Kysely: Teboilin sulkeminen vaikuttaa joka toiseen metsäkoneyrittäjään

Vaikutukset ovat suurimmat Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Hakkuukoneet ja metsätraktorit käyttävät säästä ja maastosta riippuen noin 15 litraa polttoainetta tunnissa. (Kuva: Mikko Riikilä)
Hakkuukoneet ja metsätraktorit käyttävät säästä ja maastosta riippuen noin 15 litraa polttoainetta tunnissa. (Kuva: Mikko Riikilä)

Teboilin polttoainemyynnin lakkaaminen haittaa suurta osaa metsäkoneyrittäjistä, selviää Koneyrittäjien jäsenilleen äskettäin tekemästä kyselystä.

Kyselyn mukaan Teboilin polttoainemyynnin alasajolla on vaikutuksia yli puoleen metsäkoneyrittäjistä. Varsinaisista ongelmista raportoi noin kolmannes yrittäjistä.

”Vaikutukset ovat alue- ja yrityskohtaisia. Toisille on aiheutunut enemmän harmia, toiset ovat voineet siirtyä hakemaan polttoaineensa naapuriasemalta”, sanoo Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

Enemmän harmia metsäkoneyrittäjille on aiheutunut Itä- ja Pohjois-Suomessa, jossa Teboil on ollut merkittävä polttoainejakelija ja jossa polttoaineen jakeluverkosto on muuta maata harvempi. Siellä polttoaineenhakumatkat pitenevät väistämättä tai metsäkoneyrittäjien on kasvatettava omaa varastointikapasiteettiaan.

Lisäkustannuksia polttoainejakelijan vaihtumisesta aiheutuu ympäri Suomea, sillä Teboil on Jaakkolan mukaan ollut yksi edullisimmista alan toimijoista.

Yksi lenkki pois ketjusta

Sekä hakkuukoneet että metsätraktorit käyttävät Jaakkolan mukaan säästä ja maastosta riippuen noin 15 litraa polttoainetta tunnissa. Työvuorossa tämä tekee toistasataa litraa. Metsäkoneyrittäjien toimintasäde taas on tyypillisesti 40–60 kilometriä.

Metsäkoneyrittäjillä on Jaakkolan mukaan monia tapoja huolehtia polttoainehuollosta. Hän arvioi, että moni ryhtyy nyt kasvattamaan omaa polttoainevarastoaan.

”Osa käyttää isoja työmaasäiliöitä, jotka kulkevat koneiden mukana työmaille, osalla on erikokoisia säiliöitä peräkärryssä, pakettiautossa tai avolavalla ja osa tilaa polttoainetta työmaalle. Eli tähänkin asti on ollut erilaisia olosuhteita ja tapoja hoitaa homma, mutta kun yksi lenkki lähtee ketjusta pois, aiheuttaa se vääjäämättä värinää polttoainehuoltoon.”

Lisää aiheesta: Teboilin ongelmat heijastuvat koneyrittäjiin – polttoaineiden hankinta vaatii nyt enemmän aikaa

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Blogit ja Kolumnit

Keskustelut

vety

Kuvat