Odotettavissa tavanomaista vaikeampi kelirikko, painorajoituksiin syytä varautua

Ely-keskuksesta toivotaan, että kelirikolle alttiilla maantiellä raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista.

Kelirikkokausi on alkamassa Keski- ja Itä-Suomessa. Viime syksyn sateiden ja keskitalven pakkasten takia sorateillä kannattaa varautua tavanomaista vaikeampaan kelirikkoon sekä eneneviin painorajoituksiin, ely-keskuksesta kerrotaan.

Kevään säällä on kuitenkin suuri merkitys kelirikon esiintymiselle. Tuulinen, kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset puolestaan pitävät kelirikkoa kurissa. Jos taas sää on sateista ja pilvistä, routa sulaa nopeasti ja tien pintakerrokset voivat liejuuntua pahasti. Niinpä sorateillä esiintyy alkuvaiheessa paikoin pintakelirikkoa ennen varsinaisen runkokelirikon syntymistä.

Tarvittaessa kelirikkoisilla teillä rajoitetaan liikennettä.

”Jos kelirikkotilanne kehittyy sellaiseksi, että tien vaurioituminen on odotettavissa, liikennettä ryhdytään rajoittamaan asettamalla tielle suurinta sallittua ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän painoa osoittavat merkit. Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia”, kertoo kunnossapitovastaava Marja Bäck ely-keskuksesta.

Rajoitukset mahdollisimman lyhyiksi

Painorajoituksista päättää ely-keskus. Se ottaa huomioon paikalliset olosuhteet ja maanteiden hoidosta vastaavan urakoitsijan esitykset. Myös muille kuin kelirikon uhanalaisille teille voidaan tarvittaessa asentaa painorajoitus, esimerkiksi puutavarakuljetusten tai poikkeuksellisen vaikean kevään sään vuoksi.

painorajoitukset kelirikkokausilla 2018-2020
Kelirion aiheuttamissa painorajoituksissa on vaihtelua. Viime keväänä kelirikko jäi ely-keskuksen mukaan keskimääräiseksi. (Lähde: ely-keskus)

Painorajoitukset asetetaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa. Rajoitukset poistetaan, kun roudan sulaminen on edennyt tarpeeksi syvälle ja tie on saavuttanut riittävän kantavuuden.

Ely-keskus toivoo, että kelirikolle alttiilla maantiellä tiedossa olevia raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista. Lisäksi voitaisiin hyödyntää yöpakkasia.

”Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, jolloin teiden kantavuus on suurimmillaan”, kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen sanoo.

Väyläviraston sivuilta löytyy karttapalvelu voimassa olevista painorajoituksista.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Luonto Luonto

Keskustelut

Kuvat