Luontokoulujen tulevaisuus huolena – ”Julkisrahoitteisen ympäristökasvatuksen väheneminen asettaa koululaiset epätasa-arvoiseen asemaan”

Luonto- ja ympäristökasvatus on välttämätöntä, sanoo Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton toiminnanjohtaja Maija Ihantola.

Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto on huolissaan luonto- ja ympäristökoulujen tulevaisuudesta. Useimmat luonto- ja ympäristökoulut rahoitetaan julkisin varoin, joten hallituksen ja kuntien säästötavoitteet uhkaavat liiton mukaan koulujen toimintaa.

”Esimerkiksi Jyväskylässä kaupunki lopettaa 20 vuotta toimineen luontokoulun, joka on vuosittain järjestänyt luontokoulupäivän kaupungin ensimmäisille ja kuudensille luokille. Säästö on 100 000 euroa vuodessa. Voi miettiä, onko kyseessä enemmän säästö vai sivistyspääoman menetys ja mitä maksaa, jos luontokoulun toiminta joskus halutaan elvyttää”, sanoo Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton toiminnanjohtaja Maija Ihantola.

Ihantola on huolissaan myös muun muassa Metsähallituksen säästötavoitteista. Metsähallitus ilmoitti viime lokakuussa aloittavansa muutosneuvottelut. Ne koskivat muun muassa Metsähallituksen Luontopalveluita, jotka tarjoavat luontokasvatusta. Lisäksi Metsähallitus kertoi joulukuussa, että työtehtävien lakkautusten lisäksi Luontopalveluiden taloutta tasapainotetaan noin kolmen miljoonan euron säästöohjelmalla.

”Julkisrahoitteisen ympäristökasvatuksen väheneminen asettaa koululaiset epätasa-arvoiseen asemaan. Ihmiset ovat nykyisin melko kaupunkilaisia. Osa lapsista pääsee kyllä perheen kanssa luontoon, mutta eivät kaikki”, Ihantola sanoo.

Luonto- ja ympäristökasvatus on hänen mukaansa välttämätöntä, jotta jokainen uusi sukupolvi saa riittävästi tietoa ja taitoa kestävän kehityksen mukaiseen elämään ja luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseen.

Luonto- ja ympäristökoulujen lakkauttaminen johtaisi Ihantolan mukaan siihen, että koululaisten luontosuhteen kehittyminen olisi pitkälti luokanopettajien varassa. Luokanopettajakoulutuksessa ei hänen mukaansa kuitenkaan ehditä paneutua riittävästi luontoympäristöjen hyödyntämiseen.

”Luontokokemuksien tarjoaminen ei voi olla yksin opettajan vastuulla. Luontokouluissa on kehitetty luonnossa oppimisen pedagogiikkaa jo vuosikymmeniä. Luontokoulut rohkaisevat opettajia hyödyntämään koulujen lähimetsiä ja luonnonsuojelualueita, kun joku näyttää, miten sen voi tehdä.”

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Luonto Luonto

Keskustelut

Kuvat