Monetkin ovat vakuuttaneet, että koivu hakataan kolmimetriseksi aina. Kuvan koivupino näyttää kyllä joltain muulta, eli tarkkasilmäiset vaan arvioimaan, onko ne hakattu kolmosiksi – noin kolmosiksi, vai onko ollut jokin 4,5 metrin tavoitepituus? Tms?
Kyllä Äänekosken kuormat lähes poikkeuksetta näyttävät koivun suhteen olevan pidempää katkontaa toki joskus on kauniita kolmosnippuja kumipyörillä. Junapuu samoin pidempää laatua.
Pitkää koivurankaa näyttää olevan, tavoitepituus n. 5m. Koivukuidun vapaalla katkonnalla saa ainespuun tarkasti talteen kun aina pääsee minimimitalle asti.
Lähikuljetuksessa pitkätavara on myös hyödyksi, ainakin yrittäjät siitä tykkää. kun saa kuormatilaan maksimikuorman.
Meillä metsätilojen välimatka 28km, toiselta tilalta koivukuitu kelpaa vapaalla katkonnalla, toisella vain 3 metrisenä. Sama firma, eri ostaja. Pitää vielä vähän neuvotella…
Etelä-pohjanmaalla kelpaa vain kolmonen. Syynä voi olla se, että koivu on lähes pelkkää hieskoivua, eikä sitä ole raivaus-sahattu koskaan, joten kempuroita ei ole poistettu silloin kun olisi ollut sen aika, joten kuitupöllit ovat etupäässä mutkaisia ja lenkoja. Eihän niistä saa oikein tiivistä kuormaa muuten kuin hakkurin läpi syöttämällä.
Toimitusosoitteet ratkaisee pöllin pituuden. 3 m käy kaikille, pitkä Äänekoskelle. Helpompi pätkiä metsässä kolmoseksi, varmuuden vuoksi, kuin varastolla uudestaan. Vaihtopuuta.
Monetkin ovat vakuuttaneet, että koivu hakataan kolmimetriseksi aina. Kuvan koivupino näyttää kyllä joltain muulta, eli tarkkasilmäiset vaan arvioimaan, onko ne hakattu kolmosiksi – noin kolmosiksi, vai onko ollut jokin 4,5 metrin tavoitepituus? Tms?
Aina? Usein.
Kyllä Äänekosken kuormat lähes poikkeuksetta näyttävät koivun suhteen olevan pidempää katkontaa toki joskus on kauniita kolmosnippuja kumipyörillä. Junapuu samoin pidempää laatua.
Pohjoisessa näkyy myös pitkää koivua. Ja näkyyhän tuota ympäri Suomea.
Taitaa olla alla kelirikko leimikko !
Pitkää koivurankaa näyttää olevan, tavoitepituus n. 5m. Koivukuidun vapaalla katkonnalla saa ainespuun tarkasti talteen kun aina pääsee minimimitalle asti.
Lähikuljetuksessa pitkätavara on myös hyödyksi, ainakin yrittäjät siitä tykkää. kun saa kuormatilaan maksimikuorman.
Ei aivan kovin vilkkaan näköinen kylätie. Mutta tarpeellinen silti ainakin puutavaran kuljetuksiin.
Olisko ollut joskus 80-luvulla, kun meillä hakattiin viimeksi koivua tai muutakaan kuitua kolmemetriseksi.
Ei oo montaa vuotta kun mg pätki 800 kiintoa koivua kolmimetriseksi. Kyllä se vähenemään päin on tietysti.
Kelirikkoleimikko on sellainen joka on pikitien varressa. Näyttää soratieltä tämä.
Meillä metsätilojen välimatka 28km, toiselta tilalta koivukuitu kelpaa vapaalla katkonnalla, toisella vain 3 metrisenä. Sama firma, eri ostaja. Pitää vielä vähän neuvotella…
Etelä-pohjanmaalla kelpaa vain kolmonen. Syynä voi olla se, että koivu on lähes pelkkää hieskoivua, eikä sitä ole raivaus-sahattu koskaan, joten kempuroita ei ole poistettu silloin kun olisi ollut sen aika, joten kuitupöllit ovat etupäässä mutkaisia ja lenkoja. Eihän niistä saa oikein tiivistä kuormaa muuten kuin hakkurin läpi syöttämällä.
Toimitusosoitteet ratkaisee pöllin pituuden. 3 m käy kaikille, pitkä Äänekoskelle. Helpompi pätkiä metsässä kolmoseksi, varmuuden vuoksi, kuin varastolla uudestaan. Vaihtopuuta.
Just ja just taitaa tällä kylätiellä hesselin sähköpökötti pystyä kulkemaan, jakka akka ostaa sen hänelle.