Metka-tuen muutos on aktivoinut tiekuntia käynnistämään perusparannushankkeita. Tukitason laskeminen 20 prosenttiyksiköllä 50 prosenttiin kokonaiskustannuksista on tiekuntien kannalta iso heikennys. Esimerkiksi viiden kilometrin tiehankkeen kokonaiskustannus on tyypillisesti noin 100 000 euroa. Tiekunta saisi tänä vuonna käynnistetylle hankkeelle tukea 20 000 euroa enemmän kuin ensi vuoden tukiehdoilla.
Tiekuntien herääminen muutokseen on aiheuttanut sen, että hankkeisiin varatut rahat ovat loppumassa tänä vuonna kesken.
”Uusien hankkeiden myöntämisvaltuutta on tälle vuodelle 7 miljoonaa euroa, joka tulee loppumaan kesken. Myös toteutettujen töiden maksatukseen varatut 2,5 miljoonaa euroa loppuvat syys-lokakuussa”, arvioi Metsäkeskuksen rahoitus- ja tarkastuspäällikkö Jussi Pirkonen.
Hankkeiden hyväksyntää ja toteutettujen töiden maksatusta jatketaan Pirkosen mukaan ensi vuoden puolella vuoden 2026 määrärahoista. Niiden suuruus ei ole vielä tiedossa.
Hakemus Metsäkeskukselle tämän vuoden puolella
Mikäli paremman tukitason haluaa hyödyntää, on tiekunnan päätöksellä perusparannushankkeesta nyt jo kiire. Tiekunnan on yleensä pidettävä useampi kokous, jotta hanke saadaan vauhtiin. Perusparannus edellyttää, että hankkeen takana on enemmistö omistajista tieyksiköistä laskettuna. Oman aikansa ottavat esimerkiksi hakemukseen tarvittavat omistajaselvitykset.
”Tämän vuoden puolella vireille tulleet hakemukset voidaan käsitellä korkeamman tukitason mukaan”, sanoo Pirkonen.

Hänen mukaan perusparannussuunnitelman on lähtökohtaisesti oltava hyväksymiskelpoinen, kun se toimitetaan Metsäkeskukseen. Tiekunnan päätöksellä on aina kolmen kuukauden valitusaika, mutta se ei ole este hakemuksen toimittamiselle.
”Riittää, että tiekunnan päätös on tehty tämän vuoden puolella. Valitusaika voi mennä ensi vuoden puolelle, jolloin moittimattomuustodistuksen voi toimittaa.”
Verotuksellinen etu lisäporkkana
Jämsässä sijaitsevan Ilolan metsätien perusparannushanke lähti liikkeelle viime syksynä, kun tiekunnan puheenjohtaja Timo Vedenpää huomasi tukitason heikkenevän vuonna 2026.
”Tie valmistui vuonna 1991, jonka jälkeen perusteellisempaa kunnostusta ei ole tehty. Tie on edelleen kohtalaisen hyväkuntoinen, mutta ajattelimme, että kunnostus hyvä tehdä mieluummin hieman aikaisin kuin liian myöhään.”
Tien päärunko on 4,5 kilometriä pitkä ja sivuhaarat 4 kilometriä päälle. Tien vaikutusalueella on 561 hehtaaria metsää ja osakkaita on 21.
Vedenpää huomauttaa, että perusparannuksen yhteydessä osakkaat saavat myös merkittävän veroedun.
”Jos tiekunta ajattaa tielle mursketta, tulee lasku osakkaille tieyksikkömaksujen muodossa, joissa ei ole vähennettävää arvonlisäveroa. Perusparannuslaskussa arvonlisävero on, joten esimerkiksi murske saadaan tielle tällä tavoin 25,5 prosenttia edullisemmin.”
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Kirjaudu sisään