MTK: Metsäyhtiöiden puunostokampanjat hämmentävät metsänomistajia

Puulle on ollut alkuvuonna kysyntää, järjestön puumarkkinakatsauksessa arvioidaan.

Puukauppa on aktivoitunut alkuvuodesta, MTK:n puumarkkinakatsauksessa todetaan. Aktivoitumisesta kertovat niin puun hintatasojen nousu kuin puunostajien markkinointipanostukset – puulle on siis kysyntää ja siitä kilpaillaan.

”Puukaupoilla on tänä vuonnakin hyvä mahdollisuus onnistua”, tutkimuspäällikkö Kalle Karttunen toteaa katsauksessa.

Markkinapöhinä – metsäyhtiöiden laajat kampanjat sekä ostajien yhteydenottojen lisääntyminen – hämmentävät metsänomistajia, katsauksessa arvioidaan. MTK muistuttaa, että esimerkiksi yhtiöiden markkinoima hintatakuu ei tuonut viime vuoden alussa tehdyille puukaupoille lisäkatetta. Tärkeämpää onkin ajoittaa kauppa oikein ja muistaa kilpailutus, järjestö opastaa.

Metsäyhtiöiden tarjoamien monimuotoisuusbonusten – lähinnä lisämaksu säästöpuista – arvo on MTK:n mukaan lähinnä kosmeettinen. Jättöpuista maksettava hinta jää nimittäin suhteellisen alhaiseksi.

Sinänsä luontoarvomarkkinoiden avaaminen on tervetullut lisä puumarkkinoille. Tämä vaatii kuitenkin lisää läpinäkyvyyttä –monimuotoisuutta lisäävät toimet on saatava osaksi yleisiä puukauppasopimuksia ja niiden korvaustasoa on ryhdyttävä seuraamaan, katsauksessa vaaditaan.

Kommentit (3)

  1. Omasta mielestä tuossa uutisessa oli 2 virhettä. Hintatakuu toi ainakin itselleni ihan mukavan lisän viime vuoden alun kauppojen hintoihin. Säästöpuiden arvo riippuu siitä mitä jää säästöpuiksi. Esim. kuitupuukoivikossa 300 €/ha ylittää säästöpuulisän arvon selvästi ; 10 kpl /ha 300 l:n koivua joiden arvo on n. 79 €.

  2. Panu

    Jep, kampanjat tuntuvat hämmentävän MTK:ta enemmän kuin MO:ta:

    ”Esimerkiksi viime vuonna alkuvuodesta tehdyissä puukaupoissa yksittäinen takuuhintakauppa ei välttämättä tuonut lisäkatetta puukauppaan, sillä hinnat nousivat kesään mennessä, mutta tippuivat loppuvuotta kohden. Huomattavasti tärkeämpää olisi ollut puukaupan ajoittaminen oikein…”

    Loppuvuodesta laskeva hinta ei laske takuuhintaa ja pitää olla aikamoinen fakiiri, että ajoittaa puukaupan ”oikein” eli hintahuippuun.

  3. Eikö Mtk näe missään markkinavaiheessa niin paljon positiivista singnaalia, että voisi myötäsukaan kehuskella toiminnan sujuvuutta?
    Kehuskelua ei ole nimittäin tainnu ilmetä ikinä?!

Puukauppa Puukauppa