Stihlin toimitusjohtaja: ”Sääntely tekee eurooppalaisista hitaita, muualla meille nauretaan”

Yhdysvaltojen tullit sotkevat maailmanmarkkinoita ja kääntävät Kiinan vientiä Eurooppaan, sanoo Stihlin toimitusjohtaja Michael Traub. Stihl jatkaa akku- ja polttomoottoritekniikan kehittämistä rinnakkain.

Akkukäyttöiset laitteet alkavat yleistyä metsätöissä, kunhan latauksen ongelmat saadaan ratkaistua, Stihlillä uskotaan. (Kuvaaja: Stihl)
Akkukäyttöiset laitteet alkavat yleistyä metsätöissä, kunhan latauksen ongelmat saadaan ratkaistua, Stihlillä uskotaan. (Kuvaaja: Stihl)

Euroopan suurin ongelma on byrokratian valtava määrä, Stihlin toimitusjohtaja Michael Traub totesi yhtiön mediapäivässä Saksan Waiblingenissa viime viikolla.

Traub kertoi ihailevansa yhdysvaltalaista pragmaattisuutta: ensin innovoidaan ja vasta sen jälkeen säädetään. Saksassa toimitaan päinvastoin.

”Byrokratia ja sääntely tekevät meistä eurooppalaisista hitaita, ja muualla meille nauretaan. Toivon päättäjiltä enemmän rohkeutta”, Traub sanoi.

Ensi vuonna sata vuotta täyttävä perheyhtiö Stihl valmistaa tuotteita Keski-Euroopan maiden lisäksi Yhdysvaltojen Virginiassa, Brasilian São Leopoldossa ja Kiinan Qingdaossa. Tytäryhtiö Zama tekee Filippiineillä akkuja ja kaasuttimia Stihlin laitteisiin.

Stihlin on oltava siellä missä sen asiakkaat ovat, toimitusjohtaja Michael Traub sanoo. Loppuvuonna valmistuva Romanian-tehdas alkaa tuottaa akkuja ja akkulaitteita, joiden kysyntä on suurinta läntisessä Euroopassa. (Kuvaaja: Stihl)

USA:n tullit nyrjäyttivät markkinat

Yhdysvaltojen tullipolitiikka on osunut saksalaisen pienkonevalmistajan toimintaan. Vientiä Yhdysvaltoihin vaikeuttaa myös politiikan ennakoimattomuus, Traub sanoo.

Yhdysvaltojen tavoin myös toinen tärkeä vientimaa, Brasilia, on säätänyt korkeat tullit. Stihlin toimintaa helpottaa, että sillä on molemmissa maissa omaa tuotantoa.

Traubin mukaan tullit heikentävät eurooppalaisten tuotteiden hintakilpailukykyä ja johtavat herkästi hinnankorotuksiin. Tullien vaikutus näkyy inflaationa, joka on tosin ollut Yhdysvalloissa hieman odotettua pienempää.

Kansainvälisen tullipolitiikan seurauksena Eurooppaan on alkanut virrata aiempaa enemmän kiinalaisia tuotteita – myös Stihlin kilpailijoilta.

”Kiinalaiset tuovat tavaraa tänne, kun eivät voi viedä sitä Yhdysvaltoihin. Jälleenmyyntimarkkina Euroopassa voi muuttua”, Traub totesi.

”Jos meillä ei olisi toimivaa jälleenmyyjäverkostoa, olisin hyvin huolissani. Meidän pitää olla siellä, missä asiakkaat ovat.”

Traubin mukaan kiinalaiskilpailun kanssa pärjäämisessä auttaa, että Stihl toimii myös Kiinassa.

”Jos et voi voittaa heitä, liity heihin. Pitää olla siellä, missä teknologiaa kehitetään.”

Afrikkaa Traub pitää ”isona lupauksena”: paikallisilla ei välttämättä ole varaa traktoriin, mutta pienemmät työkalut kiinnostavat. Myös Afrikassa Stihlillä on toimiva jälleenmyyntiverkosto, vaikkakaan ei tuotantolaitoksia.

Akku- ja bensalaitteita rinnakkain

Tullipolitiikan lisäksi toimintaympäristöä muuttaa ilmastopolitiikka. Stihl on valinnut jatkavansa polttomoottori- ja akkuteknologioiden kehittämistä rinta rinnan.

”Jos asiakas haluaa polttoainetta käyttävän laitteen, meidän pitää valmistaa sellaisia. Sama pätee akkuteknologiaan.”

Traubin mukaan merkittävä osa ammattikäytössä olevista laitteista on nyt ja vielä 2030-luvullakin bensiinillä käyviä. Toisaalta yhtiön tavoitteena on, että jo vuonna 2030 liikevaihdosta 70 prosenttia tulisi akkulaitteiden myynnistä.

Traubin mukaan läntinen Eurooppa on ottanut akkuteknologian nopeimmin omakseen. Esimerkiksi Saksassa jo 60 prosenttia Stihlin myynnistä on akkuteknologiaa.

Itä-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka tulevat perästä, ja muualla maailmassa akkulaitteiden myynti on vielä vähäistä.

Romanian akkutehdas käynnistymässä

Stihl on terävöittänyt strategiaansa ja linjannut valmistavansa koneita ennen muuta ammattilaiskäyttöön: metsä-, rakennus- ja maisemanhoitopuolelle. Toinen tärkeä käyttäjäryhmä ovat vaativat kuluttajat, jotka odottavat tuotteilta laatua.

Strategiansa turvin Stihl on onnistunut kasvamaan maailmanpolitiikan haasteista huolimatta. Tänä vuonna kasvun odotetaan asettuvan 2–4 prosenttiin. Kasvu on myös mahdollistanut investointien tekemisen, Traub huomauttaa.

Tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä Stihl on avaamassa akkutehtaan Romanian Oradeaan. Tehtaan on määrä työllistää noin 700 henkilöä vuoteen 2028 mennessä.

Saksassa suunta on päinvastainen: korkeiden työvoimakustannusten maassa työpaikkojen määrä vähenee.

Romanian-tehtaan avulla akkujen tuotanto saadaan kuitenkin lähemmäksi asiakasta, Traub sanoi. Tulevaisuudessa Stihl aikoo valmistaa Romanian-tehtaallaan myös akkukäyttöisiä tuotteita.

Kommentit (1)

  1. Panu

    ”Itä-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka tulevat perästä” – Suomi taitaa kuulua Itä-Eurooppaan.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat