Ajouratonta korjuuta

Kinetic-pienmetsäkone sopii parhaiten pienimuotoiseen puun ajoon. Hankintaa voi perustella vähäisillä maastojäljillä, ei kuitenkaan euroilla.

Kun kaikki koneen kahdeksan pyörää vetävät tasatahtiin, ei vanhojen metsäojien ylitys aiheuta ongelmia. (Kuvaaja: Sami Karppinen)

Katselemme, kuinka Suomessa suunniteltu ja Virossa valmistettu Kinetic 8×8 -pienmetsäkone puikkelehtii harvennetussa koivikossa. Vanhan mätästysalan ojat se ylittää ketterästi.

Koneen ohjaamossa istuu oikeitakin metsäkoneita ajanut laukaalainen Pekka Tolonen. Hän taiteilee viisimetriseksi katkottuja koivurankoja kuormaan.

Ensimmäisenä mieleen tulee vaistomaisesti kysymys ajon hinnasta. Se on kuitenkin lähtökohtaisesti väärä kysymys: Kineticiä ei ole tehty kilpailemaan urakkahommissa.

Omatoimisille metsien hoitajille

”Meidän asiakkaamme ovat tyypillisesti metsänomistajia, jotka ovat lopettelemassa työuransa ja haluavat keskittyä omien metsien hoitoon ja korjata puuta omatoimisesti”, selvittää Kineticin kehittäjä, pitkän linjan pienmetsäkonemies Pertti Säämänen Pieksämäeltä.

Toki Kineticejä on myös yrittäjillä, kuten Tolosen ohjastama kone. Sen omistaa metsäpalveluyrittäjä Eero Tapio – tai tuttujen kesken ET – Kärkkäinen.

UPM:n lukuun tehtävät metsänhoitotyöt ovat Kärkkäisen yrityksen päätoimialaa. Pienkonetta käytetään tienvarsihakkuilla ja tonttipuiden ajossa.

”Tämä on ollut myös hyvä apu kulotustyömailla. Siellä konetta on käytetty muun muassa paloletkujen vetämiseen”, Kärkkäinen kertoo.

Nosturin hallintalaitteita käytettäessä käsivarsia ei voi tukea mihinkään. (Kuva: Sami Karppinen)

Kaikkiaan Kineticejä on valmistettu kolmisenkymmentä. Niistä enin osa on myyty Suomeen ja Ruotsiin sekä pari Baltian maihin.

Lisävarusteineen koneen arvonlisäveroton hinta kohoaa noin 50 000 euroon. Kone siirtyy leimikolta toiselle maasto- tai pakettiauton vetämällä trailerilla.

Kahdeksalla pyörällä puiden välistä

Väljäksi harvennetussa koivikossa pikkuinen ja kohtalaisen maastokelpoinen Kinetic etenee jälkiä jättämättä.

Leimikko on tasamaalla, mutta 1990-luvun alun ojitusmätästyksen jäljiltä maasto on yhä möykkyistä. Se ei näytä haittaavan kahdeksan pyörän vetämää Kineticiä, jonka voimanlähteenä on 19 kilowatin Yanmar-dieselmoottori. Kaikki pyörät vetävät, mikä varmistaa kulkua.

Esimerkiksi metsäperävaunullisella mönkijällä ei olisi toivoakaan selvitä vanhan mätästysalueen ojista.

Koneen nosturi yltää viiden metrin päähän. Ajouria on siis tehtävä suunnilleen kymmenen metrin välein. Tai parempi on ehkä puhua ajolinjoista, koska kone mahtuu parin metrin välein olevien puiden välistä. Ajourien avaamiseksi puita ei juuri tarvitse kaadella.

”Viiden vuoden kuluttua harvennuksesta et huomaa, mistä Kineticillä on ajettu. Isoilla koneilla ajetut urat näkyvät pitkään”, Säämänen vertaa.

Pitkiä kuiturankoja kuormaan mahtuu kerrallaan noin kaksi kiintokuutiota. Ajomatka oli lyhyt, noin sata metriä. Puuta kertyi metsästä tienvarteen noin kuorman tuntivauhtia.

Ja kyllä. Tässä kohtaa on syytä sulkea laskukone. Kinetic on omiaan pienimuotoiseen puun ajoon. Perusteita koneen hankintaan voi etsiskellä vähäisistä maastojäljistä tai ihan vaan mieluisasta puuhailusta.

Tarjolla myös yhdistelmäkoneena

Kineticin ajokoneita on valmistettu viitisen vuotta. Nyt Säämäsellä on esitellä myös hakkuuseen varusteltu kone, jonka nosturin päässä oli AM 300S -hakkuukoura. Eikä tässä puhuta mistään sykekourista vaan aidosta rullavetoisesta harvesteripäästä.

Sen myötä Kinetic muuttuu yhdistelmäkoneeksi, jolla voi siis ensin hakata puut. Kun hakkuukoura poistetaan, kone muuntuu puun ajoon sopivaksi.

”Muutoksen tekee reilussa tunnissa”, Säämänen kertoo.

Ensivaikutelma hakkuukourasta oli yllättävän toimiva, vaikka harvennettava koivikko oli pikkukoneen työmaaksi järeää. Poistettavat puut ovat rinnan tasalta noin 20-senttisiä ja pituutta niillä on parikymmentä metriä.

Kineticin voi varustaa myös hakkuutyöhön. AM 300S -hakkuukouralla pystyy tekemään läpimitaltaan enintään 20-senttisiä puita. (Kuva: Sami Karppinen)

Kaadot sujuivat hallitusti. Koivujen karsinta kävi nopeasti ja tulos oli keskimäärin siisti. Tosin sitkeiden latvaoksien karsinta tuotti hankaluuksia.

”Parhaiten tämä sopisi ensiharvennusmetsiin, joissa poistettavat puut ovat vielä pieniä. Tällä kohteella ollaan Kineticin suorituskyvyn ylärajoilla”, Säämänen arvioi.

Perusvarustellussa hakkuukourassa on pituusmittaus ja katkaisun ohjaus halutuille mitoille. Lisävarusteena koneeseen saa myös kuutioivan mittalaitteen. Perusvarustein hakkuukoura maksaa noin 20 000 euroa.

Säämäsen mukaan Kineticiltä on vielä tämän syksyn aikana tulossa uusi, nykyistä hieman isompi ja tehokkaammalla moottorilla varustettu kone hakkuukoneen alustaksi.

Kinetic 8×8

  • Moottori: Yanmar-diesel 19 kW
  • Variaattoriveto, 3+1 vaihdetta
  • Pituus: 4,95–5,55 m (Kuormatilan pituus säädettävä)
  • Vetäviä pyöriä: 8
  • Renkaat: 26×12.00–12
  • Leveys: 1,57 m
  • Omapaino: 2 000 kg
  • Kantavuus: 2 800 kg
  • Nosturi Country 470
  • Nostovoima: 3,5 metrin etäisyydellä 550 kg
  • Nostovoima: 4,7 metrin etäisyydellä 350 kg
  • Neljä kääntösylinteriä
  • Tukijalat
  • Paino: 260 kg
  • Peruskoneen hinta: 42 000 €, alv 0
  • Hakkuukouran hinta: noin 20 000 €, alv 0

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Keskustelut

Kuvat