Kommentit (15)

  1. Nyt on hyvän näköistä toimintaa. Oikeet koneet ja tavat. Ilo katsoa kuvaa. Siinä saa liikuntaa ja metsä tulee kuntoon.se vaan että hinta ei oikein kannusta töihin

  2. Pareen sellanen tasamaan yhdistelmä eli ei huonoon maastoon.

  3. suorittava porras

    Noita tuli rääkättyä protona metsässä ja pellolla
    nelivetoversioina . (Vovo BM Valmet) Itselle jäi käsiin peltovehkeeksi kuvassa oleva malli . Metsästä pidin sen visusti poissa .

  4. suorittava porras

    Kannattaa muuten tarkkailla , että vaihdelaatikon kupeessa sijaitseva ölynsuodatin pysyy vahingoittumattomana . Kerran suodatin sai metsässä kevyen tällin ja vioittui sen verran , että öljyt karkasivat maastoon . Tämä huomattiin valitettavasti vasta , kun aski alkoi valittaa kuuluvasti . Meni vaidettavaksi koko laatikko . Onneksi oli proto ja onneksi tehtaan kaverit olivat varta vasten käynet vaihtamassa vioittuneen suodattimen . Kone ajettiin vinoon rinteeseen ja suodatin vaihdettiin maastossa . Kukaan ei vain huomannut , että öljyä ei ollut enää vaihdelaatikossa riittävää määrää .

    Toinenkin ominaisuus tuossa ”velimatin” versiossa saattaa
    piillä .
    Sylinteriputkien tiivistepuolella oli ongelma . Nesteet karkasivat öljyjen sekaan alle 1 000 tunnin . Sanoivat , että pitäisi olla yksi rengas enemmän / pytty . Liekö korjattu ? En tiedä . Koneremppa maksoi tutulla korjaamolla 4000 markkaa siihen aikaan . Kampiakselin laakerit ja laakerinlehdet uusittiin .

  5. Ainakin tuo 05-sarja, mutta myös myöhemmät versiot tarvitsevat nimenomaa takaosaansa pohjapanssarin.
    Tuo oljynsuodatin – kuin myös toisella puolella olevat vaihteiston nivelletyt vivut ovat herkkiä ylös nouseville risuille ja oksille.
    Meillä 605:n mahapuoli suojattiin ja samalla maskinsuoja ja ohjaamon yläosa ikkunoineen suojattiin JMKK:n asentajakoulutuksen puitteissa.
    Vielä oikeasti pitäisi vanteiden reunat vahvistaa kivien ruhjeiden varalta.
    Nelivedosta ei ole mitään hyötyä metsässä, ellei ole kunnollisia etupainoja, jotka pitävät pyörät maassa.
    Paras varustus olisi sellainen häntäohjaus, jolla saisi hieman nostettua etupäätä, sanotaan edes puoli metriä.
    ketjut vetävissä pyörissä ovat välttämättömät.

  6. Kuka tarvii ja kuka ei. Enpä ole ketjuja tarvinnut nelikossa koko sen omistusaikana. Nytkin mätästetyllä ja rinteisellä kolukolla tuotiin kärrikuorma nätisti kotiappäin.

  7. ”Terveisten ajelijalla” on asia erikseen. Jos traktorissa on kuormaa perässään, sen etupyörät ovat melkein koko ajan ilmassa, ilmassa oleva pyörä ei vedä.
    Etuvedon lisähinnalla saisi jo kärryyn vedon ja silloin meno on melko varmaa.

  8. ”Terveiset”minulla ovat senluonteisia että kun vielä kolme tuollaista kuormaa lisää ajelen kotia päin niin talo lämpeää ensi talven. Että lämpimiä terveisiä siis. Ei se nokka mitenkään erityisen ilmavalta kyllä tunnu kuormalla ajaessa. Eri jos juontokoura on täys tavaraa niin silloin kyllä. Ei kärryn kaas. Tuollainen telikärry kuin kuvassakin ja oivan maastokelpoinen kyllä.

  9. tupe

    Tuo kärry on hyvä kulkemaan eikä Valli keuli helposti. Ketjut vähentävät turhaa kaivattamista kantojen ym. kohdalla ja säästävät hermoja.

  10. Tuo kärry on hyvä kulkemaan, varsinkin , jos sen teli on oikein päin, eli ”hiipivä”.
    Ilman ketjuja ei pitäisi metsään mennä, ellei joudu kuormaa hyysäämään kilometreittäin sulalla tiellä.
    Huomauttaisin kuitenkin Jeessille, että muutkin ovat ajaneet nelikollakin metsässä ja juontokourassa ollut puita, ennenkaikkea täysiä kourallisia. puita.

