8 kysymystä raivaussahan keväthuollosta

Metsälehti Makasiinin pienkoneasiantuntija Leo Saastamoinen kertoo, miten raivaussaha laitetaan kesäkuntoon.

Vaihda sytytystulppa aina ennen sahauskauden alkua. (Kuvaaja: Sami Karppinen)

1. Mitä työkaluja tarvitaan?

Sahan ruuveihin sopivat avaimet (ruotsalaisvalmisteisilla sahoilla kuusiokoloavaimet, Stihlillä torx-avaimet) tulpanavain, terämutterin avaamiseen tarkoitettu pitkävartinen avain, paineilmapuhallin tai vanha hammasharja sekä ompelukoneöljyä tai muuta ohutta öljyä tai esimerkiksi CRC- tai WD40-suihketta.

2. Pitääkö käynnistinlaite voidella?

Aluksi voi irrottaa käynnistinlaitteen ja moottoripäällisen. Käynnistinnarun kunto on syytä varmistaa. Kulunut naru vaihdetaan.

Kädensijan alapuolelta kulunutta narua voi lyhentää sen verran, että kuluman saa katkaistua pois. Tällainen kuluminen kertoo löysästä käynnistinnarusta. Pyöräytä narua pari kierrosta käynnistimen narukelalle.

Käynnistinlaitteen tartuntakäpälät voidellaan ohuella öljyllä tai CRC- tai WD40-suihkeilla.

Käynnistinlaite ja moottorin sisäosat, erityisesti sylinterin jäähdytysrivat puhdistetaan paineilmalla. Kaasutin on syytä suojata, etteivät roskat kulkeudu moottorin ilmanottoon. Moottorin puhdistamiseen voi käyttää myös hammasharjaa.

Moottorin päällistä takaisin asetettaessa on syytä varmistaa, etteivät sähköjohdot jää puristukseen ja vaurioidu.

3. Mitä kaasuttimelle pitää tehdä?

Kaasuttimeen johtavan bensiiniletkun kunto on syytä tutkia. Murtumat aiheuttavat ilmavuotoa, josta koituu häiriöitä moottorin käynnille. Vuodon varma oire on bensaletkun kosteus.

Kaasuttimen vivuston liikkuvat osat öljytään.

4. Mistä tietää pitääkö sytytystulppa vaihtaa?

Tulpan kärkiosan elektrodien pyöristyminen on merkki kulumisesta. Sytytystulppa on niin halpa, että sen voi vaihtaa joka kevät. Suunnilleen puolet sahojen käynnistymisongelmista korjautuu tulppaa vaihtamalla.

Varmista, että uusi tulppa on sahan moottoriin sopivaa tyyppiä.

Tulpan väri kertoo, kuinka moottori toimii. Hyvin käyvän moottorin sytytystulpan kärki on vaalean ruskea. Tumman öljyinen kärki kertoo liian rikkaalla seoksella käyvästä sahasta. Syynä on usein puhdistamatta jäänyt ilmansuodin.

Paperista ilmansuodinta on vaikea puhdistaa, joten likaantunut suodin vaihdetaan uuteen. (Kuva: Sami Karppinen)

5. Entä ilmansuodin?

Uusimmissa raivaussahoissa on paperiset ilmansuotimet, jotka on vaihdettava, kun ne ovat pahoin likaantuneet. Uuden suotimen voi vaihtaa keväthuollon yhteydessä.

Vanhempien raivaussahojen muoviverkkosuotimet puhdistetaan kerran viikossa, kun sahaa käytetään aktiivisesti.

Muovisuotimet voi pestä tiskiaineella. Joku kertoo laittaneensa suotimen samaan pyykinpesukoneeseen metsätyökamppeiden kanssa, silläkin tapaa tulee puhdasta.

6. Pitääkö bensasuodinkin vaihtaa?

Bensasuotimen tehtävänä on estää tankkiin kulkeutuneiden roskahitujen kulkeutuminen kaasuttimeen. Suodin on bensatankkiin tulevan letkun päässä oleva osa.

Suotimen saa useimmissa sahamalleissa nostettua tankista rautalankakoukulla. Suodin irtoaa letkusta vetämällä, ja sen saa kiinni ilman työkaluja työntämällä. Kun hankit uutta, varmista, että se on sahamalliin sopiva, jotta suodin liittyy letkuun tiiviisti.

Väri kertoo suotimen puhtauden. Likainen on tummunut, ja se pitää vaihtaa. Vanhan suosituksen mukaan suodin tulisi vaihtaa, kun sahassa on käytetty 200 litraa bensaa. Likaantumista voi epäillä, jos tuntuu, ettei saha pysy säädöissään tai käy muuten huonosti.

7. Mitä äänenvaimentajalle tehdään?

Nykyaikaisten kaksitahtiöljyjen aikana äänenvaimentajan karstoittuminen on harvinaista. Siitä huolimatta pakoaukko kannattaa tutkia vaikka pienellä meisselillä tökkien. Jos aukko on puhdas, myös äänenvaimennin on puhdas.

Pakoaukon reunoilta irtoava nokinen töhnä on karstoittumisen oire. Silloin äänenvaimennin on irrotettava, avattava ja karsta poltettava pois puhalluslampulla.

Karstoittumista voi ehkäistä käyttämällä pienkonebensaa. Paina kaasu aina pohjaan puuta sahattaessa, puolikaasulla ei pidä sahata. Täydellä kaasulla keskipakokytkin kuluu vähiten.

Kaasua pitää käyttää vaihtelevasti. Sahattaessa kaasu painetaan pohjaan ja vapautetaan nopeasti takaisin tyhjäkäynnille.

Pakoaukon päällä mahdollisesti olevat kipinäverkot on järkevintä poistaa – sama koskee moottorisahoja, verkon poistaminen parantaa sahan tehoa. Jos verkon haluaa pitää, se pitää puhdistaa keväthuollossa.

8. Pitääkö kaasuvaijeri voidella?

Kaasukahvaa ei kannata avata ja purkaa, koska sen kokoaminen on oikeasti konstikasta. Vaijerin kaasuttimen puoleisesta päästä voi koettaa valuttaa esimerkiksi ompelukoneöljyä vaijerin sisälle, mutta se on kärsivällisyyttä vaativaa ja aikaa vievää.

Eräissä Husqvarnan malleissa kaasuvaijerissa on voitelunippa, jolloin vaijerin voitelu on helppoa.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 3/2022

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka