SKAL: Kiinnostus kaasurekkoihin kasvaa, joka viides suunnittelee investointia

Sähkö ei ole vielä toimiva ratkaisu moneen raskaaseen pitkän matkan kuljetukseen, sanoo SKAL:in johtaja Petri Murto.

Kaasukäyttöiset kuorma-autot kiinnostavat suomalaisia kuljetusyrityksiä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kertoo. Järjestön kuljetusbarometrin-kyselyn mukaan lähes joka viides vastaaja on investoimassa kaasukäyttöiseen autoon. Vuoden aikana kaasuun investoivien osuus on lähes kolminkertaistunut.

SKAL:issa tulosta pidetään mielenkiintoisena.

”Suomalaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on yksi keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. Julkista keskustelua monesti hallitseva sähkö ei vielä Suomen vaativissa olosuhteissa ole toimiva ratkaisu moneen raskaaseen pitkän matkan kuljetukseen”, toteaa SKAL:in johtaja Petri Murto tiedotteessa.

Hänen mukaansa on tärkeää, että erityisesti EU-lainsäädännössä tunnustetaan myös biokaasun ja muiden polttomoottorissa käytettävien uusiutuvien polttoaineiden potentiaali päästöjen vähentäjänä.

”Biokaasun hyödyntäminen tarkoittaa myös kotimaista energiantuotantoa ja arvoketjua, jolla varmistetaan huoltovarmuutta ja vähennetään riippuvuutta tuontienergiasta. Biokaasun käyttäminen luo myös työtä Suomeen, mikä on tärkeää tässä ajassa”, Murto toteaa.

Tällä hetkellä Suomessa on liikenneluvan vaatimassa ammattiliikenteessä on noin 32 600 kuorma-autoa. Noin 98 prosentissa niistä käyttövoimana on diesel. Kaasukäyttöisiä autoja on ammattiliikenteessä on 460 kappaletta. Määrä on vuodessa kasvanut 24 prosenttia. Sähkökäyttöisiä kuorma-autoja on noin 50 kappaletta.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat