Syksyn sateet ovat parhaimmillaan eilen 40mm, koneet kyntävät syvällä. Istutetun peltolehdon 1,2ha 23v kuusikko jossa sekapuustona koivua, varovainen ensiharvennus on käsillä 240m3/ha, josta otan tapani mukaan ihan liian nuukasti pois. Jopa Ferguson painuu pikkuisen multaan, mutta ajourille kannetut havut ja oksat ja kyntöojiin puut estävät korjuuvaurioita. Ajourat kohta tehty ja toivottavasti paremmat ajokelit koittavat pian. Tämä on parasta kuntoilua etätöiden istumisen vastapainoa!
Nyt löytyi Visakallon ja Antonin metsien kasvulle haastaja.
Ferggu tarvitseisi ketjut takapyöriinsä, se vähentää multamailla renkaan painumista, varsinkin jos on kunnolliset nastaketjut.
Tekniikkasi ei oikein aukea, eli olet avannut ajourat? Etkä ole hakannut muuta puuta – vielä? Siis oletko ajanut ajourapuut pois?
Jos hakkaat ensin palstan valmiiksi ja ajourien varteen kasat, ei ajourille tarvitse kantaa risuakaan, vaan tuollaisessa puustossa ajouralle syntyy sellainen risumatto, että se kantaa vaikka millaisen ajokoneen. Piikkiketjut purevat risuihin niin, että pyörät eivät juurikaan tyhjää lyö.
Tuon näköisessä metsässä olisi ”aivan ihanaa” kurnutella pikku-Tilhillä kolmimetristä kuitua, jos käsinlastaukssta on kysymys. Jos nosturilla, niin 2,7 – 5 metristä rankaa, jos ostajalle sopii.
Mukava kuva, monella tasolla. Jää vaikutelma, että Hiihtoniilo ottaa monimuotoisuutta huomioon niin luonnon kuin kalustonkin suhteen.
Reva-Niko
Jätkä älä huoli, tuon olen jo oppinut ja ajoin jo piikkiketjuilla. Tuo kuva kun on hiukan vanha, kun vanhalla metsätyökännykällä on niin huono kameralaatu ( se on Nokia 3720, ei viitsi älykännykkää kantaa metsään)- Kuules Jätkä, en ole niin kova mies, että teen valtavat puu määrät ajouran varteen. Vanhaan malliin koetan saattaa niitä tuosta pikkuhiljaa myös tienvarteen, koska lastaus on raakaa voimantuottoa. Siksi teen kunnostan ajourat, mataloitan kannot kun pohja painuu, täytän ojat ajokelpoiseksi ja siitä läheltä tavaraa ensin pois. Että kyllä kait tää tästä. Ja jos nyt sanon niin myin sunnuntaina nuorisolle pikkutilhin. pitää olla tehoa 2,4kW tai jotain enempi sahassani kun oon tottunut. Isommat koivut pellolla on rinnankorkeus 17cm . Kuusikko on tuon suoran päässä jokirannasssa.
Korjaan edellistä muistinvaraista tietoani: kuusikon ikä on 26v uusimmassa ja 257,3m3/ha. Tosiaan vanhoissa ojissa koivua rivissä. Muistan tän reilun 10v takaa kun kärsi keväthalloista mutta sitte humahti ! Runkoja 2824 14cm keskiläpi korkeus 14,3m. Pohjapa 35,1m2. Tämä harvennettava alue nyt vanhaa peltoa on 0,7ha.
Kyllä koetan jättää kuusikkoon koivua koska järkeni sanoo että se parantaa kalkilla maan elinkelpoisuutta typestystä vastaan ja muuten kasvua parantaa. No kalusto on mikä on mutta paras mitä mulla itsellä on vaimon perintöä.
poilttoainekulut pysyvät ainakin pienenä. kuski kyllä tarvitsee enemmän murkinaa , kun puiden lastaus on kovaa työtä ja selkä pitää olla kunnossa
Koivikko menee ainakin minulla niin harvaksi, että voin tehdä varsinaiset ajourat hyvinkin harvaan ja keruu-urat katson hyvinkin taajaan poikittain ajouriin nähden. Näin pääsen aina traktorin ja kärryn kanssa pölkkyjen viereen. Eli siitä isommatkin pöllit vipuamalla kyytiin.
Traktorina on takapotkuinen Taavetti 996 ja siinä nastaketjut. Teen aina kaikki kannot niin lyhyiksi, että melkein on kuoppa kannon kohdalla. Kaikkein paksuimmista teen metrisiä ja haloiksi.
Hieno harrastus! Kyllä tuossa kalustossa aina silmä lepää. On niitä hiukan tullut pyöriteltyäkkin. Esim. 65:n Fergu ilman ohjaustehostinta oli aikamoinen väännettävä metsässä.
Onko tuo petroliferku ? Meillä on 35:nen -62 vm:n punainen (nykyään haalistunut vaaleanpunaiseksi) 3-pyttynen dieselferku vielä käytössä joskus. Ohjaus lyö helposti sormille epätasasessa maastossa jos ei pidä varaansa.
Ei ole petrooli Fergu,kyljessä näkyy selvästi CAV jakajapumppu on muuten mielenkiintoinen ilmattava jos pääsee löpö loppumaan.ja muuten raapasee herkästi sutia kun ei ole tasauspyörästön lukkoa.
Noissa mekaanisissa ohjausvehkeissä on syytä pitää mielessä etupyörän navan rasvakuppi… 🙂
Mitähän noista monista nivelakselien nipoista tarkoitat täytyy kahtella ?
Ihan suht kevyt ohjata tämä on kun ennakoi aina suunnat, ennen ku pysähtyy….