittenki varsin nuorta. Ostin kymmenkunta vuotta sitten rälssitilan etelä savosta. Ilmeisesti isännät oli varsin valveutuneita metsänhoidon suhteen. Vintiltä löyty paljon metsäalan julkaisuja 1910 ja siitä feteenpäin. Mielenkiintoista luettavaa. En oo vielä puolessa välissä .
    On meitä pitäny opettaa. Kuitenkin voin kaikki ne opit voin vieläkin allekirjoittaa.
    Milloinkahan se ensimmäinen metsälaki säädettiin ?

Esillä 10 vastausta, 1,241 - 1,250 (kaikkiaan 1,268)