  11. arto

    Moni isäntä ajanut minun teko puut. Kuutos Valtralla, hyvin pärjänneet ilman ketjuja edessä. Takana vaan, jos saa keulimaan liian etupainoinen kuorma

  12. metsä-masa

    Keskikokoisen Valtran ym. yhdistelmä on myös Itä-Suomessa hyvin yleinen traktori joka on varustettu metsäkäyttöön. Monella tilalla keskikokoinen kone on palvellut jo kauemmin energia- ja hankintapuiden ajossa.

    Maastoluokat 1-2 sopivat hyvinkin tilakohtaisiin maataloustraktori kuljetuksiin, kannattavuuden – ja kuljetuksen kannalta 3m :n kuidut on ilman vetoa olevalle kärrylle parhaita, maataloustraktorilla on helppo kuljettaa puita myös varsi-ja yleisilläteilläkin.

    Lisävarusteena hakkuupäitäkin löytyy maatalouskuormaimiin, jos haluaa tehdä myös hakkuun lämpimästä hytistä käsin ja nauttia siitä räntäsade päivästäkin työnmerkeissä.

    Kuidun hankintahintaa parantamaan jo 5€ :n korotus tekisi hyvää !

  13. 606 – Volvo BM Valmet oli meillä telikärryn edessä, eikä se paksussa lumessa niin ihmeellinen menijä ollut. Sitten pantiin etupainot ja kaikkiin pyöriin neliselkäketjut – jopa muuttui.
    Kun ennen pyörät kulkivat pohjaa pitkin, ne nyt keräsivät kaiken lumen alleen, eli traktori kulki kuin moottorikelkka.
    Ainoa oli, että kurveissa peräkärry sukelsi, kun se oikaisi, eikä muistanut / viitsinyt kääntää nivelaisasta seuraamaan veturia.

    Kuitenkin maataloustraktorilla lähikuljetus jää melko pieneksi tulokseltaan, jos lasketaan ajon hinnaksi 6 euroa kuutio ja tuotokseksi 5 kuutiota tunnissa.
    Jos ajettava tavara pitää kärrätä maantietä pitkin kotiin, niin sitä ei saa tehdä metsätraktorilla, jolloin maataloustraktorin käytölle löytyy jonkinlaiset perusteet.

  14. Mottimasa

    Paljon olen maataloustraktorilla ajanut puuta tienvarteen. Satoja kuormia, ajokoneina olleet 900 ja 6300 valtra. Kärrynä 8 tonninen paikallisen pajan valmistama isoilla kuorma-auton renkaita vastaavilla renkailla, puolimetriä pankkoja jatkettu, evi 3000 kuormaaja. 5 kiintoa 3m kuitua suht tasaisesta pohjanmaan metsästä tulee tienvarteen että heilahtaa ilman ketjuja. Kertaakaan en ole eturengasta ilmaan saanut, 900 oli parisataa kiloa keulapainoja ja joskus keulassa ketjut kun piti luiskatun kanavan yli jäiselle metsäautotielle nousta, pito loppui ilman ketjuja. Sitten on metsässä pieni 30m pitkä loivahko rinne, noustaan nevalta kankaalle, se kun tamppaantuu liukkaaksi, ei ilman ketjuja tahdo päästä kuorman kanssa mitenkään. 90% ilman ketjuja pärjää kyllä hyvin tammikuun lopulle, sitten tulee lumi ja kovat hanget jotka pysäyttää etenemisen. Pohjapanssareille ei ole ollut tarvetta, renkaina olleet peltorenkaat, nykyisissä millisarjalaiset, kerran on mennyt kanto läpi.

  15. Pienemmät -05 sarjan valmetit, eli 205/305/405 poikkeavat selkeästi 505 ja isommista malleista. Nuo ovat enemmän 502:stä läheteneen ja vieläkin A-sarjassa jatkuvan rakenteen perillisiä. Noissa pikku-05:ssa on brassiloota ja tosiaan kiilaimainen, metsään suunniteltu ohjaamo. Isommissa oli sitten kantikkaampi volvon suunnittelema ohjaamo, jossa esiteltiin kääntyvä penkkikin. Metsätilahommien alkuaikoina tuli paljon ajettua reellä ja 502:lla puita, sittemmin sen perässä oli myös kuvan kokoluokan kärrypaketti. Kulkee hyvin niin kauan, kun ei tarvitse peruuttaa…nyt alla 505 nelikkona, se on kova sana ja ketterä.

Metsänhoito Metsänhoito